اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آرامش آخر زمستان آتی سکه

به گفته کارشناسان، قيمت جهانی طلا در چهار سال اخير 70 درصد رشد داشته است و در عين حال نرخ تورم آمریکا بیش از 5 تا 10 درصد باشد؛ اما برخی تحلیلگران بر این باورند که تغيير شيوه‌های محاسبه نرخ تورم در آمريکا موجب شده تا اين طور به نظر برسد که نرخ تورم اين کشور 2 درصد است.



این روزها قیمت اونس جهانی نیز در ارتباط با این موضوعات در حدود 1600 دلار در حرکت است که این رقم جزو قیمت‌های پایین برای طلا با استناد به روندهای تاریخی یک سال اخیر است. گفته می‌شود که قیمت جهانی طلا که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر اخبار اقتصادی مختلف با نوساناتی روبه‌رو شده بود، به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد بحران اقتصادی منطقه یورو، ثابت مانده است. اما از سویی نگرانی‌ها نسبت به تاثیرات منفی کاهش هزینه‌های بودجه آمریکا بر رشد اقتصادی این کشور نیز هنوز بر بازارهای بین‌المللی سایه افکنده است. در همین راستا اوباما با انتقاد از سیاست کاهش کسری بودجه آمریکا، هشدار داد که بودجه این کشور تا ده سال آینده نیز به تعادل نخواهد رسید.
از طرفی این روزها بازارهای داخلی طلا و ارز آرامند و نوسان چندانی ندارند. البته پیش بینی افت چشمگیر قیمت‌ها چشم‌انداز آتی بازار را شامل شده و انگیزه‌ها را در آستانه خداحافظی از این بازار در روزهای پایانی سال قوی‌تر می‌سازد به طوری که تمایلی برای جهش‌های سابق قیمتی دیده نمی‌شود. در این روزها تلاش مرکز مبادلات ارزی نیز برای برآوردن عمده نیازهای تجار همچنان ادامه دارد و هر روز خبرهایی از افزایش حجم ارز در این مرکز به گوش می‌رسد. ثبت نام برای سکه پیش فروشی هم ادامه دارد. گفته می‌شود بیشتر کسانی که در هفته اول ثبت نام کرده‌اند، در این روزها وجه پرداختی خود را پس می‌گیرند و دوباره با 50 هزار تومان ارزان تر به نام بستگان خود ثبت‌نام می‌کنند. در همین حال، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش فروشی را معادل نرخ مالیات سال آینده ، 6 درصد اعلام کرد. بازار معاملات آتی سکه نیز همچنان روزهای آرامی را می‌گذراند به طوری که معامله گران این بازار توجه چندانی به تغییرات بازار نشان نمی‌دهند. دلیل دیگر نوسانات اندک در روند مبادلات، مشغول بودن معامله گران در دو روز گذشته به روند تحویل سکه سررسید اسفند بوده است. روز گذشته در این بازار، سکه سررسید فروردین و اردیبهشت، به ترتیب با منفی 58/0 درصد و منفی 97/0 درصد به قیمت یک میلیون و 401 هزار و یک میلیون و 435 هزار تومان معامله شد.
از طرفی برخی پارامترهای اقتصادی که می‌توانند در صورت وقوع، تحرکات بازار را با خود همسو کنند، همگی به سال آینده موکول شده‌اند. از جمله اینکه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی بنا به آخرین تصمیمات در جلسه شورای پول و اعتبار در سال 91، تغییری نخواهد کرد و بررسی این موضوع به سال آینده موکول شده است. از سوی دیگر به گفته احمد توکلی، دولت قصد دارد در سال جدید با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، مبلغ یارانه نقدی را به 120 هزار تومان افزایش دهد که در این صورت باز هم بر میزان نقدینگی بازار افزوده خواهد شد. به گفته توکلی، برای حصول این امر، باید قیمت حامل‌های انرژی تقریبا 5/4 برابر شود تا درآمد 125 هزار میلیارد تومانی به دست آید.
اما خبرهای امیدبخش در حوزه سیاست خارجی، همچنان ادامه دارد. روز گذشته وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت اتحادیه اروپا از تجدید نظر درمورد تحریم‌ها علیه ایران خبر داده است. صالحی همچنین گفت مردم مطمئن باشند که از سال 92 به بعد ایران در فاز دیگری قرار می‌گیرد؛ یعنی 34 سال زحمت کشیده شده تا به این فاز ورود داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد