اونس طلا2213.3
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

انگلیس: همچنان روی مذاکرات هسته‌ای متمرکز هستیم

سخنگوی نخست وزیر انگلیس به خبرنگار ایرنا در لندن گفت که دولت این کشور برخلاف مواضع ادعایی واشنگتن و برلین همچنان روی مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای کامل برجام متمرکز است.

به گزارش سایت طلا ، سخنگوی ریشی سوناک که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی و در پاسخ به پرسشی مطرح کرد که پرسید آیا تمرکز دولت انگلیس از مذاکرات وین، با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا و آلمان تغییر کرده است؟
وی پاسخ داد: «نه موضع انگلیس در این زمینه تغییری نکرده است. ما همچنان معتقدیم که یک توافق پایدار از ماه مارس روی میز است که می‌تواند ایران را به اجرای کامل تعهداتش در برجام برگرداند.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین ثابت کرد که دولت جو یابدن به‌رغم ادعای دیپلماسی در قبال ایران دربرابر مشکلات داخلی و فشار صهیونیست‌ها قادر به تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای نیست. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما گام آخر در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به‌تازگی ادعا کرده که مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام در دستور کار و تمرکز واشنگتن نیست. وی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری سیاسی در بازگشت به برجام ادعا کرد گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و هیچ حرکتی نمی‌کنند و به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.مالی با ادامه حمایت از ناآرامی‌ها در ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد که سیاست واشنگتن دفاع و حمایت از حقوق شهروندان ایرانی است.

در همین حال دولت آلمان نیز در تداوم مواضع ضد ایرانی این کشور که اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین شدت گرفته است، اعلام کرد با تصمیم ایالات متحده درباره تغییر تمرکز از مذاکرات وین به حوادث داخلی ایران موافق است.یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان دوشنبه گذشته در اظهار نظری مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد: برلین، در مسیر واشنگتن حرکت می‌کند و در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از مردم و اعمال فشار بر رژیم ایران است تا از سرکوب حقوق مردم خود دست بردارد.

این درحالیست که آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، هفته پیش در ادامه سیاست شکست خورده فشارحداکثری قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.

ادعای کشف ذرات اتمی سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران که بارها ادعاهای مطرح شده را رد و تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست با افزایش توان هسته‌ای خود به قطعنامه شورای حکام پاسخ داد.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژهای نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد.

سه کشور اروپایی عضو برجام که با اهمال و بی‌عملی خود توافق هسته‌ای را به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای مشترک واکنش ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدودیت‌های برجام است و آن را تهی‌تر می‌کند. ادعایی که با واکنش سفیر روسیه مواجه شد و وی با انتشار توئیتی تصریح کرد که وضع کنونی ناشی از بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی است.

در همین پیوند سخنگوی ریشی سوناک به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: «ما به بررسی گام‌های بعدی درباره توافق هسته ای ایران با شرکای خود ادامه می‌دهیم و با آن‌ها برای پرداختن به رفتار ایران از جمله غنی‌سازی اورانیوم همکاری می‌کنیم. »
این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.

سخنگوی سوناک در پاسخ به سووال دیگر ایرنا درباره گروهک تروریستی منافقین و اینکه چرا علیرغم سابقه جنایت‌های این گروه در ایران، آمارهای ساختگی آن‌ها درباره حوادث اخیر مورد استناد نمایندگان مجلس انگلیس قرار می‌گیرد پاسخ روشنی ارائه نداد. او این پرسش را با فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس مرتبط دانست که نام سازمان مجاهدین در سال ۲۰۰۹ به واسطه فشارهای سیاسی از این فهرست حذف شد.

ادعای غرب درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایران بر اساس ادعای مشارکت تسلیحاتی تهران-مسکو در جنگ اوکراین از دیگر سووالاتی بود که خبرنگار ایرنا در این جلسه مطرح و عنوان کرد که طبق اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، پهپادهای ساخت ایران ماه‌ها قبل از آغاز جنگ تحویل روسیه شده است. خبرنگار ایرنا همچنین یادآور شد که ممنوعیت معاملات تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس پاسخ روشنی درباره قطعنامه جز تکرار موضع دولت لندن در اختیار نداشت و ادعا کرد که ریشی سوناک در سفر اخیر به اوکراین، پهپادهای ادعایی ساخت ایران را مشاهده کرده است.

ادعایی که قویا از سوی مقام های جمهوری اسلامی ایران رد و همواره بر لزوم پایان درگیری‌ها تاکید شده است. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در نشست مطبوعاتی تصریح کرد: «تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم. »

وی به گفت‌وگوی تلفنی اخیر با وزیر امور خارجه اوکراین اشاره کرد که نامبرده گفته است یک پهپاد به صورت سالم به دست نیروهای اوکراینی افتاده که روسی و فقط شبیه پهپاد شاهد ایرانی است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از تداوم جنگ ناخرسندیم، جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ و بازگشت صلح و آرامش به منطقه ادامه می‌دهیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد