اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نفت اعراب در پالایشگاه‌های اروپا جواب نداد/ نفت ایران گران شد

همزمان با کاهش صادرات و شکست طرح جایگزین کردن نفت اعراب به‌جای ایران در پالایشگاه‌های اروپایی، قیمت هر بشکه نفت سبک ایران در اروپا با ثبت یک رکورد جدید تابستانی به بیش از 108 دلار رسید.



پس از تصویب طرح تحریم نفت ایران توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، اعراب در همراهی با غرب تولید و صادرات نفت خود را به طور ضربتی در مدت چند هفته افزایش داده اند و حتی مذاکرات متعددی با مشتریان سنتی نفت ایران همچون ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، چین و آفریقای جنوبی به منظور توقف کامل صادرات نفت ایران انجام دادند.
پس از ثبت رکوردهای جدید تولید و صادرات نفت توسط اعراب به دلیل عدم اجرای پروژه‌های صیانتی استخراج نفت در هفته‌های اخیر تولید نفت در این کشورها با کاهش قابل توجه‌ای همراه شده است به طوری‌که کارشناسان از نگرانی بازار نسبت به کاهش تولید نفت اعراب به عنوان مهمترین عامل افزایش بهای طلای سیاه یاد می‌کنند.

آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که تولید نفت عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت سازمان اوپک در ماه گذشته میلادی به طور متوسط روزانه بیش از 300 هزار بشکه کاهش یافته است.

همزمان با سقوط تولید نفت در عربستان، استخراج و عرضه طلای سیاه توسط چند کشور عربی همچون امارات متحده عربی، کویت و لیبی هم در ماه گذشته میلادی با کاهش همراه بوده است.

در روزهای اخیر کاهش تولید نفت تنها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا محدود نشده است و در منطقه نفتخیز دریای شمال هم تولید این کالای استراتژیک اقتصادی و سیاسی با کاهش همراه بوده است.

با این وجود در کنار کاهش تولید و عرضه نفت به بازار توسط کشورهای عربی، قیمت جهانی نفت خام در 40 روز گذشته با جهشی چندین دلاری همراه بوده است به طوریکه در اخرین معاملات رسمی بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال 112 دلار و 95 سنت و نفت دبلیو.تی.آی امریکا هم 92 دلار و 87 سنت به مشتریان تحویل شده است.

افزایش20 دلاری قیمت هر بشکه نفت ایران در اروپا

به گزارش مهر، با افزایش بهای جهانی طلای سیاه، بهای نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم در 40 روز گذشته با افزایشی بیش از 20 دلار و 73 سنتی همراه بوده است به طوری که پس از کاهش بهای نفت ایران به مرز 88 دلار در اواسط تیر ماه سالجاری، هم اکنون قیمت هربشکه نفت سبک ایران در بازار اروپا بیش از 108 دلار معامله می شود.

نکته قابل توجه در قیمت فروش نفت ایران در 2 بازار اروپا و آسیا حاکی از آن است که هم اکنون تفاوت قیمتی نفت در این دو بازار به حدود 2 دلار در هر بشکه افزایش یافته و این در حالی است که رشد تقاضا در بازارهای آسیایی بیش از اروپا بوده است.

از این رو با کاهش عرضه نفت خام صادراتی ایران به اروپا، برخی از پالایشگرهای سنتی در جایگزین کردن نفت خام سبک بصره عراق، نفت سبک عربستان سعودی و سیدر لیبی به جای طلای سبک ایرانی با مشکلات متعدد فنی و عملیاتی مواجه شده اند که این موضوع منجر به افزایش تقاضا برای نفت ایران شده است.

در کنار افزایش تقاضا برای خرید نفت سبک و سنگین ایران در اروپا، بهای نفت اورالز روسیه هم در بازار قاره سبز با افزایش همراه بوده است اما به دلیل عرضه محدود این نفت خام هنوز نتوانسته جایگرین ایران در پالایشگاه های اروپایی شود.

به عبارت دیگر افزایش چراغ خاموش تقاضا برای خرید نفت ایران در بازار اروپا منجر به رشد تصاعدی قیمت این کالای سیاسی و اقتصادی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

از سوی دیگر با وجود آنکه خرید نفت خام ایران توسط پالایشگرهای اروپایی (به استثنای چند شرکت اروپایی معاف شده) غیر قانونی است اخیرا راهکارهای جدیدی برای صادرات طلای سیاه به اروپا تعریف و عملیاتی شده است.

در همین حال پس از خنثی شدن طرح تحریم بیمه کشتی‌های نفتکش، ایران با برخی از پالایشگرهای اروپایی برای نحوه انتقال نفت و دریافت منابع مالی به توافق‌های جدیدی دست یافته است.

بهای نفت ایران از مرز 108 دلار عبور کرد

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: 10 اوت سالجاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی 106 دلار و 76 سنت در هر بشکه معامله شده است.

همچنین نفت خام سبک ایران دهم اوت 2012 میلادی برای عرضه در بازارهای شمالغرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 108 دلار و 43 سنت، 105 دلار و 9 سنت و 107 دلار و 54 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای 105 دلار و 33 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 106 دلار و 94 سنت، 103 دلار و 84 سنت و 106 دلار و 4 سنت معامله شده است.

از سوی دیگر بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در منطقه فوب سیدی کریر به 107 دلار و 64 سنت و هر بشکه نفت خام سنگین به 104 دلار و 95 سنت افزایش یافته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد