اونس طلا2394.45
مظنه16,346,000
18 گرم3,773,400
ارزش سکه36,827,538
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,400,000
نیم26,100,000
ربع16,100,000

چشم‌انداز بازار جهانی طلا در سال 2013

بانک مرکزی در گزارش هفتگی خود از وضع اقتصادي و ارزي كشورهاي عمده که با نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف نگاشته شده، به وضعیت بازارهای ارز و طلا در سال 2012 میلادی پرداخته و چشم‌اندازی را برای این بازارها در سال جدید میلادی ارائه کرده است.



بخش اول این گزارش به تحولات اقتصاد آمریکا می‌پردازد. جایی که بالاخره جمهوری‌خواهان مجبور به پذیرش خواسته‌های اوباما شده‌اند و برخلاف میل خود طرحی را تصویب کردند که اوباما آن را «تحسین برانگیز» نامید. هرچند در بخش مالیات‌ها تغییرات نسبت به قانون قبلی از ابتدای سال اعمال خواهد شد اما قرار شد بخشی از تغییرات در مخارج بودجه با دو ماه تاخیر به اجرا درآید.

بانک مرکزی در گزارش خود عقب نشینی حزب جمهوریخواه پس از یک سال اصرار بر ایده‌های خود را «شکست سختی برای این حزب» عنوان کرده است. به اعتقاد بانک مرکزی این موضوع احتمال انتقام این حزب در مذاکرات آتی سقف بدهی از اوباما را افزایش داده است. موضوعی که کاملا در اظهارات روز سه شنبه اوباما و نگرانی وی در این رابطه آشکار بود.

در بعد اقتصادی ارقام اشتغال افزایش یافت که این افزایش از متوسط افزایش آن در طول سال بیشتر بود با این حال نرخ بیکاری نسبت به ماه نوامبر تغییری نداشت و در سطح 8/7 درصد در ماه دسامبر (آذر و دی 91) باقی ماند. انتشار صورت جلسه ماه دسامبر کمیته بازار باز فدرال رزرو نیز نشان داد که اکثر اعضای این کمیته خواهان تعیین مهلت برای پایان برنامه خرید دارایی‌ها در سال 2013 شده اند.

کمیته بازار باز فدرال رزرو – بانک مرکزی آمریکا - سیاست‌های پولی را تعیین می‌کند. این کمیته متشکل از 12 عضو است که 7 تن از آنها برای مدت 14 سال توسط رییس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا منصوب می‌شوند. رییس‌جمهور از میان این 7 نفر یک نفر را به عنوان رییس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رییس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیات‌مدیره فدرال رزرو، رییس و نایب رییس هر یک از مناطق 12گانه را انتخاب می‌کنند.

ابهام در صادرات آلمان
بانک مرکزی در ادامه گزارش خود به وضعیت اقتصادی در اروپا پرداخته و ادامه می‌دهد: در این هفته در اروپا شاهد انتشار ارقام ضدونقیضی از آلمان موتور محرک حوزه یورو بودیم. در حالی که کوچک شدن بخش کارخانه‌ای، صادرات این کشور در آینده را در‌هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد، بخش خدمات با رشد خود توانست شاخص مدیران خرید مرکب را پس از چندین ماه، سرانجام به بیشتر از سطح 50 واحد برساند.

در این هفته ارقام نهایی بخش کارخانه‌ای اروپا برای ماه دسامبر نیز انتشار یافت که نشان داد این بخش سال 2012 میلادی را با رکود به سر رسانده است. در انگلیس آمارهای متفاوتی منتشر شد؛ شاخص‌های مدیران خرید (PMI) بخش کارخانه‌ای رشد بهتر از انتظاری را ثبت کرد در مقابل کاهش قیمت مسکن ادامه یافت و در بخش مسکن و خدمات شاخص مدیران خرید سقوط کرد.

شاخص «مدیران خرید» شاخصی است که گروه اقتصادی «مارکیت» و موسسه «مدیریت عرضه» طراحی کرده اند و با آن میزان فعالیت مالی شرکت‌ها را که نشان دهنده خرید و تبادلات مالی مدیران خرید آن شرکت‌ها است تعیین می‌کنند. بانک مرکزی همچنین به اقتصاد ژاپن اشاره کرده و می‌افزاید: در ژاپن وزیر جدید دارایی بر تشدید سیاست‌های فوق انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی این کشور تاکید کرد که تضعیف شدید ین در طول هفته را در پی داشت.

تقویت دلار در مقابل همه ارزها
گزارش بانک مرکزی از وضع اقتصادی و ارزی کشورهای عمده سپس به بازار ارز پرداخته و می‌افزاید: این هفته دلار در مقابل اکثر رقبای خود تقویت شد. تصویب قانون جدید مالیاتی و حل مشکل پرتگاه بودجه دولت و ایجاد تردید در ادامه سیاست‌های فوق انبساطی فدرال رزرو و همچنین انتشار چند شاخص مثبت اقتصادی در آمریکا سبب تقویت دلار شد. در مقابل شاخص‌های ضعیف اقتصاد یورو و احتمال تشدید سیاست‌های فوق انبساطی پولی در ژاپن، یورو و ین را تضعیف کرد.

دلایل صعود قیمت طلا
گزارش هفتگی بانک مرکزی نشان می‌دهد : در بازار کالاها فلز زرد در این هفته 64 صدم درصد نسبت به میانگین هفته گذشته تقویت شد. حل بحث پرتگاه مالی در آمریکا و احتمال ادامه سیاست‌های فوق انبساطی در آمریکا از دلایل صعود طلا بود. گرچه بحث اتمام این سیاست‌ها با انتشار صورتجلسه ماه دسامبر فدرال رزرو تا حدودی در اواخر هفته از ارزش طلا کاست. نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نیویورک در محدوده هزار و 648 دلار و 90 سنت تا هزار و 688 دلار و 80 سنت برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد.

در آخرین روز سال 2012 میلادی، طلا با افزایش قیمت یک درصدی، موجب شد که فلز زرد سال 2012 میلادی را با 7 درصد افزایش نسبت به سال 2011 پشت سر بگذارد. خبر مبنی بر توافقات مالی ممکن در آمریکا و افزایش ارزش طلا موجب شد که طلا در این روز بیش از آنکه یک دارایی امن باشد یک دارایی ریسکی محسوب شود. در مجموع طلا در دوازدهمین سال متوالی افزایش ارزش خود را سپری کرد. گرچه فصل نهایی این سال با افت 4/5 درصدی بدترین عملکرد از فصل سوم 2008 میلادی تاکنون را تجربه کرد.

در نخستین روز کاری سال جدید میلادی و در واپسین ساعات باقی مانده برای حصول توافق، قانونگذاران آمریکایی به توافقی دست یافتند که از افزایش مالیات‌ها که می‌توانست اقتصاد آمریکا را به رکود وارد کند، جلوگیری کرد و موجب شد طلا با رشد 8 دهم درصدی به هزار و 678 دلار و 60 سنت برای هر اونس برسد. در این روز همچنین حجم مبادلات آپشن بر روی طلا بسیار بیشتر از انتظار بود. سیگنال‌هایی که از سوی فدرال رزرو در صورتجلسه ماه دسامبر در روز پنج‌شنبه ارسال شد، نشان می‌داد که این بانک نگران ریسک‌های بالقوه‌ای است که برنامه خرید دارایی‌هایش بر روی بازارهای مالی خواهد داشت.

بسیاری از مقامات این بانک اعلام کردند که کندی و توقف برنامه خرید اوراق از سوی فدرال رزرو پیش از پایان سال 2013 میلادی مفید خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد که یکی از عوامل افزایش قیمت طلا در حال از بین رفتن است، این خبر به کاهش 4/1 درصدی ارزش طلا در روز پنج‌شنبه منجر شد و هر اونس هزار و 663 دلار و 39 سنت معامله شد.
در روز جمعه، طلا باز هم افت قیمت داشت. در این روز ابتدا فلز زرد کمترین سطح 5/4 ماه گذشته یعنی هزار و 625 دلار و 79 سنت برای هر اونس را تجربه کرد، اما پس از آنکه گزارش اشتغال آمریکا ارقام امیدوارکننده‌ای را منتشر نکرد، و عدم انتشار ارقام مثبت سیاست‌های آتی انبساطی از سوی فدرال رزرو را تایید می‌کرد، طلا از قیمت فوق فاصله گرفت و اندکی افزایش یافت.


خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد