اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روایت سفیر روسیه از نشست شورای حکام درباره ایران

دیپلمات ارشد روسیه گفت نشست شورای حکام درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درحالی به پایان رسید که اعضا بر ضرورت احیای مفاد برجام تاکید کردند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی راستی‌آزمایی و نظارت در ایران را در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به پایان رساند. عملاً همه سخنرانان بر ضرورت احیای برجام تاکید و برای مذاکرات وین که دوشنبه آینده از سر گرفته می‌شود، آرزوی موفقیت کردند.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده و طرف‌ها قرار است دوشنبه اینده پس از پنج ماه وقفه در وین گردهم آیند.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد، می‌گوید: باید روی جدی بودن مذاکرات وین تمرکز کرد. تمرکز ما بر رفع تحریم های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته ای ندارد.

وی تاکید کرد: اگر توافق هسته ای برخورداری ایران از آن را تضمین نکند، پنجره توافق هسته ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام اعلام کردند که با حسن نیت به گفت‌وگوهای وین باز می‌گردند. نماینده آمریکا هم بدون اشاره به نقش کشورش در مشکلات کنونی برجام ادعا کرد که ایالات متحده در صورتی که ایران پایبندی خود را به تمامی تعهدات خود ذیل برجام از سر بگیرد، آماده است تا تمامی تحریم های ناسازگار با این توافق را لغو کند.

محمد رضا غائبی سرپرست نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام تصریح کرد که دور بعدی مذاکرات وین فرصت منحصر به فردی را برای سایر شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا فراهم می‌کند تا نیت واقعی خود برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان از طریق حذف تمامی تحریم های غیر انسانی، به شیوه ای موثر ثابت کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد