اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بی‌توجهی صرافی‌ها به هشدار بانک مرکزی/ خرید سلیقه‌ای سکه ادامه دارد

با وجود هشدارهای بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر نسبت به معامله سکه توسط صرافی‌ها براساس قیمت گذاری یکسان، این مراکز بر ادامه خرید سلیقه‌ای سکه‌های تاریخ گذشته اصرار دارند.



به گزارش سایت طلا به نقل از مهر، با وجود هشدارهای زیاد بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر مبنی بر یکسان بودن قیمت سکه های با تاریخ قدیمی تر (مثلا سال 84) نسبت به سکه های تاریخ جدیدتر در سالجاری، هنوز هم صرافی ها با قیمتهای دلخواه و به صورت کاملا سلیقه ای بر روی این نوع از سکه ها قیمت گذاری و آن را خرید و فروش می کنند.

شروع تخلف در خرید سکه ها

داستان خرید ارزان تر سکه هایی که تاریخ آنها مربوط به چند سال پیش است توسط صرافی ها، از حدود سال 86 آغاز شد و صرافی ها با ابتکار عمل سکه های مذکور را با قیمتهایی متفاوت از یکدیگر و پایین تر از سایر سکه های تاریخ جدیدتر از مشتریانی که قصد فروش آنها را داشتند‏ خریداری می کردند.

چند ماه پس از آغاز این ابتکار عمل صرافی ها و مراکز خرید و فروش سکه،‏ اتحادیه طلا و جواهر و بانک مرکزی در اطلاعیه های جداگانه و متعدد نسبت به ادامه این کار هشدار دادند و اعلام کردند که با آنها برخورد خواهد شد.

خرید ارزان به خاطر تاریخ سکه

اما پس از گذشت بیش از 3 سال از این موضوع روند مذکور ادامه دارد و برخورد و مقابله جدی نیز با این صرافی ها صورت نگرفته‏، این در حالی است که عیار و میزان طلای سکه های قدیمی تر مانند سکه های سال 84 با سکه های تاریخ جدید هیچگونه تفاوتی نمی کند.

بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر بارها اعلام کرده اند که سال ضرب سکه تاثیری بر روی تعیین قیمت آن ندارد و کلیه صرافی ها و واحدهایی که به خرید و فروش سکه مبادرت می ورزند، ملزم به خرید سکه حتی سکه های زیر سال 84 به قیمت روز هستند.

اتحادیه طلا و جواهر نیز عنوان کرده بود که مردم در صورت مشاهده، این تخلفات مراتب را اطلاع دهند، در عین حال بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که این موضوع به شدت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

بهمنی: تاریخ را از سکه ها حذف کردیم

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص در گفتگو با مهر با بیان اینکه بارها اعلام کرده ایم که بحث تاریخ از خرید و فروش سکه ها حذف شده است،‏ افزود: هیچ تفاوت قیمتی برای سکه ها با توجه به تاریخ آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این قبیل موضوعات یعنی سال ضرب سکه در بازار مطرح شده است،‏ تصریح کرد: تعیین قیمت متفاوت از قیمت واقعی سکه ها و قیمت گذاری بر روی سکه های با تاریخ پائین تر از نظر بانک مرکزی اصولی نیست.

بهمنی در بیان دلایل این امر اظهارداشت:‌ گرم تمامی سکه ها یکسان است و عیار آنها نیز تفاوتی با یکدیگر ندارد.

تاکید بر خرید سکه به قیمت روز

همچنین محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در گفتگو با مهر در این خصوص گفت: سال ضرب سکه تاثیری بر روی تعیین قیمت آن ندارد و کلیه صرافی ها ملزم به خرید سکه صرف نظر از تاریخ ضرب آن به قیمت روز هستند.

با وجود هشدارهای متعدد بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر نسبت به این موضوع و بی توجهی صرافی ها و مراکز خرید و فروش سکه ها‏، باید ابزار نظارتی قوی تری برای برخورد با این مشکل بازار سکه اندیشیده شود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد