اونس طلا2378.55
مظنه16,657,000
18 گرم3,845,200
ارزش سکه37,528,221
قدیم (بهار)41,500,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

دو برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

همزمان با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اتخاذ برنامه‌های جدید ارزی، امروز معاون ارزی وی به تشریح برنامه‌های ارزی برای کنترل بازار ارز و از بین بردن بازار سیاه این بخش پرداخت.


سیدکمال سیدعلی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه‌های جدید ارزی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و کاهش اختلاف ارز رسمی آزاد چیست، اظهار داشت: بانک مرکزی برنامه‌هایی را در نظر گرفته است تا از طریق مقرراتی صادرکنندگان و تجار بتوانند ارز مورد نیاز خود را از سیستم بانکی دریافت کنند.
وی در همین ارتباط به صدور بخشنامه مذکور طی روزهای گذشته و ابلاغ آن به شبکه بانکی اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ کردیم خطوط ریفاینانس را با میزان 5 میلیارد دلار در اختیار تجار برای واردات کالاها قرار دهند.
معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: خطوط ریفاینانس برای یکسال به مبلغ 10 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که 10 درصد آن در هنگام معامله اسناد و 10 درصد هنگام گشایش اعتبار و همچنین 80 درصد با نرخ سود حداقل 3 درصد به سیستم بانکی برمی‌گردد.
به گفته سیدعلی بخشنامه مذکور در حقیقت مسیری است تا واردکنندگان، ارز مورد نیاز خود را با نرخ مرجع از شبکه بانکی دریافت کنند.
سیدعلی همچنین اشاره کرد: در مقررات جدید ما ابلاغ کردیم که سرزمین اصلی و ارائه پروانه سبز گمرکی ملاک انجام معاملات داخلی کشورمان باشد.
وی البته خطوط اعتباری یوزانس را نیز در این بحث مؤثر دانست و گفت: همچنین برنامه دیگر بانک مرکزی بها دادن به سرزمین اصلی و تأمین ارز تجار و بازرگانان از این مجاری است.

* کاهش شدید بدهی‌های فاینانس کشور

معاون ارزی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بدهی‌های فاینانس کشور اشاره و تصریح کرد: در حالی که طی سالهای گذشته بدهی‌های فاینانس بین 30 الی 40 میلیارد دلار بوده امروز این رقم به 6 الی 7 میلیارد دلار رسیده است.
وی تأکید کرد:‌ البته بدهی‌های بانک‌های داخلی کشور به بانک‌های خودشان در خارج از کشور بیشتر از 6 الی 7 میلیارد دلار نیست.
سیدعلی گفت: در مجموع بدهی‌های کشور به بانک‌های خارجی و بانک‌های خودمان بیشتر از 16 الی 17 میلیارد دلار نیست.

* صندوق توسعه ملی تا پایان سال 30 میلیارد دلاری می‌شود

معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه به منابع صندوق توسعه ملی اشاره و خاطرنشان کرد: منابع صندوق توسعه ملی تا پایان سال به بیش از 30 میلیارد دلار خواهد رسید.
سیدعلی تصریح کرد: با توجه به میزان منابع کشور و شرایط خوبی که در فروش نفت برای ما وجود دارد بانک مرکزی می‌تواند انتظارات تجار را در این خصوص برآورده کند.
وی به ارائه آماری در خصوص مصارف ارز وارداتی و همچنین فروش ارز در خارج از کشور اشاره و تصریح کرد:‌ مصارف کشور در واردات طی سال 85 حدود 42 میلیارد دلار بوده که فروش ارز از سیستم بانکی در آن مقطع فقط 32 میلیارد دلار برآورد شده است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: همچنین سال 86 واردات ارز 29 میلیارد دلار بوده که فروش ارز نیز از طریق سیستم بانکی به همین میزان گزارش شده است.
به گفته سیدعلی در سال 87 میزان واردات 55 میلیارد دلار و فروش از طریق سیستم بانکی 52 میلیارد دلار، سال 88 میزان واردات 54 میلیارد دلار و فروش ارز 48 میلیارد دلار همچنین سال 89 میزان واردات 64 میلیارد دلار و فروش ارز نیز با همین رقم بوده است.
وی به تنش‌هایی در این خصوص اشاره و تصریح کرد:‌ از مهر سال 89 که نرخ بازار ارز دو نرخی شده فروش ارز بیشتر از واردات شده است.

* مازاد 3 میلیارد دلاری درآمدهای بودجه

سیدعلی با اشاره به اینکه مصرف ارز مسافرتی در کشور 8 الی 10 میلیارد دلار است، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی که کشور در اوج تحریم‌ها قرار دارد و وقفه‌هایی نیز در انتقال ارز توسط بانک مرکزی به سیستم بانکی و همچنین از آنجا به تجار ایجاد شده مشکلاتی در خصوص ارز به وجود آمده است.
معاون ارزی بانک مرکزی به مازاد درآمدهای ارزی در 6 ماه اول سال اشاره و تأکید کرد: مازاد بودجه امسال نزدیک 3 میلیارد دلار بوده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت فرآورده بیش از 50 میلیارد دلار برآورد شده است.
سیدعلی در بخش دیگری از سخنان خود به نوسانات قیمت ارز و سکه اشاره و بیان کرد:‌ وقتی اختلالاتی در بخش‌های اقتصادی رخ می‌دهد و برخی سیاست‌های پولی و بانک با هداف بانک مرکزی همخوانی نداشته باشد انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها افزایش می‌یابد.
وی به اهمیت نظارت سیستم بانکی بر امورات ارزی و ریالی تأکید کرد و گفت:‌ در بانک مرکزی منابع ارزی داریم ولی باید نظارت در بازرسی داخلی بانک‌ها هم افزایش پیدا کند.
معاون ارزی بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی هماهنگی‌هایی را با وزارت بازرگانی انجام داده است مبنی براینکه ممهور کردن فرم‌ها به مهر ثبت سفارشی را در دستور کار خود قرار دهند.
سیدعلی همچنین اضافه کرد: بیش از 25 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی با نرخ مرجع برنمی‌گردد بلکه در بازار با نرخ آزاد به فروش می‌رسد.

* تجار به جای بازار آزاد به سیستم بانکی مراجعه کنند

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید براینکه باید از ظرفیت بانک‌های خصوصی در ارتباط با امر تجارت استفاده مثبت شود، گفت: بانک مرکزی بخشنامه خطوط فاینانس را به بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده است تا اگر تجار نیاز ارزی دارند به واحدهای بین‌المللی بانک‌ها مراجعه کنند.
وی افزود: اگر تجار نتوانند نیاز ارزی خود را از طریق واحدهای بین‌المللی بانک‌ها برطرف کنند می‌توانند با مراجعه به بانک مرکزی راهکاری برای مشکلات خود انتخاب نمایند.
معاون ارزی بانک مرکزی البته گفت: بانک مرکزی با اتاق بازرگانی هماهنگ کرده است تا صادرکنندگان نیازهای ارزی خود را به جای بازار از طریق سیستم بانکی تأمین نمایند.

* راهکار بانک مرکزی برای تبادلات بین‌المللی

سیدعلی به مسائل بین‌المللی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی توانسته منابع ارزی خود را از کشورهایی که با آنها مشکل داشته است دریافت کند. همچنین امور ارزی کشور با هر کشوری که با ما ارتباط مالی دارد بنابر توافقات حاصله انجام می‌شود.
معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: پرتفوی ارزی کشور شامل ارز‌های بین‌المللی، طلا و اسکناس‌هایی است که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد؛ اما بانک مرکزی با توجه به استحکام ارز‌های در دنیا از آنها در سبد ارزی خود استفاده می‌‌کند.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ذخایر خود را به ارزهایی نگه می‌دارد که بر مبنای نقدینگی، سودآوری و امنیت باشند.








خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد