اونس طلا2394.45
مظنه16,151,000
18 گرم3,728,400
ارزش سکه36,388,203
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,350,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000

فروکش هیجان سکه و ارز در بازار

روز پنج‌شنبه هیجان ناشی از توقف قیمت ارز در بازار فروکش کرد و قیمت سکه، ارز و طلا در بازار داخلی کاهش یافت.با توجه اخبار بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود روند آغاز به کار بازار در اولین روز هفته نیز کم نوسان باشد و قیمت‌ها در بازار شاهد صعود مجدد نباشند.



در بازار جهانی نیز نوسانی همانند بازار داخلی اتفاق افتاد و قیمت طلا به فاصله یک روز افزایش، سپس کاهش و دوباره افزایش یافت. بهای طلا دربازارهای جهانی که روز پنج‌شنبه تا مرز 1340 دلار افزایش یافته بود ، روز گذشته دوباره درمسیرکاهشی قرار گرفت و تا 1323 دلارافت کرد ودراین سطح عملا بهای آن نسبت به بعد از ظهر چهارشنبه تقریبا یکسان بود. در ادامه تاغروب دوباره نرخ جهانی طلا تا 1337 دلار بالا رفت. در بازار داخلی روز پنج‌شنبه نیز بهای ارز و سکه از شوک چهارشنبه رهایی یافت و دوباره مسیر کاهشی را در پی گرفت.

بهای دلار تا 3055 تومان بر تابلو‌ها کاهش یافت و نسبت به اوج قیمت 3150 تومانی روز چهارشنبه تقریبا 100 تومان ارزان شد.بهای سکه نیز با افت 20 هزار تومانی به 980 هزار تومان رسید. به هر حال هجوم روز چهارشنبه به بازار ارز و سکه تقریبا در 6 ماه اول سال بی‌سابقه گزارش شده است.به گفته کارشناسان، سیاست‌های کنترلی و تعیین رقم برای ارز در کف بازار، باید بیشترمورد توجه قرار گیرد. روز پنج‌شنبه بازار با تقاضای به مراتب کمتری برای ارز و سکه همراه بود و سفته‌بازان با توجه به انتظارات دوباره از بهبود روابط بین‌المللی ورفع تحریم‌ها دست از خرید ارز کشیدند. مذاکرات وزرای خارجه ایران با همتایان 6 کشور دیگر از جمله جان‌کری وزیر خارجه آمریکا بر سر یک میز در کنار هم اتفاق افتاد و جملگی نسبت به نتایج مثبت اولیه آن و برخوردهای مسالمت‌آمیز اظهار امیدواری کرده‌اند.

کری مذاکره با ظریف را خوب و سازنده توصیف کرد
وزیر خارجه آمریکا پس از برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 فضای نشست را خوب و سازنده و اظهارات وزیر خارجه کشورمان را شفاف توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به فضای خوب مذاکره در جلسه عصر پنج‌شنبه وزیران خارجه کشورهای 1+5 با وزیر خارجه کشورمان گفت: دیدار 1+5 با ظریف خوب و سازنده بود.جان کری پس از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: ما همه خیلی خوشحال هستیم که ظریف به جلسه آمد و خیلی شفاف موضوع هسته‌ای ایران را مطرح کرد.وی با اشاره به تغییر لحن دولت جدید ایران در این موضوع گفت: من در کنار این جلسه با ظریف در مورد ادامه دادن این مسیر و حل کردن نگرانی‌ها و سوالات کشورها در مورد برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردم.جان کری با اشاره مجدد به رضایت از حضور ظریف در این جلسه گفت: ظریف در این جلسه پیشنهادهایی را مطرح کرد که باید آنها را بررسی کنیم.شرایط مذاکرات به شدت زیر ذره بین بازار ارز و سکه داخلی است و البته خریدها و ثبت سفارش‌های پیشین با قیمت دلارهای قبلی همچنان اجازه افت قیمت‌ها در سایر حوزه‌های تولیدی و خدماتی را نمی‌دهد.
بااین حال تمایل به کاسته شدن از حجم سفته‌بازی‌ها در بازار ارز و سکه ملموس است. در این راستا البته بی‌ثباتی قیمت مهم‌ترین عامل نگرانی است که عمدتا امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی و همچنین بنگاه‌ها را با اشکال مواجه می‌کند. در این روزها نگرانی از افت ارزش دارایی‌های بنگاه‌ها نیز با افول قیمت دلار در معرض ریسک قرار گرفته است.

طلا در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی اما همچنان بهای طلا تحت‌تاثیر دوعامل مهم است. طلا در حالی که برای اعمال سیاست کاهشی محرک‌های اقتصادی در آمریکا تحت فشار دوباره‌ای تا ماه آینده میلادی قرار گرفته است که نگرانی برای بالابردن سقف بدهی‌های ملی در این کشور به افت ارزش دلار و نوسان قیمت طلا منجر می‌شود. قیمت جهانی طلا دیروز تحت‌تاثیر نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو آمریکا دوباره با کاهش روبه‌رو شد.

قیمت طلا دیروزجمعه برای دومین روز متوالی کاهش یافت و در صورت ادامه این روند بهای آن برای پنجمین هفته متوالی با کاهش روبه‌رو خواهد شد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا به 1323 دلار رسیده بود که مجددا با افزایش مواجه شد. فدرال رزرو آمریکا که در تازه ترین نشست خود تصمیم گرفت برنامه محرک پولی را ادامه دهد و با این اقدام خود بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران را شگفت زده کرد، اکنون به نظر می‌رسد قصد دارد در نشست ماه اکتبر بخشی از این محرک پولی را متوقف کند. از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به سقف بدهی‌های آمریکا مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا شده است.
بهای طلا روز پنج‌شنبه به دنبال نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به سقف بدهی‌های آمریکا تا محدوده 1339دلارافزایش یافت که علت اصلی این مساله نگرانی سرمایه گذاران بین‌المللی نسبت به سقف بدهی‌های آمریکا و احتمال ورشکستگی این کشور بوده است.
گفته شده که وزیر دارایی آمریکا با ارسال نامه‌ای به رییس کنگره هشدار داد، در صورت عدم‌افزایش سقف بدهی‌ها، دولت آمریکا تا 17 اکتبر اعلام ورشکستگی خواهد کرد.
رهبران جمهوری خواه کنگره به شدت با افزایش سقف بدهی‌های آمریکا مخالف هستند. در سال 2011 میلادی نیز اختلاف بین دولت و کنگره آمریکا این کشور را تا مرز ورشکستگی پیش برد، ولی در آخرین لحظات کنگره با افزایش سقف بدهی‌ها موافقت کرد.
قیمت جهانی طلا در سال 2011 میلادی به بیش از 1920 دلار رسید؛ ولی قیمت طلا اکنون به کمتر از 1330 دلار رسیده است. قیمت طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال روندی نزولی داشته است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد