اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش‌ها به انتخاب نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل ادامه دارد

درحالی نصیراحمد فایق به عنوان نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل متحد انتخاب شد که این انتخاب رویای سهیل شاهین نماینده طالبان را برای رسیدن به کرسی این کشور در سازمان ملل ناکام کرد و واکنش‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های افغانستان روز جمعه گزارش دادند که «نصیراحمد فایق» پس از استعفای «غلام محمداسحاق زی» به عنوان نماینده جدید افغانستان در سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

هرچند هنوز روشن نیست که فایق از طرف کدام شخص و یا نهادی برای نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است اما او در توئیتر خود نوشته است که تلاش می‌کند در شرایط سخت و نابسامان کنونی، به خوبی از افغانستان نمایندگی کند.

وی افزوده است، تلاش می ‌کند تا صدای مردم افغانستان را که از شدت بیکاری، گرسنگی، فقر،‌ سرمای زمستان و نقض حقوق بشری رنج می‌برند به گوش کشورهای عضو سازمان ملل برساند.

این جابجایی به مزاج «سهیل شاهین» نماینده معرفی شده طالبان در این سازمان که تاکنون نتوانسته است به این کرسی برسد، خوش نیامده و او در واکنش به آن موضوع گفته است که سازمان ملل متحد یک نهاد جهانی و اعتبار آن در بی‌طرفی است.

شاهین افزوده است که من از سازمان ملل می‌خواهم، بی‌طرفی خود را با واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به دولت فعلی افغانستان که در سراسر کشور دارای حاکمیت و قانون است، ثابت کند.

شاهین گفته ‌است که قوانین باید جایگزین ترجیحات سیاسی شود و در غیر این صورت به گفته او، بی‌طرفی سازمان ملل زیر سوال خواهد رفت.

به گفته شاهین این اقدام سازمان ملل متحد خلاف اصول است و این سازمان نباید این معضل را بیش از این به درازا بکشاند.

در اواخر مجمع عمومی، سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای تصمیم‌گیری در مورد اعطای کرسی افغانستان به طالبان و حکومت نظامی میانمار را به تعویق انداخته ‌است.

پیش از این نیز امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در نامه‌ ای خواستار سخنرانی در اجلاس سازمان ملل متحد شد که از سوی این سازمان پذیرفته نشد.

رحمان اوغلی سفیر سابق افغانستان در اوکراین نیز در این باره می گوید که کسی فایق را در این کرسی انتخاب نکرده است اما وی بلافاصله پس از استعفای غلام محمد اسحاق زی در این پست گماشته شده است زیرا او پیش از این به عنوان معاون اسحاق زی کار می کرده است.

اوغلی می گوید: طالبان تاکنون ویژگی‌های لازم را برای مدیریت کشور نداشته و در این راستا گام‌های لازم را برنداشته است و بر همین اساس از دید سازمان ملل صلاحیت تکیه برکرسی افغانستان در این سازمان را ندارد.

به گفته اوغلی طالبان باید برای رسیدن به این پست قانون خود را تدوین و آزادی های فردی، مدنی و رسانه ای را بپذیرد تا فرصت برای رسیدن به این پست فراهم شود.

به باور سفیر سابق افغانستان در اوکراین، سازمان ملل متحد بدون آرای اعضای خود نمی تواند این کرسی را به کسی واگذار کند که اکثریت این سازمان با واگذاری کرسی افغانستان به طالبان مخالف است.

«هاتف مختار» رئیس مرکز مطالعات بین المللی افغانستان اما در این رابطه می گوید که نظام سابق سقوط کرده و اکنون دولتی براساس اراده مردم تشکیل شده و سازمان ملل متحد باید این کرسی را در اختیار طالبان قرار دهد.

وی می افزاید که اکنون ۳۵ میلیون نفر از مردم این کشور زیر پرچم طالبان زندگی می کنند و این کار سازمان ملل متحد خلاف قانون خود این سازمان است که گفته، هر کشوری باید براساس تفکر و اراده خود نظامی را بوجود بیاورد و بر این اساس سازمان ملل باید این کرسی را به طالبان واگذار کند.

مختار می افزاید: نظام قبلی تحت رهبری حامد کرزی و اشرف غنی خلاف خواست مردم بود زیرا آمریکایی‌ها این نظام را به زور بر مردم افغانستان تحمیل کرد.

به گفته رئیس مرکز مطالعات بین المللی افغانستان، سازمان ملل متحد باید دولت طالبان را پذیرفته و مسئولیت دارد آن به رسمیت شناختن آن، نمایندگی افغانستان را به سهیل شاهین بسپارد.

مختار تأکید می کند که سازمان ملل متحد نباید به بلندگوی آمریکا مبدل شود و باید استقلال خود را حفظ کند.

رئیس مرکز مطالعات بین المللی افغانستان همچنین می‌گوید، اکنون افغانستان تهدیدی برای جهان نیست و این کشور دیگر مرکز تولید مواد مخدر نبوده و طالبان بر روی قانونی کار می کند که حقوق هم مردم افغانستان رعایت شود و دیگر بهانه ای وجود ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد