اونس طلا2393.03
مظنه16,296,000
18 گرم3,761,900
ارزش سکه36,714,888
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

آتی سکه پا به پای جهانی نرفت

اونس جهانی هفته گذشته را در سراشیبی گذراند؛ هفته‌ای که از همان ابتدا با افت قیمت آغاز شد و بدترین روزها را برای این فلز گرانبها رقم زد. این روزها کم شدن جاذبه طلا برای سرمایه‌گذاری دیگر موضوع جدیدی نیست؛ چراکه مسیر نزولی که طلای جهانی طی می‌کند بسیار ادامه دار شده است.


مهم‌ترین عاملی که در طول هفته قبل برای این کاهش قیمت عنوان شد، فروش ذخایر طلای قبرس به منظور تامین نقدینگی و بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا بود؛ مساله‌ای که اگرچه شاید به تنهایی قدرت زیادی برای پایین نگه داشتن قیمت فلز زرد نداشت، اما موجب شد احتمال فروش ذخایر طلای کشورهای بحران زده منطقه یورو نیز مطرح شود و این عامل اثرگذاری بر بازارهای بین‌المللی بود. دلایل دیگری هم برای این کاهش قیمت وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به رشد ارزش دلار در اوایل هفته و مباحث مربوط به نرخ بهره در آمریکا اشاره کرد. در ابتدای هفته گذشته پیش‌بینی‌ها از افزایش یا کاهش بهای جهانی طلا تقریبا به یک میزان بود.
روز شنبه گذشته، در پی کاهش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت انواع سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز با افت چشمگیری روبه‌رو شد. در این روز قیمت دلار در بازار آزاد همچنین کاهش یافت و در ساعاتی از روز به 3510 تومان هم رسید، به طوری که پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه این روند کاهشی در بازار بود. در همین روز اظهار نظرهایی از سوی مسوولان اتحادیه‌های طلای کشور صورت گرفت که همگی از کاهش شدید قیمت طلا و سکه در بازار نقدی در طول هفته خبر می‌داد؛ اتفاقی که اگرچه روی داد، اما به قدر و میزان توقع فعالان بازار نبود. در همین حال در هفته گذشته بحث دلار تک نرخی و تعیین تکلیف نرخ دلار در بودجه همچنان داغ بود و گمانه‌زنی‌های مختلف در این باب ادامه داشت که موجب چشم انتظاری معامله‌گران در این خصوص شده بود.
بازار معاملات آتی سکه نیز در این روز شاهد افت قیمت در تمام سررسیدها بود. این کاهش به قدری چشمگیر بود که این بازار با دامنه منفی 4 درصد کار خود را آغاز کرد. کارشناسان بازار آتی سکه در این روز از ادامه این روند کاهشی در اثر افت اونس جهانی در روزهای آینده خبر می‌دادند.
روز دوشنبه گذشته، در راستای انتظارها از بازارهای جهانی، قیمت اونس همچنان در سراشیبی گرفتار بود به نحوی که هر اونس طلا در ساعاتی از این روز به زیر یک هزار و 400 دلار رسید؛ افزایش ارزش دلار در پی سیاست‌های مالی غرب و همچنین رشد شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی از دلایل این افت قیمت بود. در همین حال تحلیلگران از چرخش توجه سرمایه‌گذاران از طلا به بازارهای سهام می‌گفتند؛ روندی که با توجه به وضعیت اونس جهانی، بعید به نظر نمی‌رسد؛ چراکه قیمت اونس جهانی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 14 درصد کاهش داشته است. در همین حال همانطور که پیش‌بینی‌ها خبر داده بود، بازارهای داخلی نیز شاهد ادامه روند کاهشی طلا و سکه بودند. با این حال هنوز گفته می‌شد که قیمت طلا در بازار داخلی به نسبت قیمت جهانی آن، بسیار بالا است که این مساله نشان دهنده مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت‌ها است. در همین حال بسیاری از معامله‌گران به فروش سکه و خرید دلار روی آوردند؛ چراکه پیش‌بینی‌ها نشان از ترکیدن حباب سکه در بازار نقدی و ادامه روند نزولی داشت. بازار آتی سکه نیز در این روز تابع بازار نقدی بود و تمام سررسیدها با افت قیمت همراه بود، به طوری که سررسید خرداد ماه با افت بیش از 60 هزار تومانی مواجه شد. روز دوشنبه همچنین آخرین روز معاملاتی سکه سررسید فروردین ماه بود که در این روز شاهد نوسانات کمتری به نسبت دو سررسید دیگر بودیم.
روز سه شنبه هفته گذشته، اتفاقی افتاد که توانست کمی طلای جهانی را تقویت کند. انفجار در بوستون که موجب افت ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی شد، اونس را به 1385 دلار برگرداند که البته این همچنان به معنی صعود طلا نبود؛ چراکه در این روز اونس حتی قیمت 1325 دلار را هم تجربه کرد. در همین حال بازارهای داخلی کاهشی متناسب با روند جهانی را طی نکردند و سکه همچنان دارای حباب بزرگی بود. برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که در صورت ثبات قیمت طلا روی کانال 1300 دلار، حباب داخلی شکسته خواهد شد و با توجه به تداوم اثرات پارامترهای موثر بر کاهش قیمت طلای جهانی، برخی پیش‌بینی‌ها حتی از سقوط اونس به کانال 1200 دلار هم حکایت داشت. دلار هم در این روز در بازار آزاد با افت کمی مواجه شد. در چنین شرایطی، فعالان بازار طلا و سکه از اقدام احتمالی بانک مرکزی برای تزریق سکه به بازار به منظور جلوگیری از قاچاق طلا به دلیل اختلاف شدید قیمت داخلی با قیمت بازارهای جهانی، خبر می‌دادند؛ احتمالی که اگرچه در هفته گذشته عملی نشد، اما وقوع آن بعید به نظر نمی‌رسد. در این روز در بازار مبادلات آتی سکه، قیمت‌ها همچنان کاهشی بود و خریداران کمتری را به خود دید. همچنین دو سررسید اردیبهشت و خرداد در روز سه شنبه معامله شدند.
اما روز چهارشنبه گذشته، بهای جهانی طلا مجددا کمی تقویت شد که گفته می‌شد در پی افزایش خرید شمش و سکه طلا از سوی سرمایه‌گذاران بازارهای آسیایی رخ داده است، ولی با توجه به سیر نزولی قیمت طلا، پیش‌بینی‌های کاهشی برای این فلز، تا شش ماه آینده ثابت باقی می‌ماند. طلا و سکه در بازارهای داخلی همچنان روند نزولی داشت که البته در این روز چندان محسوس نبود. بازار معاملات آتی سکه در روز چهارشنبه به نسبت بازار نقدی حتی نوسانات محدودتری داشت، به طوری که در پایان معاملات، بازار تغییر جهت داد و مثبت شد. در این روز همچنین سکه سررسید تیرماه کشف قیمت شد و معاملات روی آن صورت گرفت که همین مساله تا حدودی روند نزولی بازار آتی سکه را تغییر داد و منجر به مثبت شدن معاملات در روز پنج‌شنبه شد، البته در آخرین روز معاملاتی هفته، اونس جهانی هم مجددا کمی تقویت شد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد ایجاد موقعیت فروش منطقی تر از خرید باشد.
به هر روی در تمام طول هفته گذشته، بازار طلا و سکه در داخل کشور (آتی و نقدی) بسیار متاثر از نوسانات طلای جهانی بود، به طوری که گویی هیچ پارامتر دیگری برای تغییر جهت بازار وجود ندارد. در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان، این مساله منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه این عرضه و تقاضا است که باید روال بازار را مشخص کند.

با ادامه افت قیمت‌ها
معادن‌ طلای‌ جهان تعطیل‌ خواهند‌ شد
ادامه روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه فعالیت بسیاری از معادن بزرگ طلای جهان را با ابهام روبه‌رو کرده است. به گزارش بلومبرگ، کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری در معادن بزرگ طلای جهان به‌خصوص معادن طلای تانزانیا را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. تانزانیا چهارمین تولید‌کننده بزرگ طلای آفریقا به شمار می‌رود.
یک مقام رسمی وزارت انرژی و معادن تانزانیا ضمن هشدار نسبت به ادامه روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: این روند بسیاری از معادن طلای تانزانیا را در آستانه تعطیلی قرار داده است. وی در ادامه تصریح کرد: ما به شدت نگران ادامه روند نزولی قیمت طلا هستیم و این مساله آینده سرمایه‌گذاری در بخش معادن طلا را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد. با ادامه این روند شرکت‌های بزرگ معدنی فعال در تانزانیا چاره‌ای جز بستن معادن طلای خود نخواهند داشت.
قیمت طلا در روزهای اخیر با افت شدیدی روبه‌رو شده که این مساله از سال 1983 میلادی بی‌سابقه بوده است. طلا 35 درصد صادرات تانزانیا را تشکیل می‌دهد. ارزش صادرات طلای تانزانیا در 12 ماه گذشته با بیش از 8 درصد کاهش به کمتر از 09/2 میلیارد دلار رسیده است. افت قیمت طلا می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی کشورهای بزرگ تولید‌کننده این فلز گرانبها داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد