اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار ارز در برزخ قیمت‌گذاری

بازار ارز که هفته گذشته را با آرامشی جالب‌توجه از سر گذرانده بود، روز شنبه شاهد کاهش قیمت دلار بود. کاهشی که به باور برخی ناشی از ناتوانی بازار در قیمت‌گذاری به دلیل ابهام در روند نوشته شدن متن توافق نهایی میان ایران و 6 قدرت جهانی است.


شاخص بازار ارز روز شنبه با 5 تومان کاهش به بهای 3335 تومان رسید. فعالان بازار کاهش حجم معاملات در بازار به دلیل کاهش سفرهای خارجی، آغاز نگارش متن تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و مشخص نبودن واکنش بازار به این موضوع و همچنین انجام نشدن حواله‌های ارزی به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی را عامل افت دلار عنوان کردند. همزمان با افت دلار قیمت سکه نیز در بازار 8 هزار تومان افت کرد و به 950 هزار تومان رسید.


مخالفت یورو و پوند
نخستین روز هفته در بازار ارز همانند هفته گذشته روز کم‌نوسانی برای دلار بود به‌طوری‌که در ابتدای فعالیت بازار ارز، دلار با قیمت 3340 تومان که قیمت نهایی پنج‌شنبه هفته گذشته بود آغاز به کار کرد. دلار در طول فعالیت روز گذشته بازار در بازه قیمتی 3335 تا 3345 تومان در نوسان بود و در نهایت در ساعت 16 به قیمت 3335 تومان رسید.

این قیمت نشان‌دهنده کاهش 5 تومانی قیمت دلار در نخستین شنبه اردیبهشت سال 94 در مقایسه با قیمت نهایی هفته گذشته است. روز شنبه در حالی که قیمت دلار 5 تومان کاهش یافت، قیمت یورو نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه 25‌تومان افزایش یافت و به قیمت 3625 تومان رسید.

روز گذشته پوند انگلیس هم با افزایش 75 تومانی نسبت به هفته گذشته وارد کانال 5 هزار تومان شد و به قیمت 5070 تومان رسید. روز گذشته معاملات ارزی به‌صورت حواله‌ای به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی انجام نشد و بنابر گفته فعالان بازار این موضوع تاثیر قابل‌توجهی در کاهش نوسانات قیمتی در بازار داشت.

به گفته فعالان بازار، دلیل اصلی کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار، آغاز نگارش متن تفاهم نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 است که قرار است تا 10 تیر ماه سال جاری به سرانجام برسد. فعالان بازار می‌گویند این موضوع باعث شده بازیگران غیر‌رسمی در برزخ قیمت‌گذاری ارز قرار بگیرند.

کاهش حجم سفرهای خارجی و لغو سفرهای عمره موضوع دیگری است که فعالان بازار از آن به‌عنوان دلیل کاهش نوسانات بازار ارز یاد می‌کنند. به گفته فعالان همه ساله در این مقطع زمانی حجم سفرهای خارجی کاهش می‌یابد و امسال لغو سفرهای عمره این موضوع را تشدید کرده است. همچنین روز شنبه دلار رسمی با یک ریال کاهش به 28337 ریال رسید. همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی یورو را با 48 تومان افزایش 3081 تومان و نرخ پوند را با 46 تومان افزایش 4302 تومان اعلام کرد.


کاهش قیمت سکه
روز گذشته سکه در نخستین ساعت فعالیت بازار با 5 هزار تومان کاهش نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه، 953 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. روز شنبه قیمت سکه در بازه قیمتی 950 هزار تومان و 958 هزار تومان در نوسان بود؛ اما در پایان فعالیت بازار در روز گذشته سکه 3 هزار تومان کاهش یافت و با قیمت 950 هزار تومان به استقبال روز یکشنبه رفت.

فعالان بازار دلیل افت قیمت سکه در روز گذشته را واکنش به افت ارزش اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه و همچنین افت ارزش دلار در بازار ایران می‌دانند، با این همه سکه در برابر افت بیشتر مقاومت کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد