اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رکود اقتصاد مانع جذب منابع به بازار طلا، مسکن و ارز می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی گفت که با توجه به رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد منابع در کوتاه مدت جذب بازار طلا و ارز و مسکن نمی‌شود.



علی محمد احمدی اظهار کرد: من مخالف مواجه دستوری با نرخ سود هستم. ما باید کاری کنیم که کارکرد متغیرهای درونی اقتصاد آرام آرام باعث شود نرخ استفاده از خدمات در بازارها به هم نزدیک شود.

وی اضافه کرد:‌وقتی نرخ تورم 15 درصد است علی‌القاعده اقتصاد باید آرام آرام نرخ سود تسهیلات را به نرخ تورم نزدیک کند، اما این اتفاق نیفتاده و بانک مرکزی به صورت دستوری نرخ تسهیلات را پایین آورده که این می‌تواند هم روی عرضه‌ی وجوه و هم روی تقاضای وجوه تاثیر بگذارد و تعدیلی در استفاده از خدمات پول ایجاد کند.

نماینده مردم دهلران در مجلس یاد آور شد: این که ممکن است پول به سمت بازارهای دیگر برود، اگر ما در دوره‌ی رونق باشیم و بازارهای دیگر در رکود نباشند ممکن است این اتفاق بیافتد اما حداقل تا 5 الی 6 ماه آینده این اتفاق برای بازار مسکن و طلا نمی‌افتد، زیرا اقتصاد ما کماکان رکود را تجربه می‌کند و در شرایط رکودی آن بازارها به شکل بالقوه امکان جذب منابع را ندارند.

احمدی ادامه داد:‌وقتی مسکن در رکود است دلیلی ندارد بخش مسکن با سود بالاتری منابع را بگیرد زیرا تقاضای مسکن وجود ندارد. بازار مسکن خودش در وضعیت رکود تورمی است و در وضع رونق نیست که انتظار داشته باشیم به سرعت منابع را جذب کند.

وی تصریح کرد: این اقدام بانک مرکزی اگرچه دستوری است و شاید ثبات بلند مدت نداشته باشد اما نرخ سود تسهیلات رابه نرخ تورم نزدیک می‌کند و از این بابت تا حدودی توجیه پذیر است اما این که نگران باشیم منابع به سرعت به سمت بخش مسکن، طلا و ارز برود به دلیل رکودی که در اقتصاد و بازار مسکن است این اقدام در کوتاه‌مدت وجود ندارد، شاید دربلند مدت یعنی 6 ماهه دوم یا سال آینده این امکان وجود داشته باشد که تا آن زمان آرام آرام بازارها به هم نزدیک می‌شوند و انحراف منابع به سمت سایر بازار‌ها و خروج منابع از سیستم بانکی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد