اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

شرایط برای تک نرخی کردن نرخ ارز فراهم است / با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ سود تسهیلات نیز باید کاهش یابد

سایت طلا : نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شرایط امروز کشور را برای تک نرخی مهیا دانست و بر لزوم عملیاتی شدن آن در کشور تاکید کرد.



محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت طلا، نرخ فعلی ارز در بازار آزاد را واقعی ارزیابی کرد و بیان داشت: نرخ ارز براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و رویکرد اقتصاد ایران در بازار آزاد عمل می کند و بر این اساس عرضه و مبادله می شود که به نظر واقعی است.

وی با ابراز امیدواری از شرایط فعلی کشور و مهیا بودن آن برای تک نرخی کردن نرخ ارز بیان داشت: اعتقاد بر این است که باید به سمت تک نرخی کردن نرخ ارز حرکت کرد و این وضعیت که یک نرخ بازار آزاد و یک نرخ ارز مبادله ای وجود داشته باشد به جز ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور، ثمره دیگری ندارد و باید بتوان با روند پیش رو و چشم انداز مثبت اقتصاد کشور، موضوع تک نرخی شدن ارز در کشور را عملیاتی کرد.

عضو شورای پول و اعتبار در خصوص عملکرد بانک مرکزی در کنترل نوسانات بازار ارز گفت: بانک مرکزی بعد از سال 91 اقداماتی را انجام داده است که به نظر می رسد تا حدودی قیمت ارز ثبات نسبی پیدا کرده است و برای ایجاد فضای مثبت در بازار ارز باید این امکان را فراهم کنیم تا قدرت مانور بانک مرکزی در بازار ارز به مراتب بیشتر از الآن باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی برای ورود به بازار ارز برنامه مشخصی ندارد تاکید کرد: بانک مرکزی باید از ابزارهای و مکانیسم های خود برای کنترل و نظارت بر بازار و ایجاد ثبات نسبی در آن استفاده کند، و در حال حاضر بازار ارز از به طور طبیعی به ثبات نسبی رسیده و بانک مرکزی این ثبات را پیگیری می کند اما عامل خیلی موثری در این خصوص نبوده و به اندازه ای محدود وارد روند نرخ ارز در بازار آزاد شده ولی به هر حال بازار ارز از یک ثبات نسبی برخوردار است.

پورابراهیمی علت افزایش بهای دلار بعد از بیانیه سوییس را امضا نشدن قرارداد و قطعی نبودن توافقات بین ایران و کشورهای 1+5 بیان کرد و به خبرنگار سایت طلا گفت: هنوز تعهدی از طرف مقابل برای رفع تحریم بانک مرکزی اجرا نشده است و تنها یک تفاهم نامه بوده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش نرخ تورم را بر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی موثر خواند و تصریح کرد: قاعدتاً با کاهش یافتن نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش می یابد و ما به دنبال آن هستیم که با کاهش نرخ تورمی که اعلام شده، نرخ سود سپرده ها نیز به تدریج و با یک رفتار منطقی نیز کاهش یابد.

عضو شورای عالی بورس بازار سرمایه را نیز مانند بازار ارز دانست و علت نوسانات بعد از قرائت بیانیه سوییس را خبرهای هیجانی و شوق کاذب ایجاد شده در بازار عنوان کرد و افزود: هنوز اتفاقی در روابط خارجی کشور و اقتصاد آن رخ نداده است که بازار بورس بهبود پیدا کند و با وجود اینکه یکی، دو روز بازار مثبت بود باز هم به روال قبلی و روند منفی خود ادامه داد.

پور ابراهیمی در خصوص روند شاخص بورس اوراق بهادار تهران نیز متذکر شد: روند تغییرات شاخص بورس متناسب با عرضه و تقاضا در بازار است، اما عدد مشخصی را نمی توان عنوان کرد و بیشتر به شرایط اقتصادی و اقدامات درونی کشور در این زمینه بستگی دارد که تنها بخش جزیی روند بازار سرمایه به مذاکرات مرتبط و بخش اصلی و عمده آن به اقدامات و سیاست های داخلی کشور مربوط است.

عضو شورای پول و اعتبار در پایان در خصوص رابطه نرخ سود بانکی و بازار سرمایه نیز در گفتگو با سایت طلا تاکید کرد: بازار سرمایه و بازار پول مکمل یکدیگر هستند و گاهی اوقات سیاست های بازار پول بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد که از جمله آنها افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه است.

نماینده کرمان و راور خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اثر مثبت بر بازار سرمایه خواهد گذاشت و شرایط را برای جذب بیشتر نقدینگی به سمت بازار سرمایه فراهم خواهد کرد./اس

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد