اونس طلا2213.67
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

صعود قیمت طلا قطعی است

تحلیلگران و معامله‌گران انتظار کاهش عمده قیمت در سال ۲۰۲۳ را ندارند. در واقع، آنها پیش‌بینی می‌کنند که افزایش تورم و کاهش نرخ بهره در طول رکود جهانی می‌تواند دلار آمریکا را تضعیف کند و قیمت طلا را افزایش دهد.

قیمت طلا از اوایل نوامبر سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که دلیل آن خریدهای بزرگ بانک‌های مرکزی جهانی، جشن‌های سال نوی چینی در این ماه و کاهش جزئی دلار آمریکاست.

فلز زرد در حدود بالاترین رقم طی 9 ماه گذشته ثابت مانده است و امروز نیز در بازه محدودی معامله شد زیرا سرمایه‌گذاران از شرط بندی‌های بزرگ در آستانه انتشار آمارهای رشد اقتصادی ایالات‌متحده در این هفته اجتناب کردند، در حالی که انتظارات افزایش آهسته‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو چشم انداز طلا را روشن نگه داشت.

انتظار کند شدن روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده باعث شده تقاضا برای طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن از دلار فراتر رود و قیمت آن در سطح بالایی باقی بماند.

قیمت هر اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش امروز با 7دلار کاهش به 198 دلار رسید.

سرمایه‌گذاران عمدتاً انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست هفته آینده خود نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد. بانک مرکزی ایالات‌متحده پس از چهار افزایش متوالی ۷۵ واحدی در دسامبر، سرعت خود را به ۵۰ واحد کاهش داد. با توجه به اینکه نرخ‌های پایین تر به بازده کمتری از دارایی‌های دارای بهره مانند اوراق قرضه دولتی تبدیل می‌شود، سرمایه‌گذاران ممکن است طلای با بازده صفر را ترجیح دهند. تمرکز بازار اکنون بر برآوردهای رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ایالات‌متحده در روز پنجشنبه است.

سقوط بازار سهام وال‌استریت به‌دنبال کاهش درآمدهای شرکتی هم باعث افزایش ترس از رکود اقتصاد شده و تقاضا برای طلا را بالا برده است. عملکرد طلا از سایر فلزات گران‌بها هم بهتر بوده‌است. قیمت طلا حدود 6 درصد طی یک‌سال گذشته افزایش یافته، درحالی‌که قیمت نقره و پلاتین بیش‌از 1 درصد پایین آمده‌است.

انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا مبنی‌بر کاهش بیش‌ازحد انتظار تورم در این کشور طی ماه‌های گذشته باعث شده احتمال افزایش کم‌تر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اجلاس آینده بالا رود.

در میان فلزات صنعتی، بهبود تقاضا برای مس در چین قیمت آن را تا بالاترین رقم طی 7 ماه گذشته افزایش داده است. قیمت مس 0.1 درصد افزایش یافته و به 4.2672 دلار در هر پوند رسیده است، یعنی بالاترین رقم از اواسط ژوئن.

بر اساس گزارش رویترز، آمارهای گمرک سوئیس در روز سه‌شنبه نشان داد صادرات طلای سوئیس به کشورهایی از جمله چین، ترکیه، سنگاپور و تایلند به بالاترین میزان در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

قیمت نقره امروز با 0.14 درصد کاهش به 23 دلار و 72 سنت رسید و پلاتین با 0.40 درصد کاهش 1056 دلار و 30 سنت معامله می‌شود.

بر اساس گزارش تایمز و بر اساس آخرین آمار، خریداران اصلی طلا در سال گذشته روسیه، چین، هند، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان بوده‌اند. چین در سال ۲۰۲۲ به طور پیوسته خرید کرد و دارایی‌های رسمی خود را به ۲۰۱۰ تن افزایش داد. پل وونگ، استراتژیست بازار گفت: طلا ممکن است برای کشورهای همسو با چین جذاب‌تر از دلار آمریکا شود. او گفت که تبدیل یوان به طلا به آنها کمک می‌کند تا از خطرات تحریم‌های غرب جلوگیری کنند.

اسپیواک، استراتژیست ارزی گفت: اگر نشانه‌هایی وجود داشته باشد که اقتصاد ایالات‌متحده در حال کندشدن است و فدرال رزرو به زودی سرعت انقباض خود و نرخ های بهره را کاهش می‌دهد، طلا می‌تواند افزایش یابد. وی افزود: با این حال، برای اینکه قیمت‌ها از سطح ۲۰۰۰ دلار عبور کنند، دلار آمریکا باید به تضعیف خود ادامه دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد