اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش پشتوانه‌های مالی روند رشد نقدینگی را تسریع می‌کند/ اقتصاد نیازمند مدیریت اقتصادی است

یک اقتصاددان چاپ اسکناس بدون پشتوانه را در افزایش نقدینگی مهم دانست و بر مردمی شدن بورس، تقویت تولید، صادرات و سیستم بانکی درجذب آن تاکید کرد.



دکتر حسین باهر اظهار کرد: در حالی میزان نقدینگی‌ها از 415 هزار میلیارد تومان عبور می کند که کشور به پول و به جریان افتادن آن توسط دولت نیاز دارد اما این نقدینگی با افزایش چاپ پول بدون پشتوانه مشکل ساز شده است چرا که زمانی با وجود ذخایر قابل توجه طلا و ارز در بانک مرکزی حمایتی از پول ملی وجود داشت، اما با کاهش این منابع پشتوانه پولی کشور نیز کمتر شده است.

وی ادامه داد: طبق معادلات اقتصادی وقتی نقدینگی حاصل از شبه پول، اسکناس و نظیر آن افزایش می‌یابد، باید در طرف مقابل تبادلات، تولید و پشتوانه‌های مالی نیز افزایش یابد، در غیر این صورت افزایش سطح قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که در کشور ما مرتب حجم اسکناس به طرق مختلف افزایش پیدا می‌کند، اما از رشد تولید خبری نیست.

باهر با تاکید بر اینکه بی توجهی به تولید از عوامل سرگردانی نقدینگی است بیان کرد: افزایش دادوستد شبه پول نظیر اوراق قرضه، فروش اقساطی، حج وزیارت، سهام عدالت و هر موردی که به جای پول به کار گرفته می شود نقدینگی را که جایی مطمن برای سرمایه گذاری ندارد افزایش می دهد و به تبع آن تورم نیز تشدید می‌شود که حتی گاهی در برخی از اقلام به 50درصد هم می‌رسد.

او همچنین به تاثیر هدفمندی یارانه ها در رشد نقدینگی در کشور اشاره کرد و افزود : وقتی یارانه 45 هزار تومانی به همه پرداخت می‌شود، در حالی که برای سرمایه‌گذاری توسط دریافت کنندگان بسیار ناچیز است و از سویی دیگر عمده آنها مصرف کننده بوده و آن را هزینه می کنند طبیعی است که با افزایش سرعت پول در گردش با چنین مشکلاتی در اقتصاد مواجه شویم.

باهر اضافه کرد: اگر پولی که توزیع شد به درستی به سوی تولید هدایت می‌شد، بسیار سودمند بود اما همه به وضوح دیدند که نه تنها با این پولها هیچ سرمایه گذاری انجام نشد بلکه تولید هم به اندازه کافی مورد حمایت قرار نگرفت.

این اقتصاددان با اعتقاد به اینکه هر چه حجم نقدینگی ها بیشتر افزایش یابد کنترل و جمع کردن آن مشکل‌تر است بر کنترل و به کارگیری آن در اقتصاد تاکید کرد و گفت: باید بورس به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری، مردمی شود. به عبارتی هر فردی بتواند با حداقل سرمایه خود به طور صحیح و کارشناسی وارد این بازار شود.

او در ادامه عنوان کرد: باید بانکها در جذب سرمایه ها بیشتر فعال باشند و مکانی امن برای سرمایه گذاری محسوب شوند اما امروزه شاهد آنیم که حتی آنها نیز در این زمینه کوتاهی می کنند و به درستی وظایف خود را انجام نمی دهند.

وی همچنین بر اهمیت شناخت صحیح نقاط صادراتی و وارداتی کشور درراستای کنترل نقدینگی تاکید کرد و افزود: باید صادرکنندگان مورد تشویق قرار گرفته تا سرمایه‌گذاری خود را در بخش‌هایی که دارای مزیت نسبی هستند افزایش دهند و در مقابل باید بخشی ازنقدینگی ها را به تولیدات داخلی برای جایگزینی واردات اختصاص داد چرا که در شرایط فعلی در جایگاهی قرار گرفته ایم که واردکننده کالاهایی هستیم که قبلا خود آنها راتولید می کردیم.

باهر در پایان یاد آور شد: مسایل اقتصادی نیازمند مدیریت اقتصادی است و نمی توان آن را باعملی خارج از ضابطه و علم اجرا نموده و با مسایل سیاسی پرازش کرد چرا که جبران آسیب های آن بسیار مشکل خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد