اونس طلا2381.55
مظنه16,591,000
18 گرم3,830,000
ارزش سکه37,379,523
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

نگاه/ تنوع درعيار باعث اخلال درصنعت طلا و جواهر مي شود

سایت طلا: اگر قرار باشد عيار كاهش يابد به شدت از كيفيت ظاهري و آب ورنگ آن كاسته مي شود، زيرا بيشتر توليد كنندهاي ما براي ساخت مصنوعات طلا از مواد اوليه مرغوب و یا شمش خالص استفاده نمي کنند.

کشور ما از مصرف کنندگان اصلی مصنوعات طلاوجواهر در دنیا میباشد. اگر قرارباشد تنوع عیارداشته باشیم درواحدهای تولیدی و بنکداری ها وخرده فروشی های جزء یا همان ویترین دارها اخلال در تولید و فروش به وجود میآید.

اگریک واحد تولیدی قرارباشد یک روز مصنوعاتی را با عیار9 و روز دیگر مصنوعاتی را با عیار14 تولید کند دچار مشکل خواهد شد زیرا باید کارگاه خود را ازضایعاتی که عیار9 را تولید کرده کاملا پاک وهرگونه سواله وباقی مانده عیار تولید شده را ذوب ومجدداً عیار دیگری را تولید کند، و یا باید هر کارگاه تولیدی را موظف کرد که فقط حق دارد یک نوع عیار را تولید کند که امری غیر ممکن است.

همچنین بنکداریهای طلاوجواهر با وجود تنوع مصنوعات ساخته شده که ممکن است به 100یا200 قطعه و مدل برسد باید آنها را تفکیک وجداگانه برای هر عیارفاکتور فروش صادرکنند تا مبادا یک قطعه طلای ساخته شده باعیار9 را به جای 14و یا 18 عیاراشتباهی بفروشد، واما مهمترین بخش این صنعت وجود ویترین دارها می باشد که هرگز یک ویترین دار طلا فروش نمی تواند مصنوعات را تفکیک کند وتشخیص دهد که یک قطعه کار ساخته شده عیارش چیست مگر اینکه مرتباً ذره بین به دست باشد ومارک آن را کنترل کند.

حدود 25 سال است که عیار17 از چرخه تولید حذف شده با این حال هنوز مصنوعاتی که در سالهای پیش با عیار17 تولید شده دردست مردم می باشد وهنگام فروش خیلی از طلا فروشها آن را با عیار 18 می خرند چون بیشتر آنها بعد از حذف عیار 17 طلا فروش شدند وهیچگونه آشنایی با ساخت مصنوعات17عیار را ندارند.

مدعیان تنوع عیار ادعا دارند که طلا گران و قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار طلا کساد می باشد.
البته بخش کوچکی از این ادعا قابل قبول می باشد.
دلیل عمده کسادی بازار طلا نوسانات نرخ طلا و روی آوردن مردم به خریدوفروش دلار و سکه وهمچنین طلای متفرقه و دست دوم و بدون اجرت ساخت وحتی طلای آبشده می باشد.

تا مدتی قبل مردم نمی دانستند که طلای آبشده چه شکلی دارد ولی در حال حاضردر دست خیلی از هموطنان طلای آبشده وجود دارد، ومقصر اصلی این کار همکاران محترم خودمان است که مردم راتشویق به خرید طلای بدون اجرت وآبشده می کنند.

قبل ازاین مردم پس انداز خود را طلای ساخته شده می خریدند واستفاده تزیینی هم ازآن می کردند وهنگام نیاز آن را می فروختند.

ادعای دیگر مدعیان تنوع عیار این است که در خیلی از کشورها مثل آلمان وترکیه و روسیه ودیگر کشورها مصنوعات ساخته شده را با عیارهای 9-12و14 تولید می کنند، اولاً در کشورهای اروپایی از طلا فقط به عنوان تزیینات نه به عنوان سرمایه وپشتوانه مال استفاده می کنند، آن هم در حد یک حلقه نامزدی یا یک زنجیر و مدال بسیار ظریف که سالیان دراز مدت آن را نگهداری می نمایند.
دوماً در کشورهای اروپایی مانند کشور ما هرگز در خیابانهای شهر شاهد ویترینهای طلا با تنوع جنس های زیاد نمی باشید.

درضمن اگر قرار باشد عیار کاهش یابد به شدت از کیفیت ظاهری و آب ورنگ آن کاسته می شود زیرا بیشتر تولید کنندهای ما برای ساخت مصنوعات طلا از طلاهای متفرقه ای که بارها وبارها ذوب شده استفاده می کنند نه از مواد اولیه مرغوب که همان شمش خالص می باشد .

درآخرازعزیزانی که همیشه به فکرتولید باکیفیت هستند خواهشمندم بجای پیشنهاد تعدیل وتنوع عیار بیشتر به فکر تولید بهترواجرت کمتر باشند.



*حسین ارجمند، عضو هیئت مدیره اتحادیه طلاوجواهر فروشان زنجان


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد