اونس طلا2205.59
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تحویل‌گیرندگان سکه ضرر کردند/اخذ گواهی سپرده به جای سکه 3 برابر شد

مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی از رشد 3 برابری تقاضای گواهی سپرده به جای سکه خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر کسانی که سکه از بانک تحویل گرفته و در بازار فروختند، سود کمتری کسب کردند.

به گزارش سایت طلا به نقل از بانک مرکزی، پیمان قربانی گفت: بانک مرکزی به منظور رعایت حقوق و منافع ثبت نام کنندگان در طرح پیش خرید سکه و با هدف اجتناب از بروز شوک منفی قیمتی و کاهش شدید قیمتها در فرآیند عرضه تعداد قابل توجهی سکه به بازار، ابزارهای جایگزین و جذابی تدارک دیده که هر یک از آنها می تواند جوابگوی ترجیحات بخشی از ثبت نام کنندگان باشد.
مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: یکی از این ابزارهای جایگزین که در مقایسه با فرصت های سرمایه گذاری موجود، فرصتی استثنایی محسوب می شود، اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 24 درصد است که سود متعلق به این اوراق از زمان ثبت نام محاسبه می شود و امکان تبدیل سکه های پیش خرید شده به گواهی سپرده بدون توجه به سررسید آنها وجود دارد.
وی درهمین رابطه افزود: این ویژگیها باعث می شوند استفاده از اوراق گواهی سپرده برای افراد واجد شرایط در قیاس با قیمتهای کنونی سکه در بازار از مزیت بسیار بالایی برخوردار باشند. استفاده از گواهی سپرده برای ثبت‌نام کنندگان با قیمتهای 598 هزار تومان و 627 هزار تومان حتی در قیاس با قیمتهای به مراتب بالاتر از قیمتهای کنونی نیز از مزیت قابل توجهی برخوردار است.
وی در مورد ‌تمهیدات بانک‌مرکزی برای خرید سکه از متقاضیانی که خواهان فروش سکه خود هستند، افزود: به منظور تامین سلیقه آن عده از ثبت نام‌کنندگان سکه که مایل به دریافت سکه و فروش آن در بازار هستند این امکان فراهم شده تا بدون مراجعه به بازار و تحمل صرف زمان و ریسکهای ناشی از نوسانات روزانه و لحظه‌ای قیمت در بازار با دریافت مبلغی نزدیک به قیمت خرید سکه در بازار از دریافت سکه انصراف دهند.
قربانی‌ خاطر‌نشان ساخت:‌ این افراد درصورت انصراف از دریافت سکه، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند در حالی که به هنگام دریافت سکه بایستی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند ‌و آن را با نرخ خرید بازار که معمولاً چندین هزار تومان زیر قیمت فروش بازار است ( قیمت درج شده در رسانه‌ها و سایتها ) به فروش رسانند.
وی ‌افزود: در روزهای اخیر افرادی که در ازای انصراف از دریافت سکه از مبلغ پرداختی بانک استفاده کرده‌اند، به مراتب سود بیشتری نسبت به کسانی دریافت کرده‌اند که سکه‌های خود را دریافت و در بازار فروخته‌اند.
مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک‌ ‌مرکزی در رابطه با تمایل برخی از افراد که به هر دلیل قصد دارند سکه‌های خود را حفظ نمایند، گفت: به منظور پاسخگویی به تقاضای این افراد، ابزاری به نام «گواهی طلا » یا « پته» طراحی شده که ضمن برخورداری از ضرایب امنیتی بالا، ریسک نگهداری آن به مراتب کمتر از نگهداری سکه است. این اوراق بی‌نام بوده و از قابلیت خرید و فروش در بازار ثانویه برخوردارند. دارنده این اوراق صاحب آن محسوب می‌شود و‌هر‌ زمان که بخواهد، می‌تواند با مراجعه به بانک و تحویل اوراق مزبور، سکه‌های خود را دریافت نماید.
وی‌افزود: با توجه به مزایای مترتب بر ابزارهای جایگزین پیشنهادی و به رغم اختیاری‌بودن کامل استفاده از ابزارهای موجود، آمار و ارقام حاکی از آن است هر روز بر تعداد کسانی که مایلند به جای سکه از ابزارهای جایگزین استفاده نمایند، افزوده می‌شود. به گونه‌ای که در هفته منتهی به 13 اردیبهشت به طور میانگین میزان استقبال روزانه افراد از گواهی سپرده، دریافت وجه نقد در ازای انصراف از دریافت سکه و اوراق گواهی طلا (پته) به ترتیب بیش از 3 برابر، 12 برابر و 2 برابر هفته قبل بوده است.
بدیهی است هرچه از زمان آغاز واگذاری سکه می‌گذرد، بر حجم سکه‌های انباشته شده نزد تحویل گیرندگان سکه افزوده می شود. لذا با فرض ثبات سایر شرایط، شاهد فشار بیشتری از سمت عرضه در بازار سکه خواهیم بود. این امر کاهش بیش از پیش قیمت سکه را در بازار به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی، جذابیت ابزارهای جایگزین بانک مرکزی رو به فزونی خواهد گرفت به ویژه آن که بخش اعظم ثبت نام کنندگان مبلغی به مراتب بالاتر از 546 هزارتومان برای ثبت نام هر قطعه سکه پرداخت کرده‌اند.همین امر ایجاب می‌کند درصورت دریافت سکه مالیات بیشتری نیز پرداخت نمایند.
قربانی ضمن اشاره به محدودیت امکان‌ استفاده از ابزارهای جایگزین به ویژه اوراق گواهی سپرده در دوره زمانی محدود و مشخص‌، پیشنهاد کرد به منظور پرهیز از ضرر و زیان‌های احتمالی در آینده، افرادی که مایل به استفاده از این ابزارها هستند از فرصت مطلوب فعلی استفاده نمایند.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: در نتیجه تبدیل سکه به اوراق گواهی سپرده ضمن برخورداری مشارکت کنندگان در طرح پیش فروش سکه از سود مناسب، امکان هدایت منابع مذکور به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی فراهم و فواید آن نصیب کل جامعه خواهد شد. ضمن آن‌که دارندگان اوراق گواهی سپرده طی دو سال آتی (سررسید اوراق) از مزیت نرخ سود 24 درصدی آن نیز برخوردار خواهند شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد