اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد و هر کدام برای چه خودروهایی مناسب است؟

سوال مهمی که صاحبان خودرو می پرسند این است که بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد و کدام یک برای خودروی ما مناسب است. با ما همراه باشید.

به گزارش سایت طلا، سوال مهمی که صاحبان خودرو می پرسند این است که بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد و کدام یک برای خودروی ما مناسب است. با ما همراه باشید.

هر خودرویی برای اینکه راه بیفتد و بتواند حرکت کند نیازمند سوخت است. همان‌طور که انسان‌ها برای فعالیت‌های روزانه خود نیازمند انواع و اقسام پروتئین‌ها هستند، ماشین‌ها نیز یا گاز مصرف می‌کنند یا بنزین و یا ترکیبی از هر دوی اینها. البته امروزه بازار خودروهای الکتریکی هم پررونق شده و می‌توان به سوختی تحت عنوان سوخت الکتریکی اشاره کرد.

وقتی وارد جایگاه‌های بنزین می شوید اولین سوالی که مسئول آن جایگاه از شما می‌پرسد این است: بنزین معمولی یا سوپر؟ به احتمال زیاد پاسخ شما بنزین معمولی خواهد بود اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ سوپر بهتر است یا معمولی؟ در ادامه همراه ما باشید.

بنزین سوپر با معمولی چه فرقی دارد

در صورتی که همواره باک خودروی خود را از بنزین معمولی پر می‌کنید، توصیه می‌کنیم مقاله پیش رو را با دقت بخوانید چرا که قصد داریم به بیان تفاوت‌های این دو نوع سوخت بپردازیم و مزایای هر کدام را بررسی کنیم.

کارشناسان برای اینکه کیفیت بنزین را بسنجند به عدد اکتان آن نگاه می‌کنند. عدد اکتان بالاتر نشان می‌دهد با بنزین با کیفیت تری رو به رو هستیم. تنها تفاوتی که می‌توان برای دو نوع بنزین معمولی و سوپر نام برد، عدد اکتان کنار آنها است. عدد اکتان بنزین معمولی در ایران ۸۷ است و رنگ آن صورتی متمایل به قرمز خواهد بود.

از طرف دیگر عدد اکتان کنار بنزین سوپر ۹۵ است و رنگ آن سفید و سبز خواهد بود. از جمله مزایایی که برای این نوع بنزین نام برده‌اند می‌توان به احتراق بهینه خودرو، کاهش مصرف سوخت، کاهش صدای زیاد خودرو اشاره کرد. همچنین بنزین سوپر به علت مواد افزودنی که در خود دارد به محیط زیست کمک می‌کند اما آیا واقعاً بنزین سوپر سوخت بهتری برای خودرو است؟

اما آیا تمامی مواردی که گفتیم برای خودروها مفید است؟ البته که باید در این خصوص نگاهی به دفترچه راهنمای خودروی خود بیندازید و ببینید موتور آن با چه نوع سوختی سازگاری دارد. برای مثال اغلب خودروهای لوکس وارداتی مجهز به پیشرانه‌های دقیق و حساس هستند و باید برای آنها از بنزین با کیفیت استفاده کرد و در صورت عدم استفاده از بنزین سوپر موتور آنها دچار مشکل می‌شود.

ارزان تر بودن بنزین معمولی نسبت به سوپر

گفتیم که بنزین سوپر در مقایسه با بنزین معمولی یکسری مواد افزودنی دارد و همان باعث می‌شود عدد اکتان آن بالاتر باشد و مزایای بیشتری برای آن در نظر بگیرند. مواد افزودنی بیشتر نه تنها کیفیت بنزین را افزایش می‌دهد بلکه باعث فرارتر شدن آن می‌شود و در نتیجه صاحبان جایگاه‌های سوخت علاقه زیادی به عرضه آن ندارند. (علت گران تر بودن این بنزین همین به صرفه نبودن آن است)

همچنین گرانی بنزین سوپر باعث می‌شود اغلب صاحبان خودرو به سمت بنزین معمولی بروند چرا که ارزان تر است. به همین دلیل است که در اکثر جایگاه‌های سوخت یک نازل یا نهایتاً دو تا برای بنزین سوپر تعبیه کرده‌اند. از آن طرف اغلب جایگاه‌ها دارای تعداد زیادی جایگاه بنزین معمولی هستند.

بنزین سوپر و عملکرد بهتر خودرو

اوکتان بیشتر بنزین باعث می‌شود بنزین سریعتر بسوزد و با این حساب بنزین سوپر نسبت به معمولی سریعتر می‌سوزد و مشکلات کمتری برای موتور و اجزای آن به وجود می‌آورد. بنزینی که دیرتر می‌سوزد در درازمدت توی پیستون‌ها رسوب انباشته می‌کند و منجر به خام سوزی، روغن سوزی و پوسیدگی سوپاپ‌ها می‌شود.

همچنین سریع سوزی بنزین باعث می‌شود شمع‌ها سریعتر از حد ممکن بسوزند. در نتیجه شعله‌ها به همه نقاط موتور سرایت می‌کند و باعث تشکیل سریع سیکل پیستون خواهد شد. نتیجه تمامی این اتفاقات، قدرت انفجاری بیشتر، افزایش شتاب خودرو و بهبود در سرعت و عملکرد است.

کاهش مصرف سوخت با بنزین سوپر؟

پیش تر به لزوم استفاده از بنزین با اکتان بالا اشاره کرده بودیم. بنابر عقیده کارشناسان خودرو، موتور وقتی خوراک بی‌کیفیت دریافت می‌کند، گرسنه تر از قبل می‌شود و بنزین بیشتری خواهد خورد. این در حالی است که سوخت با کیفیت راندمان سوخت را افزایش داده و باعث می‌شود میزان سوخت کمتری مصرف شود. همچنین یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش یا افزایش مصرف سوخت می‌شود، تفاوت یورو ۴ و یا یورو ۵ بودن است.

ساز و کار بنزین با کیفیت چگونه است که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟ بنزین معمولی چون ناخالصی‌های بیشتری نسبت به بنزین سوپر دارد، زودتر انژکتور را کثیف می‌کند و در بلندمدت منجر به مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. همچنین بنزینی که اکتان پایین تری دارد شمع‌ها را خیلی زود خراب می‌کنند.

کاهش آلودگی هوا با بنزین سوپر

حتماً می‌دانید که دلیل اصلی آلودگی هوا در کلان شهرهایی نظیر تهران، تردد و ترافیک بیش از حد خودروها است. همچنین به احتمال زیاد دیده‌اید که از اگزوز بعضی ماشین‌ها دود سیاه یا آبی مایل به بنفش خارج می‌شود. بسته به اینکه خودروی شما چه نوع سوختی مصرف کند، می‌تواند تأثیر زیادی در آلودگی هوا داشته باشد.

گفتیم که بنزین‌هایی نظیر سوپر، به علت داشتن اکتان بالا بهتر و سریعتر می‌سوزند و سیستم سوخت رسانی دچار مشکل نمی‌شود. اگر پیشرانه بتواند به خوبی بنزین را تبدیل به انرژی جنبشی یا مکانیکی کند آن وقت میزان آلاینده کمتری وارد شهرها خواهد کرد. بنابراین می‌توان با انتخاب سوخت بهتر، به آلودگی و یا پاکی شهر کمک کرد.

مقایسه بنزین یورو ۴ و یورو ۵

یکی دیگر از دلایلی که نمی‌توان از آن به عنوان علت اصلی یاد کرد ولی ذکر آن الزامی است، قانون عرضه و تقاضای اقتصاد است. فرض کنید کالایی ارزان است؛ در این حالت تقاضا برای آن زیاد است و افراد بیشتری آن کالا را خریداری می‌کنند و این در حالی است که اگر قیمت همان کالا افزایش یابد، میزان تقاضا برای خرید آن کاهش می‌یابد.

بنزین سوپر هم در مقایسه با بنزین معمولی گران تر است و تقاضا برای استفاده از آن کمتر خواهد بود. بنابراین اگر همه خودروهای سطح شهر بخواهند از بنزین سوپر استفاده کنند، ترجیح می‌دهند خودروی خود را در پارکینگ خانه‌شان نگه دارند و با وسایل دیگر رفت و آمد کنند تا بدین ترتیب هزینه سوخت مصرفی آنها کاهش یابد.

سخن پایانی

این توصیه را از ما بپذیرید و اگر به دفترچه راهنمای خود دسترسی دارید حتماً آن را مطالعه کنید تا متوجه نوع مناسب سوخت مصرفی خودروی خود بشوید. حتی اگر به این دفترچه دسترسی ندارید می‌توانید آن را در اینترنت پیدا کنید یا از دیگر دوستان خود بگیرید.

اگر در دفترچه راهنما این گونه نوشته شده بود که باید عدد اکتان بنزین خودروی شما بالای ۹۰ باشد، حتماً باید از بنزین سوپر استفاده کنید و الا همان بنزین معمولی کارتان را راه خواهد انداخت. شرکت‌های خودروسازی پیشرانه محصولات خود را طوری طراحی می‌کنند که مناسب نوع خاصی از بنزین باشد و اگر به این توصیه توجه نکنیم، پس از مدتی دچار مشکلات فنی در خودرو خواهیم شد. شما از چه نوع سوختی برای خودروی خود استفاده می‌کنید؟

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد