اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سکه آتی در دو سکانس متفاوت

در پایان فعالیت بازارهای بین‌المللی مبادلات طلا، نرخ این فلز پس از افت قابل‌توجهی در اواخر هفته گذشته، روز جمعه اندکی تقویت شد اما نتوانست به موقعیت قیمتی بالای 1600 دلار در هر اونس دست پیدا کند و روز شنبه روند کاهشی محسوسی به خود گرفت.



بهبود شاخص‌های بازارهای آمریکا و اروپا،‌ تقویت دلار آمریکا در آخرین روزهای هفته و خروج سرمایه‌های کلان از این بازار، تقاضا برای طلا را با محدودیت مواجه کرده است. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر مهم‌ترین رویدادی که بر نوسانات قیمت طلای جهانی اثرگذار است، انتخابات پارلمانی ایتالیا است.
روز گذشته قیمت سکه در بازار داخلی به دلیل وجود تقاضا و از طرفی عرضه نشدن سکه پیش فروشی، کاهش چندانی نداشت؛ اما قیمت طلای داخلی افت محسوسی را تجربه کرد.
در همین راستا قیمت دلار در بازار آزاد هم با اندکی افزایش مواجه شد که این پارامترها در معاملات آتی سکه بی‌تاثیر نبود؛ به طوری که بازار مبادلات سکه آتی روز گذشته در ابتدا با روندی مثبت آغاز شد؛ اما با اعلام خبر قطعی پیش فروش سکه از سوی رییس کل بانک مرکزی روند در اواسط معاملات برعکس شد. بهمنی در گفت‌وگو با مهر از منتفی شدن پیش فروش سکه با قیمت غیرقطعی خبر داد و اعلام کرد: دور جدید پیش فروش سکه با قیمت قطعی از دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری آغاز می‌شود. قیمت پیش فروش سکه در دور جدید با نرخی ارزان‌تر از بازار خواهد بود که سود معقول برای متقاضیان به دنبال خواهد داشت. رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه هر فرد تنها می‌تواند 5 سکه تمام بهار آزادی یا 10 نیم سکه بهار آزادی پیش خرید کند، اظهار کرد: فقط اشخاص حقیقی می‌توانند سکه پیش خرید کنند و اشخاص حقوقی به هیچ عنوان نمی‌توانند سکه بخرند.
بهمنی وعده داد: سکه‌های پیش فروشی را در سررسید به متقاضیان تحویل خواهیم داد. در همین حال، تمام مبلغ سکه در زمان ثبت نام از متقاضیان دریافت خواهد شد.
این در حالی است که بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که پیش فروش سکه با قیمت غیر‌قطعی خواهد بود؛ به این صورت که از متقاضی در زمان ثبت نام یک میلیون تومان علی الحساب دریافت و مابقی مبلغ در زمان سررسید (شش ماهه) و 18 درصد زیر قیمت بازار دریافت خواهد شد. در همین حال، 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده از قیمت قطعی سکه در زمان تحویل از متقاضیان دریافت خواهد شد.
دیروز همچنین معاملات اردیبهشت نیز بازگشایی شد و معامله‌‌گران به خرید و فروش در این معامله پرداختند.
این موضوعات در کل موجب شد تا قراردادهای آتی سکه در پایان معاملات سررسیدهای اسفند، فروردین و اردیبهشت 92 به ترتیب با تغییرات منفی 96/0 ، منفی 13/1 و منفی در دامنه 1/9 تا 2/6 درصد در سررسید اردیبهشت، به قیمت‌های یک میلیون و 435، یک میلیون و 490 و یک میلیون و 540 هزار تومان برسند.
خبر دیگری که دیروز بر معاملات بازار قراردادهای آتی اثر داشت، اعلام زمان اجرای طرح جدید بانک مرکزی برای ممنوعیت مبادله ارز خارج از سیستم رسمی بود.
مسوولان بانک مرکزی معتقدند با وجود اینکه تمام مقدمات برای اجرای این طرح فراهم است؛ اما فعلا اقدامی صورت نمی‌گیرد تا برنامه مجلس برای برخورد با اخلالگران ارزی کاملا روشن شود. در صورتی که هدایت ارز از بازار به این اتاق به عنوان یک استراتژی عملیاتی شود، به طور حتم کاهش قیمت ارز را در بازار به دنبال خواهد داشت.
در حوزه سیاست خارجی، برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در این هفته و درخواست وزارت امور خارجه آمریکا برای مذاکره دوجانبه با ایران در حاشیه این نشست، همین طور موضع ایران در خصوص نشست 8 اسفند که به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی در انتظار یک راهبرد جدید از سوی این گروه است و نشست ملی سوریه در روزهای دوازدهم و سیزدهم مارس (22 و 23 اسفند) در دمشق و نتایج حاصل از آن، مهم‌ترین تحولات تاثیرگذار بر بازار و به‌تبع از آن در معاملات آتی در روزهای پیش‌رو خواهند بود.
همچنین با تغییر در دستورالعمل بورس کالا، از امروز برای معامله‌‌گران جدید این بازار، کد جدید معاملات گشایش خواهد شد. گفته می‌شود بر اساس تصمیم جدید بورس، متقاضیان باید یک دوره آموزشی را در بورس گذرانده و در آزمون شرکت کنند که در صورت قبولی می‌توانند وارد بازار آتی شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد