اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازی طلا با قیمت 1200 دلار شدت گرفت

آنچه در روند بهای طلا در هفته گذشته بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، بازی دوباره فلز زرد با مرز 1200 دلار است، امری که در ماه‌های گذشته بسیار تکرار شده است.


هر اونس طلا که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1198 و 1191 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به قیمت‌های 1201 و 1197 دلار رضایت داد. روز جمعه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1204 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز و در واقع قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد.


افت از اوج روزانه
اونس روز چهارشنبه را با روند افزایشی آغاز کرد و تا قیمت 1209 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت روی قیمت 1201 دلار ایستاد. البته اونس در این روز به‌رغم کاهش از اوج روزانه، روی قیمتی بالاتر از قیمت روز سه‌شنبه ایستاد. آنچه روند کاهشی اونس در مقطع بزرگی از سومین روز کاری هفته را شکل داد، اثر کاهشی رشد شاخص دلار بود.

همچنین چشم‌انداز فنی ضعیف معامله‌گران را محتاط کرده بود. مهم‌ترین داده اقتصادی روز اعلام میزان رشد تولید ناخالص ملی چین بود که برای سه ماه نخست سال‌جاری میلادی 7 درصد اعلام شد. این کمترین نرخ اعلام شده در 6 سال گذشته، اما همسو با انتظارات بود.

بازارهای سهام آسیا به این خبر واکنش منفی نشان دادند. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین باعث شده که احتمال ادامه سیاست‌های پولی تحریکی در دومین اقتصاد بزرگ جهان تقویت شود؛ اما این خبر می‌تواند برای طلا و دیگر کالاهای پایه هم اثر افزایشی و هم اثر کاهشی داشته باشد. کاهش رشد به معنای کاهش تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام در جهان است، با این حال، تشدید سیاست‌های پولی تحریکی توسط بانک مرکزی چین می‌تواند باعث تشدید تقاضا در افق بلندمدت‌تر شود.

روز چهارشنبه بانک مرکزی اروپا نیز آخرین بیانیه سیاست پولی خود را اعلام کرد. این بیانیه مانند همیشه به شدت مورد توجه بازارها بود، اما این نهاد مطابق انتظارها نرخ بهره را دست نخورده باقی گذاشت.
رئیس بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه تاکید کرد که این بانک هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن برنامه تزریق نقدینگی و اجرای محرک پولی ندارد و این برنامه را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد. چهارشنبه دولت آلمان نیز اوراق 10 ساله خود را با بازدهی متوسط 13/ 0 درصد به مزایده گذاشت که رکورد پایینی محسوب می‌شود.
این نشانه دیگری از کاهش اعتماد به آینده اقتصاد اتحادیه اروپا است.

اما چنان که اشاره شد آنچه چهارشنبه فشار زیادی روی طلا وارد کرد، رشد قابل توجه شاخص دلار بود. دیگر عامل خارجی موثر بر بازار فلز زرد یعنی قیمت نفت خام در این روز به بالاترین قیمت‌ها در 2 ماه گذشته رسید، اما گمانه‌زنی کارشناسان مبنی بر احتمال افت فنی نفت، باعث موثرتر بودن اثر دلار در بازار شد. در سومین روز کاری هفته داده‌های مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که در مجموع نتوانستد از تاثیرگذاری دلار پیشی بگیرند.

کاهش دوباره کانالی
اما اونس روز پنج‌شنبه دوباره به کانال پایین‌تر بازگشت. ثبت قیمت 1197 دلار که معادل ثباتی نسبی بود متاثر از خنثی شدن بخش عمده‌ای از تضعیف فنی توسط عوامل خارجی افزایشی بود. فروش فنی در چهارمین روز هفته مشهود بود، فروشی که توانست اثر شناسایی سود و پوشش کوتاه‌مدت را خنثی کند، اما عوامل خارجی یعنی افت شاخص دلار و تقویت بهای نفت خام به رشد طلا در مقاطعی از روز کمک کردند.
قیمت‌های نفت خام نایمکس روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسیدند، اما همان‌طور که گفته شد این رشد باعث شده بسیاری از معامله‌گران به بازگشت نفت به کف فنی فکر کنند. در برخی گزارش‌ها، تحقیق کسب‌و‌کار فدرال رزرو فیلادلفیا که پنج‌شنبه منتشر شد و داده‌های خوبی داشت هم به‌عنوان عامل کاهشی مورد اشاره قرار گرفته است. این امر همسو با نظر کسانی است که منتظر افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو هستند. با این همه روز پنج‌شنبه شاخص دلار افت داشت تا طلا از این روند بهره ببرد.

دیگر عاملی که مقداری به طلا کمک کرده و ممکن است در آینده کمک بیشتری کند رسیدن اخباری است مبنی بر خوب پیش نرفتن مذاکرات میان مقام‌های یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی به این کشور. گویا یونان درخواست تعویق پرداخت اقساط وام خود را دارد و صندوق بین‌المللی پول با این درخواست مخالفت کرده است. موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز چهارشنبه رتبه یونان را به بدترین سطح ممکن تنزل داد.

ادامه بازی
اونس روز جمعه را با افزایش قیمت آغاز کرد. بالاترین قیمتی که تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شد 1208 دلار بود. اونس در پایان روز کاری ممکن است در انتهای کانال 1100 یا ابتدای کانال 1200 دلار قرار گرفته باشد، اما فاصله نگرفتن زیاد آن از مرز روانی 1200 دلار نشان می‌دهد که اونس در هفته کاری گذشته در میان این دو کانال بازی کرد تا حرکت‌های جدی‌تر موکول به رسیدن داده‌های جدیدتر شود. رویترز روز جمعه نوشت که گمانه‌زنی‌های مطرح شده در خصوص زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته است.

سرمایه‌گذاران به دقت داده‌های اقتصادی منتشر شده از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دیده‌بانی می‌کنند تا گمانه‌زنی‌های خود در مورد زمان افزایش نرخ بهره را دقیق‌تر کنند. افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند تقاضای جهانی طلا را با کاهش روبه‌رو کند.

فعلا به نظر می‌رسد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست امسال با کاهش روبه‌رو شده باشد، ولی در سه ماه دوم رشد و رونق اقتصادی با افزایش نسبی همراه باشد.

بازی طلا با مرز 1200 دلار در هفته گذشته پیش‌بینی روند فلز زرد در هفته کاری جدید را دشوار خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد