اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

شرایط فعلی بهترین فرصت آشنایی با بازار سرمایه و ورود به آن است

سایت طلا : دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با پیش بینی روند مثبت در بلند مدت برای بازار سرمایه، شرایط بازار را بهترین زمان برای ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای به بازار دانست.


بهروز خدارحمی دبیر کل نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با سایت طلا با اعلام این مطلب که الآن بهترین فرصت برای آشنا شدن به بازار سرمایه و ورود سهامداران غیر حرفه ای به این بازار است، گفت: خریداران و تحلیلگران حرفه ای با بررسی های خود می دانند سراغ کدام یک از صنایع بروند، و در حال حاضر بزرگترین دغدغه برای سرمایه گذاران غیر حرفه ای است، که الان بهترین فرصت آشنایی با بازار سرمایه است.

وی با اشاره به تجربه یک دهه گذشته خاطر نشان کرد: زمانی که بازار، بازار پررونقی بوده، تحلیلگران آماتور و غیرحرفه ای فرصتی برای آموزش به منظور ورود با بازار سرمایه را نداشتند و تصور آنها بر این بود که اگر یک روز دیرتر اقدام به خرید سهام نمایند چند درصد از بازار عقب می مانند و در شرایط رونق شخصی به دنبال آموزش و تحلیل و مشاوره در این زمینه نیست.

خدارحمی با بیان اینکه سهامداران غیر حرفه ای با آموزش در این مقطع می توانند برای ورود به شرایط رونق آماده شوند افزود: عمده ترین دلیل نوسانات شاخص کل بورس واکسینه شدن بازار سرمایه نسبت به اخبار مثبت و منفی شنیده شده طی سال گذشته است و بازار سرمایه از صحبت ها و اخبار منفی بی دلیل آسیب کاهشی دیده و از اخبار و صحبت های مثبت بی دلیل دلخوش شده است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه بازار سرمایه منتظر یک اقدام عملی است تصریح کرد: بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در هر کشور نماینده تمام عیاری از اقتصاد آن کشور است، و به نظر می آید وضعیتی که ما در حال حاضر در بازار سرمایه داریم عیناً در سطح اقتصاد نیز داریم.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر باید به ناچار حداقل یکی دو سال متحمل سختی شد، گفت: در حدود 7 و 8 سال گذشته از فرصت های طلایی که در عرصه بین المللی در زمینه اقتصاد داشتیم و می توانستیم زیر ساخت ها را درست کنیم، استفاده نکردیم و به بدترین شکل آسیب دیدیم.

خدارحمی دلیل منفی بودن بازار سرمایه را بحران نقدینگی مردم دانست و اظهار داشت: سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی به دلیل نیاز به نقدینگی فروشنده هستند و در یکسال گذشته دائماً به سهامداران حقوقی گفته شده که فروش و عرضه های خود را به تعویق بیندازند و از بازار پشتیبانی کنند و از طرفی نیز به سازمان خصوصی سازی فشار وارد آورده شده که عرضه هایش را عقب بیندازد و در شرایطی که بازار مناسب نیست عرضه هایش را افزایش ندهد تا بازار منفی تر شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به این نکته که سهامداران حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری نیز قرار نیست فقط ورودی به بازار سرمایه داشته باشند افزود: به تعویق انداختن عرضه سهام در بورس به این معنی است که بعد از چند ماه صندوقی که باید دارایی هایش را بفروشد تا تعهداتش را انجام دهد، ناچار است سهام خود را در بازار عرضه کند و این عرضه سهام است که منجر به منفی شدن شاخص بورس می شود.

وی با تاکید بر این موضوع که کاهش شاخص بورس و بازدهی منفی بازار سرمایه به دلیل اخبار منفی در بازار نیست، تصریح کرد: بازار سرمایه مدت زیادی و حداقل در 6 ماه اخیر منتظر به وجود آمدن تعاملات بین المللی و بهتر شدن وضعیت معاملات با دیگر کشورهاست که اثرهای روانی خود را بیش از پیش بر جای گذاشته است.

خدارحمی با بیان اینکه بیش از هر چیز بازار متوسل به یک اقدام عملی در حوزه اقتصاد است، اظهار داشت: بازار سرمایه کشور به دنبال یک عامل بنیادی است که تنها از جنس خبر نباشد و یکی از عوامل بنیادی که به بازار به معنای واقعی کلمه آسیب زد، کاهش جهانی بهای نفت بود.

وی ادامه داد: خیلی از افزایش قیمت ها در بازار سرمایه را به واسطه افت قیمت جهانی نفت از دست دادیم و طبیعتاً افزایش آن می تواند یک عامل بنیادی در رشد شاخص کل بورس و بازار سرمایه باشد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی دیگر از عوامل بنیادی در روند بازار سرمایه اشاره کرد و در گفتگو با سایت طلا افزود: باید دید گام های اولیه ای که در نتیجه اجرایی شدن تفاهم نامه برداشته می شود در کدام یک از بخش ها اتفاق می افتد و کدام صنایع مرتبط با آنها هستند؟ برداشته شدن تحریم ها زودتر از بقیه برای نفت و پتروشیمی یا بانک ها و یا دیگر بخش های اقتصادی مشاهده می شود؟

وی تاکید کرد: اولویت در لغو تحریم ها برای بخش های اقتصادی کشور از ابهاماتی است که تحلیلگران بازار با سعی و خطاهای مختلف در حداقل یک سال گذشته با احتمالات مختلف کار کردند اما فقط اخبار شنیدند و هیچگونه اقدام عملی دیده نشده و بازار حساسیت خود را نسبت به اخبار از دست داده است.

خدارحمی عمده ترین دلیل منفی شدن شاخص کل بورس به طور خاص در چند روز اخیر را آماده شدن افراد برای نقدینگی بیشتر به منظور شرکت در مزایده سازمان خصوصی سازی عنوان کرد و افزود: ما در چند وقت اخیر به خصوصی سازی توصیه کرده بودیم که عرضه های اولیه را به تعویق بیندازد تا زمانی که بازار پر رونق شود که آنهم درست عمل کرد و در زمان پر رونقی بازار عرضه های اولیه خود را انجام داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت افزایش شاخص بورس بعد از توافق سوییس نیز به سایت طلا گفت: به دلیل اینکه متاسفانه در سطح داخلی اوضاع با ثباتی نداریم به ازای هر خبر مثبتی که در عرصه بین الملل منتشر می شود، نظرهای انتقادی بدون منطق زیادی را شاهد هستیم که نمی گذارند عملاً طعم شیرین اخبار خوب و مثبت در بازار چشیده شود.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از انتشار اخبار مثبت، چند منتقد در بخش های مختلف نظر می دهند و با توجه به اینکه بازار سرمایه همیشه متأثر از تحلیل های مختلف بوده است و افرادی با نگاه منفی نیز بازار را تحلیل می کنند.

خدارحمی در خاتمه با پیش بینی روند مثبت برای بازار سرمایه در بلند مدت اظهار داشت: تا پایان سال نه تنها در حوزه بازار سرمایه، بلکه در سایر بخش های اقتصادی کشور نیز شرایط سختی را تجربه خواهیم کرد و در میان مدت و کوتاه مدت ثبات را در بازار سرمایه مانند حال حاضر شاهد خواهیم بود که بعید می دانم جهش قیمتی در کوتاه مدت تا قبل از انتشار آثار بنیادی در بازار سرمایه داشته باشیم./ا


انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد