اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بانک مرکزي براي ساماندهي بازار سکه وارد عمل شد

صنيعي از حذف ضرب سال در سکه ها خبر داد و گفت: بانک مرکزي، بازار سکه را ساماندهي مي کند.



به گزارش سایت طلا به نقل از موج، مجید صنیعی مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک در نشست خبری خود با خبرنگاران از امحای سالانه حدود 850 میلیون قطعه اسکناس خبر داد.
وی متوسط هزینه امحاء هر قطع اسکناس را 30 تومان عنوان کرد و افزود: متوسط عمر اسکناس درشت، 5 سال و اسکناس ریز 2 سال است، اما این روند در سایر کشورها به گونه دیگری است؛ به طوری که اسکناس درشت پس از 3 سال از چرخه خارج می شود.
صنیعی در ادامه اظهار داشت: طولانی شدن زمان خروج اسکناس ها از چرخه پولی کشور، دستگاه ها پول شمار قادر به شمارش آنها نخواهند بود، ضمن این که اسکناس ها حمل کننده آلودگی ها نیز می باشند.
وی، افزایش حجم تراکنش بانکداری الکترونیک را از 4 به 24 درصد مورد اشاره قرار داد و گفت: متوسط عمر اسکناس در ایران بستگی به نحوه برخورد مردم دارد، عمر اسکناس های ریز در کشور نیز افزایش یافته است.
وی در ادامه یادآور شد: از سال 82 تاکنون کشور از خرید کاغذ اسکناس از سایر کشورها بی نیاز شده و این کاغذ که از بهترین نوع کاغذ بوده و از استانداردهای بالایی برخوردار است در بانک مرکزی تولید می شود.
مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک از ورود سکه‌های طلای یک گرمی بانک مرکزی به بازار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در شرایط فعلی، میزان تولید این سکه کم است و پس از تولید انبوه از طریق بانک کارگشایی توزیع خواهد شد و قیمت آن نیز با توجه به قیمت روز طلای جهانی خواهد بود.
وی افزود: بسته بندی تولید انبوه سکه های که در بانک کارگشایی به حراج گذاشته می شود، طی 10 سال گذشته تفاوتهای چشمگیری داشته است.
به گفته وی؛ تا یک ماه گذشته، بسته بندی سکه ها به صورت تکی در بانک مرکزی انجام نمی گرفت، اما هم اکنون سکه های گرمی بانک مرکزی با بسته بندی های جدید تولید شده است.
صنیعی هدف از ارائه سکه های بانک مرکزی با بسته بندی جدید را ساماندهی بازار بسته بندی سکه و رفع سلایق فروشندگان عنوان کرد و ادامه داد: از این طریق وضعیت پلاک های موسوم به سکه پارسیان که سکه محسوب نمی شود، نیز مورد ساماندهی قرار می گیرد.
مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک افزود: بارها مشاهده شده است که سکه هایی با عنوان سکه های بهار آزادی در بسته بندی در بازار خرید و فروش می شوند، اما این سکه ها بهار آزادی نیستند، زیرا عیار سکه های بهار آزادی 900 در هزار است.
به گفته وی، بارها مشاهده شده که خریدار آنها را با عنوان سکه هایی با عیار 750 در هزار خریداری می کند، اما در زمان فروش متوجه می شود که عیار این سکه ها 750 در هزار نیز نیست.
صنیعی نسبت به سکه های غیر بانکی که بهار آزادی نیستند هشدار داد و گفت: برای جلوگیری از سوداگری در بازار سکه ها (پلاک های پارسیان) تصمیم گرفتیم که سکه ها را با توجه به نیاز مردم در اندازه های کوچک یک گرمی وارد بازار کنیم.
وی افزود: موسسه استاندارد از سال 85 تاکنون بارها نسبت به عیار سکه های پارسیان هشدار داده است، حتی طلافروشان منصف بازار نیز نسبت به این موضوع به طلا سازان هشدار داده اند.
صنیعی با انتقاد نسبت به این موضوع که بسته بندی سکه ها نیز مطلوب، یکنواخت و قابل اعتماد نیست، گفت: بانک مرکزی در برخی مواقع سکه ها را به مناسبت های مختلف تولید می کند اما نیازی به ورود آنها به بازار نیست.
وی در خصوص علت بسته بندی سکه ها توسط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با رصد کردن بازار سکه به این نتیجه رسید که باید وارد عمل شود و بسته بندی مناسب و قابل اعتمادی را برای سکه ها به مصرف کنندگان و حتی فروشندگان سکه ارائه نماید.
وی با بیان این که از ضرب سال بر روی سکه های گرمی خودداری شده است، گفت: برخی مراکز خرید و فروش سکه با نرخ گذاری بر روی سکه هایی که دارای تاریخ پائین تری هستند، به قیمت پائین تری آنها را از مردم خریداری می کنند.
صنیعی ادامه داد: سال ضرب سکه حذف شد تا تصمیمات شخصی و اعمال سلایق در آنها دخیل نباشد.
وی اضافه کرد: در صورت امکان بانک مرکزی قصد دارد که در ضرب سکه ها از ذکر سال پرهیز نماید تا تفاوتی در قیمت سکه ها بر اساس تاریخ آنها نباشد.
مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک با بیان این که وظیفه ساماندهی بازار سکه بر عهده بانک مرکزی است، گفت: سکه نقش مهمی در تبادلات مردم دارد به طوریکه از 15 سال پیش تاکنون در صورت نوسان قیمت طلا در بازار، قیمت سکه نیز دچار تغییر می شود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد