اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دور بعدی مذاکرات، از چهارشنبه

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: دور بعدی مذاکرات هسته ای از چهارشنبه در وین آغاز می شود.



آقای عراقچی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی افزود: این مذاکرات در سطح معاونان وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی گفت: در کنار این مذاکرات جلسات کارشناسی در خصوص موضوعات هسته ای و رفع تحریم‌ها نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

***مذاکره کردیم تا ثابت کنیم زیر بار زور نمی رویم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: سالها مذاکرات با طرف مقابل برای این بود که ثابت کنیم زیر بار حرف زور و سلطه کسی نمی رویم و مقاومت می کنیم.

عباس عراقچی در نشست مذاکرات هسته ای لوزان با رویکرد منتقد و موافق که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، افزود: چندین قطعنامه شورای امنیت در سال های قبل برای ایران به منظور تعطیلی اراک، فردو و یا غنی سازی تصویب شد اما ما گفتیم نمی پذیریم و مقاومت می کنیم.

***حق ما را به ویژه در غنی سازی قبول کرده اند

وی گفت: با ایستادگی مردم و تیم مذاکره کننده هسته ای، آنان حق ما را به ویژه در غنی سازی قبول کرده اند در حالی که پیش از این حرام و ممنوع می دانستند و در مذاکرات به جایی رسیده اند که غنی سازی ایران را بپذیرند.

عراقچی با طرح این پرسش که در این آوردگاه 10 ساله که پایه بهانه آن عمدتا روی ممنوعیت غنی سازی متمرکز بود اراده چه کسی غالب شد؟ گفت : بی تردید اراده جمهوری اسلامی ایران در تثبیت حق غنی سازی بر طرف مقابل تحمیل شد درحالیکه غنی سازی حتی نیاز فوری نبود.

وی افزود: آنان با سخت ترین قطعنامه ها، فشارها و تحریم ها همه اقدامات را برای تسلیم ایران به کار برده اند اما اکنون می گویند که باید با مردم ایران با احترام سخن گفت.

عراقچی گفت: آنان اگر می توانستند همه فعالیت های هسته ای ایران را تعطیل می کردند اما امکانش نیست؛ بنابر این امروز مذاکره کنندگان به سرکردگی آمریکا غنی سازی ایران را پذیرفته اند.

وی افزود: امریکا از ابتدا می گفت ایران حق غنی سازی ندارد ما نیز پاسخ می دادیم این یک حقی برای همه کشورهاست، حتی اگر در ان پی تی درباره آن تفاسیر مختلفی صورت گیرد.

عراقچی گفت:‌ زمانی هسته ای ایران از نظر شورای امنیت تهدید بود اما اکنون آن را برنامه مورد احترام قبول می کند و می گوید دیگر کشورها نیز همکاری های هسته ای داشته باشد.

وی افزود: ما از ابتدا نیز می گفتیم غنی سازی حق ماست اما اکنون آنان از گفته های خود عقب نشینی کرده اند و آن را می پذیرند چرا که قرار نبود حقی به ما بدهند این حق ما وجود دارد و تنها از آنها خواستیم به حق ما احترام گذارند و معارضه و تحریم نکنند.

*** در عرصه میدان هسته ای به آنچه که می خواستیم، رسیدیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ما در عرصه میدان هسته ای به آنچه که می خواستیم رسیدیم و در مذاکرات نیز در پی شناسایی و تثبیت اهداف خود بودیم که اراده ما به طرف مقابل تحمیل شد.

عراقچی افزود:‌ آنها موضوع غنی سازی را به یک دعوای بزرگتر تبدیل کرده بودند اما ما زیر بار حرف زور آ‌نان نمی رفتیم چرا که می گفتند نباید غنی سازی کنید ما نیز می گفتیم غنی سازی حق مسلم ما بر اساس حاکمیت ملی است و قرار نیست کسی آن را به رسمیت بشناسد بلکه باید به آن احترام بگذارد.

وی با اشاره به سخنان یکی از کارشناسان در این نشست مبنی بر اینکه هدف مذاکرات برای رسیدن به توافق است تا لغو تحریم ها با رد این دیدگاه گفت: این نگاه نیز طرف مقابل را به آن نگاه وا می دارد که ما به علت فشارها و برای لغو تحریم ها به مذاکرات رفتیم در حالیکه این دیدگاه اصولا دیدگاه تیم مذاکره کننده ومقامات نظام نیست ما به آنچه که رسیده بودیم در فعالیت های هسته ای دست یافتیم و تنها برای شناسایی و تثبیت آن در مذاکرات حضور یافتیم.

عراقچی افزود: البته تاکنون توافقی صورت نگرفته بلکه مجموعه ای از راه های اساسی برای توافق به دست آمده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه در داخل آمریکا بیانیه لوزان با انتقادات شدید و مخالفت مواجه شده است، گفت:‌ اینکه 47 نماینده یک کشور به طور بی سابقه به رهبران کشور دیگری می گویند روی حرف رئیس جمهور ما حساب باز نکن چون پس از دوره اش اختیاراتی نخواهد بود و اینکه کنگره با فشار، دست به اقداماتی می زند مشخص است که برای طرف مقابل این بیانیه خوشایند نیست و اگر غیر از این بود باید از آن استقبال می کرد.

عراقچی با قدردانی از نقطه نظرات منتقدان توافق نامه در نشست های مختلف مذاکرات گفت: ما نیز این نگاهها و حساسیت ها را در جزئیات و نگارش متن مکتوب لحاظ خواهیم کرد.

***خط قرمز ما حفظ ماهیت آب سنگین اراک بود

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت: خط قرمز ما در مذاکرات، حفظ ماهیت تأسیسات آب سنگین اراک بود که این امر را انجام دادیم.

سید عباس عراقچی در ادامه سخنان خود در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه تأسیسات آب سنگین اراک از نگاه غربی ها سریعترین راه رسیدن به سلاح هسته ای بود گفت: این تأسیسات سالانه می توانست 10 کیلوگرم پلوتونیوم یعنی معادل نیاز یک کلاهک هسته ای را تحویل دهد و لذا غربی ها تلاش زیادی داشتند که این تأسیسات را تعطیل کنند اما ما با پایداری و مخالفت با طرح های آنها کاری کردیم که ماهیت این تأسیسات محفوظ بماند.

وی با بیان پیچیده گی، طولانی و فنی بودن مذاکرات با کشورهای غربی درباره آب سنگین اراک، افزود: دانشمندان هسته ای ایران تأسیساتی را طراحی کردند که می توان قلب موجود تأسیسات را خارج و قلب جدیدی را جایگزین آن کرد که تولید پلوتونیوم آن به زیر یک کیلوگرم برسد و نگرانی غربی ها از تولید سلاح هسته ای را برطرف کند.

***ارزش فردو ارزشی راهبردی است نه غنی سازی

مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین در پاسخ به انتقادها درباره تعطیل شدن تأسیسات فردو گفت: فردو ارزش غنی سازی صنعتی و علمی برای کشور نداشت چون ظرفیت آن تنها سه هزار ماشین سانتریفیوژ بود اما ارزش فردو ارزشی راهبردی است چون از حمله مصون است و پشتوانه و بیمه نیروگاه نطنز محسوب می شود.

عراقچی افزود: دشمنان می دانند اگر کوچکترین تعرضی به نیروگاه نطنز کنند چه اتفاقی خواهد افتاد و در مذاکرات دستور داشتیم که ارزش راهبردی فردو را حفظ کنیم که این اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: برگشت پذیری تأسیسات فردو تنها در یک ساعت امکان پذیر است چرا که همه 1044 ماشین آن آماده به خدمت است.

عراقچی گفت: خواست ما در مذاکرات محقق شد چرا که برنامه ما حفظ و تثبیت شد و امکانات ما همچنان پابرجاست و تأسیسات اراک هم نوسازی می شود بنابراین ارزش آنچه گرفته ایم نسبت به آنچه داده ایم بیشتر است. چرا که ما تنها با پذیرش برخی محدودیت ها و برخی نظارت ها به طرف مقابل اعتماد داده ایم که برنامه ما صلح آمیز است و صلح آمیز خواهد ماند.

وی افزود: در پذیرش محدودیت ها دو اصل مد نظر ما بود یکی اینکه هیچ چیز دائمی نباشد و دوره آن قید شده باشد و دوم اینکه هیچ نیاز کشور را تعطیل نکردیم چرا که تولید داخلی ما کفایت نیازهای فعلی و آینده را خواهد کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: در پذیرفتن نظارت ها تلاش کرده ایم که هیچ سوء استفاده ای به اسم نظارت انجام نشود و با این حال آماده شنیدن پیشنهادهای اهل فن هستیم.

عراقچی افزود: آمریکا با تحریم ها دنبال مهار ایران بود نه با مذاکره با کشورمان و ما نباید اجازه می دادیم تحریم ها برقرار شود و نباید اجازه دهیم که تحریم ها باقی بماند و به نظر راهبردی که منجر به صدور قطعنامه های جدید می شد، در زمین آمریکا بازی می کرد.

وی از همه موافقان و مخالفان تیم هسته ای خواست به موضوع انرژی هسته ای نگاهی ملی داشته باشند نه نگاهی فروملی و جناحی.

عراقچی در پایان تصریح کرد: دستاوردهای ما ثمره کار و زحمات مردمی است که 10 سال مقابل تحریم ها ایستادند، آنهایی که با توانایی دفاعی و نظامی دشمن را از تهدید نظامی مأیوس کردند و دانشمندان هسته ای که در این راه پایداری کردند و حتی خون خود را هم دادند و البته تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد