اونس طلا2232.37
مظنه14,306,000
18 گرم3,302,500
ارزش سکه32,231,418
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کاهش قیمت، نتیجه نوسان‌های شدید اونس

اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1180 دلار آغاز کرده بود، در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه روی قیمت 1177 دلار ایستاد.


فلز زرد حتی درهفته‌ای که جهش به بالای مرز روانی را تجربه کرد هم با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو‌ شد.
اونس روز دوشنبه شاهد رشد 21 دلاری از قیمت بسته شده روز جمعه بود، جهشی که ناشی از چند عامل بود و قیمت نهایی نخستین روز هفته را 1201 دلار کرد. «پوشش کوتاه‌مدت» شدید در بازار آتی، «شناسایی سود» در بازار نقدی و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن باعث این جهش بود.

اونس جمعه گذشته به کمترین قیمت در 5 هفته پیش از آن رسیده بود تا روز دوشنبه نوسان‌گیران فعال شوند. آنچه به خرید افزایش طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر شد، رسیدن اخبار بد تازه از مذکرات میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی به این کشور بود.

دیگر خبری که در این روز به رشد طلا کمک کرد، گزارش‌هایی بود مبنی بر اینکه «سیتی‌بانک» یک معامله یک میلیارد دلاری طلا با ونزوئلا انجام داده است. دوشنبه شاخص دلار هم به پایین‌ترین سطح خود در 3 هفته گذشته رسید تا فشار روی فلز زرد افزایش یابد.

دیگر عامل خارجی مهم برای بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد تا رشد طلا را محدود کند. اما اونس که روز دوشنبه 21 دلار جهش کرده بود، روز سه‌شنبه نیز10 دلار دیگر رشد کرد. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه اثر روند آغاز هفته کاری بود. بازار طلا هنگامی شاهد تشدید روند افزایشی بود که شاخص دلار شاهد افت بیشتر سطح خود شد.

روز سه‌شنبه هم مانند روز دوشنبه تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن جالب‌توجه بود. مهم‌ترین اتفاق روز چهارشنبه انتشار بیانیه کمیته بازار فدرال‌رزرو در پایان نشست دو روزه این نهاد بود، گرچه آمار اولیه از میزان رشد آمریکا در سه ماه نخست سال 2015 نیز توجه‌ها را به خود جلب کرد. بهای اونس در این روز با «عقب‌نشینی اصلاحی» از بالاترین قیمت در 5 هفته پیش از آن، به 1204 دلار رسید.

بازار ابتدا در انتظار بیانیه فدرال رزرو رو به افت گذاشت، بعد با اعلام رشد 2/ 0 درصدی آمریکا رو به افزایش گذاشت و در نهایت شاهد واکنش نه‌چندان زیاد به بیانیه بانک مرکزی آمریکا شد. بیانیه فدرال‌رزرو به ضعف اقتصاد ایالات‌متحده در فصل اول سال اشاره داشت، اما اعلام کرد که این ضعف احتمالا دوره‌ای است و در سه ماه بعدی جبران خواهد شد.

این نگرش باعث شد احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن همچنان مطرح باشد. افزایش نرخ‌های بهره به ضرر طلا خواهد بود. به این ترتیب افت شاخص دلار و افزایش بهای نفت در این روز کمک زیادی به طلا نکردند. همزمان اخباری از احتمال پیشرفت مذاکرات مالی یونان نیز رسید. اما اونس روز پنج‌شنبه سقوطی را تجربه کرد که بهای آن را به 1184 دلار رساند.

این سقوط با هضم بیشتر داده‌های بیانیه فدرال رزرو و آمار خوب از گزارش میزان مطالبات بیکاری ایالات متحده ممکن شد. میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری به کمترین سطح در 15 سال گذشته رسیده است. پنج‌شنبه فروش فنی نیز به این سقوط کمک کرد. یک دلیل فروش فنی شکسته شدن سطح حمایتی طلا بود. داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن را افزایش می‌دهد.

پنج‌شنبه اتحادیه اروپا نیز شاهد پایدار ماندن شاخص بهای مصرف‌کننده خود در ماه آوریل بود. این نخستین ثبات تورم پس از 4 ماه کاهش پیاپی بود. اونس روز جمعه هم 7 دلار دیگر افت کرد تا قیمت نهایی هفته 1176 دلار باشد. در آخرین روز هفته همزمان با ادامه اثرگذاری گزارش میزان مطالبات بیکاری ایالات متحده، افت دلار نتوانست به رشد اونس کمک کرد.

بهای نفت خام هم روز جمعه پس از رکوردزنی‌های افزایشی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، با افت روبه‌رو‌ شد تا به افت طلا کمک کند. به این ترتیب اونس در هفته‌ای که جهش و سقوط را با هم تجربه کرد و شاخص دلار هم به حدود قیمت ماه مارس بازگشت، در نهایت با 3 دلار افت روبه‌رو‌ شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد