هماتیت در گذر تاریخ

درخشش براق متالیک و رنگ خاکستری تیره تا سیاه به این سنگ جلوه و زیبایی خاصی بخشیده است. این سنگ ارزان قیمت به وفور در سایزهای متفاوت در دسترس است، این سنگ قیمتی از دیرباز برای انگشترهای مردانه مورد استفاده قرار می گرفت مخصوصاً اگر با نقوش حیوانی و یا پرتره ی افراد سرشناس تزیین شود. همچنین بسیار در آویزهای مهره ای و دستبندها نیز از هماتیت استفاده می شد.

هماتیت در گذر تاریخ

هماتیت از بین تمامی گوهرهای طبیعی و رایج، بیشترین چگالی را دارد (وزن به نسبت اندازه). این امر سبب می شود که جواهرات با گوهر هماتیت سنگین باشند. چگالی بالای این گوهر سبب شده که کمتر در گوشواره استفاده شود، گرچه آویزهای بزرگ و حلقه ها برای استفاده ی طولانی مدت مناسب نیستند.

هماتیت از اکسید آهن تشکیل شده است، بنابراین از نظر شیمیایی شبیه زنگ آهن است. اسم هماتیت ریشه ی یونانی haima دارد که این به معنای خون است که  به رنگ سرخ مواد معدنی موجود در پودر هماتیت، اشاره دارد. نام هماتیت یعنی سنگ خون.

مردم در تمدن کهن شرقی بر این باور بودند که هماتیت باعث پیروزی در پرونده های حقوقی برای شاهان و حکامان می شود. در دوران رومیان، این گوهر نماد مریخ بود، خدای جنگ و دارنده اش را از بلا دور می ساخت. آمریکاییان بومی از پودر هماتیت برای طراحی نقوش جنگی بر چهره شان استفاده می کردند.

بهترین نوع از هماتیت را می توان در کشورهای انگلستان، نروژ، سوئد و ایالات متحده امریکا یافت. همانگونه که در مطالب گذشته ذکر شد سختی این گوهر در مقیاس موس 5/5 تا 5/6 بوده و دارای خاصیت ضربه پذیری مناسبی است. جالب است بدانید که این گوهر در برابر گرما خاصیت مغناطیسی پیدا می کند.

هماتیت نمونه های مشابه ندارد. شکل مشابه این گوهر به این صورت بود که آهن را فشرده می ساختند و غالبا به شکل مهر با تصاویر و نقوش حکاکی شده بود. زمانی این گوهر به نام همتاین مشهور گشت که البته این نام برای مصارف تجاری مورد استفاده قرار می گرفت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها