اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دولت به واقعیت‌های بازار احترام بگذارد

یک کارشناس مسائل بانکی از دولت خواست تا در تصمیم گیری و سیاست گذاری به قواعد بازار توجه کند.



کارشناس بانکی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی واقعیت بازار ارز را مبنا قرار دهد و رانت ارزی را پایان دهد، تقاضاهای کاذب از بازار جمع می شود و بعد از مدتی قیمت دلار به طور واقعی به 3 هزار تومان می‌رسد.

بهاءالدین حسینی هاشمی گفت: در مورد نرخ ارز و نرخ سود بانکی دولت باید واقعیت های بازار آزاد را بپذیرد و به آن احترام بگذارد تا سیاست گذاری ها منطقی و بر مبنای اصول اقتصاد شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به شرایط منطقی و رقابتی در اقتصاد باید بتوانیم اقتصاد بازار را مورد توجه قرار دهیم. باید نرخ ارز 3 هزار و 300 تومانی را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و بساط اعطای ارز دولتی را برچینیم. دولت در شرایطی که با کمبود منابع و کسری بودجه مواجه است برای ارز یارانه پرداخت می کند که به ازای هر دلار 500 تومان، عدد بزرگی در مجموع محسوب می شود.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی واقعیت بازار ارز را مبنا قرار دهد و رانت ارزی را پایان دهد، تقاضاهای کاذب از بازار جمع می شود و بعد از مدتی قیمت دلار به طور واقعی به 3 هزار تومان می رسد. چراکه در حال حاضر این رانت وجود دارد که عده ای ارز دولتی دریافت کنند و ثمره آن را با قیمت آزاد بفروشند. به همین دلیل تقاضا برای دریافت ارز بالاست.

حسینی هاشمی با اشاره به کشورهایی که با پذیرش واقعیت های بازار به اصلاحات اقتصادی دست زدند، گفت: اصلاحات اقتصادی بدون توجه به سیاست های منطبق بر واقعیت بازار اتفاق نمی افتد. کشورهای ترکیه، کره جنوبی، اندونزی، آفریقای جنوبی، شیلی، برزیل، و حتی روسیه که زمینه کومونیستی داشت، واقعیت های بازار را قبول کردند تا توانستند به پیشرفت برسند.

این کارشناس بانکی در مورد کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: در مورد سود بانکی نیز به واقعیت ها توجه نشده است. درست است که تورم کاهش یافته اما واقعیت های دیگری وجود دارد که برای نرخ سود تعیین کننده محسوب می شوند. عرضه و تقاضای پول عامل اصلی در این زمینه است که به آن توجه نشده است. زمانی که عرضه پول کمتر از تقاضاست نباید قیمت آن را کاهش داد. در هیچ بازاری این اتفاق رخ نمی دهد که با کمبود عرضه، قیمت کاهش یابد. این رویه بر خلاف واقعیت است.

حسینی هاشمی ادامه داد: دلیل کمبود عرضه پول، مطالبات بانکی بالا، ساختار مالی زیان ده بانک ها و خشک شدن سپرده خارجی است. ساختار مالی بانک ها به دلیل آنکه سپرده را در اداره بانک هزینه می کنند، زیان ده است. سایر موارد نیز نشان می دهد که عرضه پول کم است. در این شرایط نمی توان قیمت محصول را کاهش داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد