سایت خبری طلا

چین «مذاکرات دفاعی» با آمریکا را لغو کرد

منبع: باشگاه خبرنگاران


چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، مذاکرات دفاعی خود با آمریکا را لغو کرد.


 به گزارش سایت طلا ، وزارت امور خارجه چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برخی از سازوکار‌های گفتگو و همکاری دوجانبه خود با واشنگتن را متوقف کرده است.

براساس گزارش آناتولی طبق این بیانیه در زمینه دفاعی ۳ مکانیزم گفتگو لغو شده و گفتگو‌ها در ۵ زمینه مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، همکاری قضایی، جرایم فرامرزی، مواد مخدر و تغییرات اقلیمی نیز به حالت تعلیق درآمده است.

شایان ذکر است نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه گذشته به همراه هیئتی ۵ نفره وارد تایوان شد. این سفر که دو هفته است در مورد آن گمانه زنی می‌شد، باعث تنش بین آمریکا و چین شده است.

وزارت امور خارجه چین بلافاصله پس از ورود هواپیمای حامل نانسی پلوسی به تایوان، بیانیه‌ای منتشر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد سفر پلوسی که علی‌رغم مخالفت و اعتراض چین صورت گرفته، نقض جدی اصل «چین واحد» و تعهدات سه بیانیه مشترک که اساس روابط دیپلماتیک آمریکا و چین را تشکیل می‌دهد، است.

سفر نانسی پلوسی به تایوان واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته و منطقه را وارد فاز تنش کرده است. چین در پاسخ به این اقدام رزمایش نظامی گسترده ای را آغاز کرده و شب گذشته نیز یادداشت اعتراضی رسمی خود را به سفیر واشنگتن در پکن تحویل داد. در همین راستا وزارت دفاع تایوان اعلام کرد تعدادی از کشتی‌ها و جنگنده‌های نیروی دریایی چین از خط تقسیم در تنگه تایوان عبور کرده اند.