سهم اندك ایران در بازار جهانی طلا

سهم اندك ایران در بازار جهانی طلا

با مداركی كه در حال حاضر وجود دارد سابقه این هنر در ایران بیش از هفت هزار سال بوده است. اما این هنر در طول تاریخ دچار نوسانات زیادی شده و در حال حاضر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد. با وجود پیشینه و هنرمندانی كه در كشور وجود دارد یران باید حرف اول را در این صنعت در دنیا بزند و صادرات بیشتری نسبت به واردات داشته باشد. اما در حال حاضر اكثر كارهای سطح بالا موجود در كشور وارداتی هستند. با وجود این كه در موزه ها، طلا و جواهراتی وجود دارد كه متعلق به تمدن های خیلی قدیمی است، تنها به عنوان سمبل از آنها نگهداری می شود. امروزه با وجود پیشرفت تكنولوژی باید كیفیت و بالا بردن سطح این هنر و صنعت فكر كرد. مهرداد جلالی پور مدیر سازمان صنایع صادرات و تجارت توسعه پایدار صادرات طلا و جواهر را از مهم ترین اهداف این سازمان ذكر كرد. با توجه به افزایش صادرات این فرایند و جهانی شدن صنعت طلا و جواهر مؤسسات خدماتی باید هرگونه مانعی را از راه بردارند. نظیر بالا نبودن هزینه ها، سرمایه گذاری ثابت، عدم تأثیر نوسانات نرخ ارز و... در حال حاضر اغلب كشورهای دنیا كه قدمتی بسیار كمتر از كشور ایران در این صنعت دارند حرفهایی برای گفتن دارند و به پیشرفتهای بسیاری دست پیدا كردند، تایلند، تركیه، كره جنوبی كه تا چند سال قبل از وارد كننده ها بودند امروزه سهم بزرگی در تولید و واردات طلا و جواهر دارند، اما سهم كشور ایران با قدمت چند هزار ساله نسبت به این كشورها در بازار جهانی بسیار ناچیز است. از تدابیری كه برای صادر كننده ها در نظر گرفته اعتلای تسهیلات بانكی برای خدمات، اعتلای اعتبارات برای كشورهای خریدار، كاهش متقابل تعرفه ها بین ایران و سایر كشورها است كه توسط وزارت بازرگانی صورت می گیرد. همچنین ایجاد شرایط لازم برای شركتهای بزرگ صادر كننده به منظور افزایش صادرات، لغو قوانین ضدصادرات و معاف بودن از اخذ مجوز برای واردات و صادرات از برنامه دیگر وزارت بازرگانی است.

سهم كوچك ایران در بازار جهانی طلا

حجم تجارت جهانی طلا و جواهر در دنیا ۳۰۰ میلیارد دلار است كه بعد از نفت و مواد مخدر بزرگترین حجم بازار جهان در گرو تبادل طلا و جواهر است. سهم ایران از این بازار یك ده هزارم درصد است. آمار صادرات طلا و جواهر در سال ۱۳۸۱ یك و نیم میلیون دلار بوده كه در سال ۸۳ این آمار به ۷/۲۸ میلیون دلار رسیده است. یعنی اگر به صورت تقریبی صادرات را ۳۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، برای كشوری كه یك میلیون و ششصد و چهل كیلومتر وسعت دارد با انواع كانی های معدنی و ذخایر مختلف، نیروی انسانی و قدمت تاریخی این آمار بسیار ناچیز است. در حال حاضر با وجود این كه بیش از ۸۰ درصد از سنگ های قیمتی و معادن در كشورهای آسیایی و آفریقایی است، اساس و تعیین اصول اصلی طلا و جواهر در دست كشورهای كوچكی نظیر بلژیك و ایتالیا است. در آسیا؛هند با این كه بیش از ۱۲ میلیارد دلار صادرات دارد یا تایلند كه ۵/۲ میلیارد دلار سهمش از صادرات است نقش جدی در صادرات كل دنیا برعهده ندارند. مهندس طاهرنژاد رئیس سازمان صنایع دستی عدم مقررات لازم و امكانات را از مهم ترین دلایل عقب ماندگی ایران عنوان كرد. این امر باعث می شود افرادی كه در این زمینه تجربه و امكانات دارند به دلیل محدودیتهای قانونی و برخی مقررات برای سرمایه گذاری به كشورهای دیگر بروند. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون جوان فارغ التحصیل جویای كار داریم كه با وجود بستر مناسب می توانند در این صنعت مشغول به كار شوند.

اصلاح قانون و ایجاد امنیت

اصلاح قانون و مقررات در حوزه تبادل طلا و جواهر و ایجاد امنیت برای برقراری نمایشگاه طلا و جواهر از مهم ترین كارهایی است كه باید صورت گیرد. تا به حال چند بار قرار بوده تا نمایشگاه طلا و جواهر در ایران برگزار شود اما سازمان توسعه و تجارت به دلیل مشكلات امنیتی این كار را به تعویق انداخته است. از اهداف آینده وزارت صنایع و معادن اختصاص دادن یك برج در محدوده میدان ونك برای ایجاد شهرك طلا و جواهر است. كه در این ساختمان سایر امكانات نظیر بانك، بیمه و مراكز خدماتی وجود خواهد داشت. یكی از مشكلاتی كه در تولید طلا و جواهر وجود دارد آلودگی زیست محیطی است كه پردازش طلا و جواهر در محیط به وجود می آید كه در حال حاضر مسئولین محیط زیست صنایع دستی در حال مذاكره برای حل این مشكل هستند تا امنیت و بهداشت رعایت شود.

ضرورت انجمن صنفی

دنیای امروزه با گذشته بسیار متفاوت شده و تغییرات خیلی سریع رخ می دهد. نهادهای دولتی باید پاسخگوی صنعتگران، تولیدكنندگان و كارآفرینان باشند. مقررات نباید در دولت یا قوه مقننه پشت درهای بسته تعیین شود، بلكه كارگر، كارفرما و كارآفرین باید در تعیین قانون با سایر مراكز مشاركت داشته باشند. كارگران باید بتوانند از حقوق صنفی خودشان در مجامع دولتی و قوه مقننه دفاع كنند. برای این كار مشاركت اعضای هر صنف بسیار ضروری است تا نظرات خود را در رابطه با كار و صنعتی كه در آن فعال هستند بیان كنند. دكتر سپهری معاونت وزیر كار اهداف و برنامه های وزارت كار را ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشی، پتروشیمی و فنی عنوان كرد. بسیاری ازاعضا و تولید كنندگان از قوانین كار، تولید، صنعت و مالیات اطلاع چندانی ندارند، انجمن صنفی می تواند با تكیه بر فناوری اطلاعات آموزش هایی را از طریق اینترنت به اعضا بدهد و از این طریق تبادل اطلاعات صورت گیرد. انجمن صنفی می تواند مشاوره حقوقی به اعضا بدهد تا حقوق صنعت خود را بشناسد و اگر اختلالاتی وجود داشته باشد در خود انجمن صنفی از طریق مذاكره برطرف شود.

نقش طلا و جواهر در اقتصاد خانواده

طلا و جواهر در ایران همواره علاوه بر نقش تزئینی جنبه سرمایه گذاری داشته است. اكثر مردم طلا و جواهر را هم به صورت زینتی و هم به لحاظ اندوخته تهیه می كنند. یعنی طلا را هر زمان كه بخواهیم می توانیم به پول رایج كشور تبدیل كنیم. در زمانهایی كه هنوز پول رایج در كشور وجود نداشت طلا به عنوان پول بین مردم رد و بدل می شد. این نگرش همچنان در ایران وجود دارد و هنوز مردم به عنوان سرمایه گذاری طلا و جواهر را به عنوان گزینه های اول انتخاب می كنند، یعنی پس از خرید اگر احتیاج باشد آن را تبدیل به پول می كنند و در غیر این صورت آن را به عنوان پس انداز نگه می دارند. با توجه به این ویژگی ها در شرایط كنونی ما نیاز داریم تا با سایر كشورهایی كه در این صنعت پیشرفت كرده اند هماهنگ شویم و علت های عقب ماندگی خود را در این هنر و صنعت پیدا كنیم. به عنوان مثال كشور تركیه كه تا ۱۰ سال پیش كارها و محصولات دست دوم را از ایران تهیه می كرد،امروزه بسیار پیشرفته تر از كشور ما شده است و هر ساله چندین نمایشگاه تخصصی برگزار می كند. آنها خودشان را با شرایط موجود وفق داده اند، ارزش این صنعت را فهمیده و برای كسانی كه در این صنعت فعال هستند امكانات لازم را فراهم كرده اند. كشورهایی كه در صنعت طلا و جواهر رشد كرده اند تعرفه های دست و پاگیر وارداتی و صادراتی از میان برداشته اند، این امر باعث رشد و حركت صنعتگران و تولید كنندگان شده است. فرهنگ سازی اولین و مهم ترین حركت در صنف طلا و جواهر است ،اكثر اعضای این حرفه فرهنگ و ادبیات درخواست های خود را نمی دانند. در تمام دنیا امنیت شغلی و حرفه ای برای این صنعت لحاظ شده و نگاه ویژه ای به آن دارند. در ایران مسئولان وزارت بازرگانی، صنایع معادن هنوز به این نتیجه نرسیده اند كه صنعت طلا و جواهر قوانین خاص خود را می خواهد. محسن موحدی دبیر مجله طلا و جواهر می گوید: دیگر زمانی برای آزمون و خطا باقی نمانده حضور كمرنگ ما در صحنه جهانی به نفع رقبا است. قراردادهای WTO امضا می شود، آیا ما در مقابل كشورهایی كه تا چند سال پیش جایگاهی در این صنعت نداشتند حرفی برای گفتن داریم.
به هر حال در اكثر نقاط جهان آموزش رشته های مختلف در این زمینه به صورت حرفه ای در مقاطع دانشگاهی و صورت آكادمیك وجود دارد، اما در ایران تعداد زیادی از دوستداران این هنر و صنعت از جمله افرادی كه رشته كار و دانش و یا آموزشهای فنی و حرفه ای تحصیل كرده اند و جویای ترقی و ارتقای سطح دانسته های علمی و فنی هستند با درهای بسته مواجه می شوند. اكثر آنها باید به دنبال كار در كارگاه های معمولی باشند و یا تغییر شغل بدهند./g


منبع : مجله پرواز

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها