اونس طلا2195.6
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

وضعیت دلار پس از توافق کامل هسته ای

سایت طلا : استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رفع تحریم ها و صادرات بیشتر نفت اعلام کرد: با توافق کامل هسته ای و بازگشت دارایی و ارزهای بلوکه شده به کشور نرخ دلار با شوک کاهشی بها مواجه می گردد.



"مهدی تقوی" اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با سایت طلا، نوسانات بهای ارز را به علت پیش بینی لغو تحریم ها و بازگرداندن پول های بلوکه شده به کشور بیان کرد و افزود: سفته بازهای بازار به فروش ارز اقدام کردند که بعد از فروش دلار آنها قیمت کاهش پیدا کرد و در این بین عده ای مجدداً دلار خریداری کردند که باعث افزایش بهای دلار در بازار ارز شد و نرخ دلار در حال حاضر سردرگم است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان تاثیر مذاکرات هسته ای بر قیمت دلار تصریح کرد: بعد از مذاکرات هسته ای بهای دلار یک افت قابل ملاحظه داشته و امیدوار هستیم با فروش دلارهای سفته بازها باز هم نرخ دلار کاهش یابد و وضع اقتصادی کشور بهتر از گذشته شود.

وی ادامه داد: نرخ دلار با مذاکرات هسته ای کاهش پیدا کرد و با توجه به اینکه دامنه نوساناتی که در حال حاضر رخ می دهد کوچک است، اگر زودتر تکلیف کشور مشخص شود و پول ها و دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شود، نرخ ارز روند کاهشی سریعتری خواهد داشت.

این اقتصاد دان کشور روند نرخ ارز بعد از توافق کامل هسته ای را کاهشی عنوان و علت آن را بازگرداندن پول های بلوکه شده به کشور و بحث انتظارات در اقتصاد بیان کرد و در این خصوص افزود: اگر مردم انتظار کاهش بهای دلار را داشته باشند با فروش موجودی های ارزی خود، قیمت آن را کاهش می دهند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص پیش بینی خود از آینده بازار ارز نیز گفت: اگر دارایی های بلوکه شده به کشور بازگردانده شود و 1.5 میلیون بشکه تولید نفت ایران را در بازارهای جهانی بفروشیم با وجود کاهش قیمت نفت، مقدار زیادی ارز به کشور وارد می شود و در نهایت با افزایش عرضه دلار شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

وی با اشاره به افت 50 درصدی یکباره ارزش دلار و کاهش نرخ آن از 100تومان به 50 تومان بعد از اتمام جنگ تحمیلی تصریح کرد: پس از پایان دوره هشتم ریاست جمهوری نرخ دلار بین 900 تا هزار تومان بود که در دولت نهم و دهم به 4 هزار تومان افزایش یافت و در حال حاضر در محدوده 3300 نومان در نوسان است.

تقوی نوسانات دلار در شرایط فعلی را به دلیل اطلاع نداشتن سفته بازها و بازار از آینده مذاکرات هسته ای و اتفاقات پیش رو آن دانست و افزود: امیدوار هستیم آقای ظریف بتواند تمامی دارایی های بلوکه شده را پس بگیرد و ظرفیت صادرات نفتی کشور را افزایش دهد تا وضع اقتصادی مملکت بهبود یابد زیرا با کاهش نرخ دلار، از قیمت اجناس به خصوص کالاهای وارداتی نیز کاسته می شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نرخ برابری دلار و ریال نیز تصریح کرد: دو نظریه نرخ برابری قدرت خرید و نظریه پولی در اقتصاد بین الملل عنوان می کند که نرخ ارز بین دو کشور را تفاوت های بین نرخ های تورم و نرخ افزایش حجم پول مشخص می کند که با محاسبات و تحلیل ها در این زمینه به رقم 4 هزار تومان برای نرخ دلار نمی رسیم.

وی در زمینه تاثیر کاهش بهای دلار بر بازرگانی و صادرات و واردات کالا به سایت طلا گفت: وارد کننده ها با کاهش نرخ دلار، ریال کمتری را برای خرید کالا پرداخت می کنند که به نفع آنهاست اما صادرکنندگان با افت قیمت دلار، مقدار ریال کمتری در قبال فروش اجناس صادراتی خود کسب می کنند.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان این مطلب که هرچه قیمت دلار بیشتر کاهش پیدا کند، به نفع مردم است و از نرخ تورم نیز می کاهد، افزود: با افزایش بهای دلار قدرت خرید ملت ایران کاهش یافته و اگر به رقم های دهه گذشته برسد وضع معیشتی مردم بهبود می یابد.

تقوی درباره موضوع تک نرخی شدن نرخ ارز نیز گفت: زمانی که ارز کافی داشته باشیم و دولت بتواند از نرخ ارزی که اعلام می کند با خرید و فروش در بازار حمایت کند و نرخ ارز را ثابت نگه دارد تک نرخی کردن ارز اجرایی می شود، اما اگر نتواند نرخ اعلامی توسط دولت نرخ رسمی و قیمت دیگری در بازار براساس عرضه و تقاضا رقم می خورد.

وی با بیان اینکه باید بانک مرکزی بتواند از تک نرخی شدن بهای ارز حمایت کند خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی ذخایر ارزی خود را کافی بداند، می تواند ارز را تک نرخی کند و خود وارد بازار ارز شود، بنابراین اگر ذخایر بانک مرکزی ناکافی است بهتر است نرخ دلار در بازار تعیین شود./ا

انتهای پیام

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد