اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

با نرخ سود حدود ۲۰ درصد موافقیم

رئیس شورای هماهنگی بانک ها گفت: اگر نرخ سود سپرده های بانکی ۳ تا ۴ درصد بیشتر از نرخ تورم و حدود ۲۰ درصد باشد، بانکها با آن موافقند.



عبدالناصر همتی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو افزود: الزاماتی برای پایین آوردن نرخ سود بانکی مطرح کردیم اما سخنان اخیر رئیس جمهور برای ما حجت است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در بازار پول چه در عرضه و چه در عرصه فعالان بازار وجود دارد گفت: اکنون نرخ سود بین بانکی 27 تا 28 درصد است.

همتی افزود: دولت 80 هزار میلیارد تومان افزون بر مطالبات بانک ها از دیگر بخش ها به نظام بانکی بدهکار است و اگر فکری برای عرضه منابع نکنیم، مشکل باقی می ماند.

وی گفت: اگر مشکل بانک ها حل نشود، سود بانکی کاهش نمی یابد و اکنون بانک ها ضرر عملیاتی دارند و پرداخت سودشان از دریافت آن بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: منافع بانکها تابع بخش واقعی اقتصاد یعنی بازار کالا و خدمات است و سود سپرده ها باید بر اساس سود این بازارتعیین شود.

وی مشکل نظام بانکی را مشکل بلوکه شدن منابع بانکی دانست و افزود: نباید کاهش نرخ سود سپرده ها به صورت وارد کردن شوک باشد بلکه این کاهش باید شیب ملایمی داشته باشد.

مصباحی مقدم گفت: در شرایطی که نرخ تورم 40 درصد بود، نرخ سود بانکی تا 28 درصد افزایش یافت و سپرده گذاران کاهش درآمد داشتند اما اکنون نرخ تورم 15 درصد شده است و نرخ سود سپرده ها نیز باید کاهش یابد.

وی افزود: طرحی برای مشخص شدن سود بانکی در کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و اقتصاد آماده شده است و یکشنبه برای رأی گیری درباره فوریت آن به صحن علنی مجلس می آید.

این نماینده مجلس نرخ سود سپرده ها را بلایی دانست که بانکها سر خود آورده اند و گفت: نرخ سود سپرده ها را اگر بانکها با توجه به تورم کاهش دهند، به نفع آنهاست.

مصباحی مقدم درباره احتمال سپرده گذاری سرمایه گذاران در بازار سیاه و بخش غیربانکی گفت: وجود بازار سیاه پول با نرخ 36 تا 40 درصد؛ بازاری بسیار کوچک است و اگر بانکها سود خود را کاهش دهند این بازار نیز سودش را کاهش می دهد.

بهاء الدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه نیز در این برنامه با بیان اینکه افزایش درآمد ملی موجب افزایش سپرده گذاری در بانکها می شود گفت: اکنون فشار بسیاری بر ریال وارد می شود و منابعی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: بانکها مقاومتی با کاهش یک درصدی نرخ سود سپرده گذاری ندارند اما ممکن است پول سپرده گذاران وارد بازار سیاه و مؤسسات غیرمتشکل پولی شود.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود گفت: اکنون شرایط برای اصلاح نرخ ارز و بهای فراورده های نفتی مناسبتر از اصلاح نرخ سپرده های بانکی است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد