اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
عضو هیئت مدیره بازار هنر اصفهان تاکید کرد: عضو هیئت مدیره بازار هنر اصفهان تاکید کرد:

استفاده از فرهنگ اصیل ایرانی در مصنوعات طلا و جواهر برای پیشرفت این صنعت ضروری است

سایت طلا : یک هنرمند و فعال بازار طلای اصفهان با اشاره به کم توجهی به بعد هنری در تولیدات طلا و جواهر اظهار داشت: به کارگیری فرهنگ اصیل ایرانی در ساخت مصنوعات طلا و جواهر از موارد لازم و ضروری در پیشرفت این صنعت و هنر است.


ابراهیم حبیب الهی عضو هیئت مدیره بازار هنر اصفهان در خصوص تولید مصنوعات هنری طلا و جواهر در سال های اخیر به سایت طلا گفت: در ایران متاسفانه صنعت طلا سازی آنطور که می بایست در بعد هنری پیشرفت داشته باشد، ارتقا پیدا نکرده است و بیشتر به تجاری بودن آن توجه شده که در حال حاضر الگوی تولید کننده ها نیز طرح های کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا هستند.

وی با اشاره به فعالیت و پیشرفت چشمگیر هنرمندان گرانقدر کشور در زمینه فلزات نقره، مس، برنج، حتی آلومینیوم و چوب اظهار داشت: هنر 7000 ساله طلا و زیورآلات متعلق به ایران است که تولید مصنوعات و زیورآلات طلا در اصفهان انجام می گیرد.

این تولید کننده مصنوعات هنری طلا و جواهر با یادآوری اینکه قطب صنعتی طلا در کشور، اصفهان است و این شهر به پایتخت طلای ایران شهرت دارد، افزود: متاسفانه به قدری که لازم بود، نتوانستند میراث هنری به جای مانده از گذشتگان را حفظ کنند و شاید چند سالی است که تصور می کنند هر شخصی قطعه طلایی را با دست تولید کند و یا سبک و طرح های اصیل و قدیمی به کار گیرد، انسان کهنه ای شده و از روز عقب است.

حبیب الهی با بیان اینکه کشورهای دیگر هنوز برای آثار فاخر و ملی و هنری خود ارزش قائل هستند و آنها را حفظ می کنند، عنوان کرد: متاسفانه ما در ایران سعی می کنیم الگوی خود را اروپا و کشورهای آمریکایی قرار دهیم و فرهنگ و رسوم و مدرنیته آنها را به فرهنگ اصیل و کهن خود ترجیح دهیم.

عضو هیئت مدیره بازار هنر اصفهان با اظهار اینکه در کشور آداب و رسوم و فرهنگ خود را گم کرده ایم، تصریح کرد: همان طور که معماری خود را گم کردیم و اینکه در چه رده ای بوده ایم و چه می خواستیم و چه شدیم و نمی دانیم به کجا می رویم، و حالا معماری ای به کار می بریم که با سرزمین ما همخوانی ندارد و به فرهنگ ما آسیب می زند، در هنر ساخت طلا و جواهر نیز به همین گونه عمل می شود.

وی علت شهرت و خاص بودن بازار هنر اصفهان را برخورداری آن از کسبه متدین، با فرهنگ و معتقد به نظام جمهوری اسلامی و اهل فن طلا دانست و افزود: علاوه بر این موارد، اصالت معماری بازار هنر و روحی که از هنرمندان بانی بازار هنر در اینجا باقی مانده، عامل پیشرفت این بازار بوده که باعث شده بازار هنر حرف اول را در اصفهان و ایران بزند.

حبیب الهی با تاکید بر حمایت بزرگان و اساتید صنف طلا و جواهر از تولیدکنندگانی که از سبک های هنری پیروی می کنند بیان داشت: کمک بزرگان این صنف، سازندگان مصنوعات طلا و جواهر را از پیروی از شیوه و طرح های کشورهای ترکیه، هند و ایتالیا نجات می دهند؛ چرا که ایران خود صاحب سبک در تولیدات طلا و جواهر بوده و در این زمینه حرفی برای گفتن دارد، در گذشته نیز کشور دارای سبک منحصر به فرد در مصنوعات طلا و جواهر بوده است.

این تولید کننده مصنوعات هنری طلا و جواهر با اشاره به برخورداری کشور از پیشینه هنری و صاحب سبک بودن در ساخت و تولید مصنوعات طلا و جواهر گفت: درست است که ما از تجهیزات به روز جهانی در تولید مصنوعات طلا و جواهر عقب هستیم ولی می توانیم آنها را به روز نماییم، اما در این میان نباید سبک هنری خود در ساخت محصولات طلا و جواهر و زیورآلات را از دست دهیم.

وی در پاسخ به پرسش سایت طلا مبنی بر اینکه آیا سنتی بودن در تولیدات طلا و جواهر خوب است یا بد؟ بیان کرد: به نظر من میزانی که در حال حاضر خریداران در ایران و سراسر جهان خواهان مصنوعات سنتی طلا و جواهر هستند و از آنها استقبال می کنند، از تولیدات به روز استقبال نمی کنند.

حبیب الهی یکی از دلایل محدود بودن محصولات سنتی و مدل های اصیل ایرانی طلا و جواهر را کم همتی، رقابت و چشم و هم چشمی فروشندگان مصنوعات طلا و جواهر دانست و افزود: زمانی که خودم مصنوعات سنتی و ایرانی را تولید کردم و در فروشگاه به نمایش گذاشتم، خیلی از افراد به من ایراد گرفتند و شاید از بعد اقتصادی در کار خود عقب افتادم اما به مرور زمان، خودم و مشتریانم را به سلیقه و هنر دست ایرانی عادت دادم که تمام اینها حاصل دست فروشنده ها است و آنها می توانند بر روی سلیقه و تقاضای مشتری اثر گذار باشند.

این هنرمند اصفهانی در مورد دیده نشدن آثار هنری سنتی طلا و اصیل ایرانی در اطراف میدان امام اصفهان گفت: در این خصوص اشتباه از دولت نیست چرا که دولت زحمت خود را کشیده و ابزار و ماشین آلات را در اختیار تولید کنندگان قرار داده است که با آنها زیورآلات طلا و جواهر را تولید شود و اشتباه از خود ماست که فرهنگ خود را به هیچ می فروشیم.

وی با بیان اینکه اکثر اهالی صنف و جواهر به سمت مد کشورهای غربی، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس گرایش پیدا کرده اند و بر مدل های ایرانی فعالیت نمی کنند، تصریح کرد: علت این عدم استقبال کمبود سازندگان سنتی، تولید سخت این آثار و محصولات است که باعث ارزشمند شدن آنها می شود.

حبیب الهی در خاتمه خاطرنشان کرد: زمانی که دو مصنوع طلا و جواهر که یکی مدرن و دیگری سنتی و دست ساز است را پیش روی مشتری قرار می دهیم، اثری که با دست ساخته شده است به خریدار روح هنری خود را منتقل می کند، و تأثیر بیشتری برای جذب مخاطب دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد