اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بدل بازارساز ارزی به فردایی‌ها


فضای بازار ارز در آخرین روز فروردین‌ماه نیز مانند روزهای پیشین این هفته آرام و دامنه نوسانات دلار محدود بود. روز دوشنبه بهای دلار نسبت به روز یکشنبه تغییری نکرد تا این ارز با قیمت 3345 تومان به کار خود در اولین ماه سال94 خاتمه دهد.
بهای دلار روز یکشنبه نیز روی همان قیمت روز شنبه یعنی 3345 تومان متوقف شد. فعالان اعتقاد دارند بازیگران بازارساز رسمی نقش پررنگی در کاهش نوسانات ایفا کرده‌اند.
به گفته آنها اقدامات و تدابیر صورت گرفته در بازار موجب شده تقاضای دلالان برای خرید ارز پایین بیاید. یکی از این اقدامات، عرضه ارز در سمت معاملات نقدی برای جلوگیری از تاثیرگذاری پیش‌خریدهای معامله‌گران آتی بود. در سومین روز هفته، قیمت سکه نیز تحت‌تاثیر نزول اونس جهانی قرار گرفت و با 5 هزار تومان افت به قیمت 965 هزار تومان رسید.


کاهش بازه نوسانات
در ابتدای روز دوشنبه، دلار کمی برای رفتن به سوی قیمت‌های بالاتر تمایل نشان داد، ولی در ادامه روز بهای این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت تا شاخص بازار ارز نهایتا مشابه روز یکشنبه با قیمت 3345 تومان به کار خود پایان دهد. در ساعات ابتدایی سومین روز هفته، دلار میان معامله‌گران غیررسمی 15 تومان رشد یافت، اما قیمت بر تابلوی صرافی‌های مجاز تنها 5 تومان جابه‌جا شد تا نرخ فروش به 3350 تومان برسد.

افزایش نامتعادل این دو گروه موجب شد فاصله قیمت صرافی‌ها با دلالان به نزدیک 5 تومان برسد، اما در ساعات انتهایی روز قیمت میان معامله‌گران غیررسمی در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی این بار نیز قیمت بر تابلوی صرافی‌ها تنها 5 تومان پایین آمد. به این ترتیب روز گذشته تغییرات بازار غیررسمی کمی بیش از صرافی‌های مجاز بود. نکته دیگر در بازار دوشنبه نزدیک شدن نرخ خرید و فروش صرافی‌ها بود. در این روز، اختلاف نرخ خرید و فروش به 15تا 20 تومان رسید، امری که نشان‌دهنده آن بود که اطمینان به قیمت بازار به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و بازار نوسانات و روال عادی خود را در پیش گرفته است.

عوامل ثبات نسبی
به گفته فعالان، اقدامات اتخاذ شده نهاد سیاست‌گذار، نقش عمده‌ای در کاهش نوسانات بازار ارز داشته است. به اعتقاد آنها، عرضه و فروش ارز به صورت منطقی و متعادل در مقاطع حساس به مدیریت نوسانات بازار ارز کمک زیادی کرده است. البته جدی گرفته شدن مقررات ارزی 29 دی‌ماه نیز در این افت نقش داشته است.

به گفته فعالان، هنگامی که نرخ پیش‌خرید معامله‌گران فردایی فاصله بیشتری از نرخ فروش نقدی ‌گرفت، برخی از صرافی‌های بانک‌ها با عرضه و فروش ارز از افزایش نرخ فروش نقدی دلار جلوگیری ‌کردند. در حقیقت بازیگران بازارساز با عرضه ارز، از جهت‌گیری و تاثیرگذاری معاملات آتی بر نرخ نقدی دلار کاستند.

این در حالی است که در مقاطعی از سال‌جاری، دلار تحت‌تاثیر پیش‌خریدهای این گروه قرار گرفته است. البته در کنار اقدامات بازارساز، فعالان اعتقاد دارند که عوامل افزایشی زیادی نیز در بازار ارز وجود ندارد و این عامل نیز موجب شده است که معامله‌گران آتی نتوانند قیمت‌های بازار را برای کسب سود نوسانی کنند.
به اعتقاد آنها فعالیت معامله‌گران آتی زمانی زیاد می‌شود که هیجان موجود در بازار ارز تحت‌تاثیر عوامل بیرونی بالا رود، ولی در حال حاضر هیجان چندانی در بازار وجود ندارد و فضا تقریبا آرام است. این فضای آرام در حالی در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که در آغازین روزهای پس از انتشار بیانیه لوزان‌ هیجانات موجود در بازار ارز تا حدی بیشتر شد و دلار تا زیر 3300 تومان پایین آمد.

توقف کاهش نیم سکه
روز دوشنبه بهای سکه تمام بهار آزادی تغییر مسیر داد و با 5هزار تومان افت به 965 هزار تومان رسید. این کاهش قیمتی در حالی اتفاق افتاد که بهای دلار روز دوشنبه تغییری نکرد و بهای طلای جهانی نوسان زیادی به سمت قیمت‌های بالا نداشت و تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 1201 دلار رسید، رقمی که کمی کمتر از قیمت بسته شده بازار در روز جمعه بود. به این ترتیب در روز دوشنبه بازار سکه بیشتر از نوسانات کاهشی اونس متاثر شد. البته دیدگاه‌های دیگری نیز در بازار وجود داشت.

برخی فروشندگان این کاهش را ناشی از افت هیجانات معاملات بازیگران غیررسمی می‌دانند. به گفته آنها با تاثیر افزایش تقاضا برای سکه تمام در ساعات انتهایی روز یکشنبه، قیمت در مسیر رشد قرار گرفت، ولی بازار روز دوشنبه فضای عادی خود را داشت و عامل افزایشی خاصی برای بالا کشیدن سکه وجود نداشت. البته با وجود کاهش قیمت سکه، بهای نیم‌سکه و ربع‌سکه در برابر کاهش مقاومت کردند.
روز دوشنبه بهای نیم‌سکه نسبت به روز پیشین تغییری نکرد و روی نرخ 502 هزار تومان باقی ماند. عامل اصلی مقاومت نیم‌سکه در برابر نزول، ریزش نامتناسب این دارایی در روز یکشنبه بود. روز یکشنبه نیم‌سکه 9 هزار تومان از ارزش خود را در حالی از دست داد که بهای دلار در بازار داخلی تغییری نداشت و بهای اونس نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد