از کانی تا زیور آلات طلا

بر همگان روشن است که مردمان باستان علاقه زیادی به استفاده از طلا داشتند. اولین کاربرد طلا در میان مصریان باستان بود. هیروگلیف های یافت شده از آن زمان، بین سال های 4100 تا 3900 پیش از میلاد مسیح درباره زرد درخشان که ظاهرا به عنوان زیور آلات مورد استفاده قرار می گرفت، سخن به میان آمده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو



طلا از رسوبات ته نشین شده در رودخانه نیل در 3500 سال پیش از میلاد مسیح شناخته شد.

قطعات بزرگتر همراه با فلزات دیگر و یا قالب چوبی چکش خورده می شد و شکل یک هنر دستی خارق العاده را به خود می گرفت. این مصنوعات رنگ نسبتا ماتی داشت.

تقریبا در همان دوران بود که مصریان باستان، فرآیند تصفیه کردن را کشف کردند. در ابتدا آنها این مهارت را در مس به کار بردند. اما طلا سازان به زودی طلا را با فلزات دیگر ترکیب کردند.

بی شک آنها متعجب شدند هنگامی که فهمیدند ترکیبات گوناگون طلا با فلزات دیگر نقطه ذوب بیشتری نسبت به طلای خالص دارد.دمای بالا که توسط ذکاوت متالوژیست های مصریان باستان تولید شد، تفاوت زیادی با چیزی که اکنون طلاسازان استفاده می کنند، ندارد.

بعد از این پیشرفت غیر منتظره تکامل فن آوری تهیه طلا، مصریان باستان توانستند طلا را با فلزات دیگری که نقطه ذوب کمتری دارند، ترکیب کرده آن را سخت و منعطف کنند. همین نکته سبب شد که مصریان باستان هنر لحیم کردن و جوشکاری را نیز اختراع کنند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که برای نخستین بار مصریان باستان کشف کردند که چگونه با گداختن طلا در مخازن و تبدیل آن به مواد مذاب می توان قطعات شمش مانند طلای خالص به دست آورد.

اگرچه آنها هیچ وقت قالب های ظریف برای ساخت جواهرات را تهیه نکردند. آنان طلاهای خودشان را به وسیله جسمی تنومند قالب ریزی می کردند که از خاک رس، قیر و یا مواد دیگر ساخته شده بود. سپس آنها از یک قلم کوچک و پهن برای برجسته سازی آن استفاده می کردند.



نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها