اونس طلا2386.49
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

نوسانات بهای دلار موقتی است/ نرخ ارز باید واقعی شود

سایت طلا : عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علت افزایش بهای دلار بعد از بیانیه سوییس را ناشی از عوامل متعددی از جمله افزایش سرمایه گذاری ها در کشور دانست و نوسانات بهای دلار را موقتی خواند.


"ابراهیم نکو" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت طلا در خصوص روند نرخ ارز در بازار آزاد و قیمت واقعی دلار گفت: فارغ از اینکه در حال حاضر قیمت ارز چه مقدار است و در چه حدودی نوسان دارد واقعیتی تحت عنوان "نرخ واقعی ارز" وجود دارد و تا زمانی که نرخ واقعی ارز محقق نشود و در واقع تثبیت نشود، مطمئناً صادر کنندگان و واردکنندگان کالا آسیب هایی خواهند دید.

وی ضمن بیان اینکه باید نسبت به واقعی شدن نرخ ارز گامهای سازنده ای ازسوی دستگاه های مربوطه برداشته و ثبات دائمی را تا هنگامیکه اتفاقاتی در مذاکرات رخ نداده، در حوزه تولید حاکم کند، ادامه داد: در شرایط فعلی اتفاقاتی که در حال روی دادن است ما را به سمت واقعی شدن نرخ ارز هدایت می کند ولی فعلاً شرایط حاکم بر بازار نرخ ارز به خصوص دلار را تحت تاثیر قرار می دهند و نوسانات آن را مدیریت می کنند.

نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس عنوان کرد: هنوز با نرخ واقعی ارز مقداری فاصله داریم، البته اگر بحث هایی مانند مذاکرات هسته ای کشور و حل مشکلات ما در عرصه های بین المللی با کشورهای دیگر به سر انجام برسد، می توان نسبت به وضعیت فعلی تحلیل بیشتری داشت که نرخ واقعی ارز و دلار چه رقمی باشد. فکر می کنم در حال حاضر تا حدودی به این سمت و سو حرکت می کنیم که نرخ ارز واقعی تر شود.

وی با بیان اینکه هنوز دیدگاه های متفاوتی در خصوص نرخ واقعی دلار وجود دارد و ارقام مختلفی توسط افراد در نظر گرفته می شود، افزود: اگر رقمی پایین تر از نرخ فعلی دلار در بازار در شرایط حال حاضر در نظر داشته باشیم، کاملاً غیر منطقی و غیر عقلانی است و رقم واقعی دلار در حال حاضر حتی می تواند کمی بالاتر از نرخ فعلی آن در بازار باشد.

نکو ادامه داد: باید در منطقی کردن نرخ ارز و دلار احتیاط کنیم که افزایش و کاهش یکباره آن می تواند برای تولید و عرضه و تقاضا با آسیب همراه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارزیابی خود را از نحوه عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار ارز مثبت تلقی کرد و تصریح کرد: در دولت آقای روحانی، بانک مرکزی نسبتاً بهتر عمل کرده است اما به دلیل اینکه مشکلات و مسائل بانکی در گذشته بیشتر بوده است، لذا عملکرد بهتر در حوزه بانکی و ارز و سکه زمان بر است و موفقیت های فعلی در این خصوص کفایت نمی کند.

وی افزایش یافتن بهای دلار پس از قرائت شدن بیانیه لوزان سوییس را به علت تنها خوانده شدن یک تفاهم نامه دانست و توضیح داد: تفاهم نامه سوییس در حد یک بیانیه است و هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده و چون نتایجی نیز از مفاد این بیانیه عاید طرفین نشده است، این انتظار باید وجود داشته باشد که اظهارنظر کارشناسان و موافقین و مخالفان این بیانیه از توافقات آتی اثرگذار تر است.

این نماینده مجلس در خصوص توافقات آتی مذاکرات به سایت طلا گفت: بعد از اینکه توافقات حاصل شد، می تواند در حوزه هایی از کشور به طور مثبت اثر گذارد و در بخش هایی نیز بی تاثیر باشد و نباید انتظاری از بیانیه سوییس داشت که بتواند کاهش قیمت برخی از اقلام را در پی داشته باشد.

وی افزایش بهای دلار را ناشی از بیانیه سوییس و مذاکرات آن ندانست و افزود: این افزایش متاثر از عوامل دیگری است که شاید آثار منفی نیز به دنبال نداشته باشد و این افزایش به نظر من طبیعی بوده است.

نکو علل دیگر افزایش بهای دلار را اینگونه توضیح داد: وقتی یک رویداد مثبتی در حوزه ای رخ می دهد، در ابتدا به جای اینکه آثار مثبتی از خود بر جای بگذارد، تاثیر این اتفاق به طور برعکس و منفی بر آن عرصه دیده شود. در حال حاضر اتفاقاتی که در خصوص سرمایه گذاران در حال انجام است و حضور آنها در کشور به منظور مطالعه برای ورود در بازار ایران بعد از مذاکرات قطعی می تواند از عوامل تنش بر بازار ارز در کشور باشد.

وی افزود: معمولاً واکنش حوزه ارزی به سرمایه گذاری است که در حال حاضر می تواند موقتی باشد و نباید انتظار کاهش بهای ارز را نداشته باشیم و به نظر من مقداری نیز سیاست های بانکی به جای اینکه متمرکز بر کنترل بازار ارز و سکه باشد، در بخش های دیگر تمرکز شد و نه اینکه این بازار رها شده باشد بلکه تا حدودی به نوسانات قیمت دلار کمک کرد و یکی دیگر از علل افزایش بهای دلار بعد از بیانیه سوییس این امر می باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عامل دیگر موثر بر بازار ارز را تصمیم در خصوص افزایش اعتبارات صرافی ها دانست که با مراجعه به بانک مرکزی و اعلام حضور خود برای دریافت مجوزهایی مبنی بر افزایش میزان اعتبارات و فروش می تواند تغییراتی را بر قیمت ارز بگذارد.
وی عوامل موثر بر نوسانات بهای دلار را موقتی عنوان کرد و گفت: این رویه در همه جای دنیا اتفاق می افتد و امیدوار هستیم بانک مرکزی با ورود به این عرصه بتواند ثبات را در بازار ارز حاکم کند که مسلماًً می تواند از عهده این کار برآید.

نکو در پاسخ به پرسش سایت طلا مبنی بر اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم، آیا سود بانکی و تسهیلات اعطایی کاهش خواهد یافت؟ تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی مقدمه ای برای کاهش نرخ تورم نخواهد بود اما کاهش نرخ تورم می تواند کاهش نرخ سود را به دنبال داشته باشد و با توجه به روند کاهشی نرخ تورم در آینده، قاعدتاً باید کاری کرد تا در پی کاهش نرخ تورم، زمینه کاهش سود بانکی نیز فراهم شود و توازن بین این دو ایجاد شود تا جذب نقدینگی و سرمایه های مردم به سمت عرصه تولید در کشور افزایش یابد.

وی در خصوص سود تسهیلات اعطایی بانک ها به مردم در پی کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش نرخ سود تسهیلات از سیاست های بانک مرکزی است اما قاعدتاً باید این نرخ نیز کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ی تک نرخی شدن نرخ ارز نیز گفت: در تک نرخی شدن ارز باید عجله داشته باشیم اما نه به این معنا که موارد دیگر را در نظر نگیریم.

وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز از موارد مهمی است که گاهی به آن پرداخته می شود و گاهی معطل می ماند و افزود: برای سامان بخشیدن به بازار ارز، یک نرخی شدن بهترین حالتی است که می تواند اتفاق بیفتد و اینکه در گذشته تک نرخی شدن ارز بیان شده و انجام نشده، احتمالاً از مصلحت های بانکی بوده است.

نماینده مردم رابط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با تاکید بر تک نرخی شدن ارز در کوتاه ترین زمان خاطرنشان کرد: این اتفاق می تواند با پایان دادن به سردرگمی ها به بازار ارز نظم ببخشد و از سوی دیگر صاحبان سرمایه را از بلا تکلیفی خارج کند و تقویت تولید را در پی داشته باشد./ا

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد