اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

«طراحی» قلب مصنوعات طلا و جواهر است/ مسابقات طراحی طلا و جواهر باید تداوم داشته باشد

سایت طلا : یک کارشناس طراحی طلا و جواهر تاکید کرد؛ طراحی قلب هر مجموعه است و اگر تولیدکننده ای طراح خوب و خلاقی نداشته باشد، نمی تواند بازار خوبی برای مصنوعات خود فراهم کند.


"مهرناز فخر موحدی" طراح برجسته صنعت طلا و جواهر در گفتگو با سایت طلا، ضمن مقایسه وضعیت طراحی با سالهای گذشته و بیان رونق پیدا کردن این حرفه گفت: عده زیادی از تولید کنندگان مصنوعات طلا و جواهر متوجه نیاز به طراحی در این صنعت شده اند و طراحان نیز با دوره های تخصصی که در این زمینه برگزار می شود، به صورت علمی طراحی را آموخته و وارد بازار شده اند.

وی با تأکید بر این که هنوز جای کار زیادی در زمینه طراحی مصنوعات طلا و جواهر وجود دارد تصریح کرد: بیشتر تولید کنندگانی که احساس نیاز به طراحی در ساخت مصنوعات طلا و جواهر خود دارند، طراحان کامپیوتری را استخدام می کنند و ما به ندرت طراحان کامپیوتری را مشاهده می کنیم که در کنار دانش طراحی با دست و ایده پردازی، طراحی با کامپیوتر را نیز فرا گرفته باشند زیرا این دو مقوله جدا از هم هستند.

فخر موحدی ادامه داد: تصور اکثر افراد از طراحی طلا و جواهر، به کار گیری نرم افزارهای کامپیوتری در این زمینه است اما کسانی که با نرم افزار های طراحی کار می کنند، اجراکار هستند و طراحی طلا و جواهر اصول خودش را می خواهد.

موحدی ویژگی یک طراح طلا و جواهر را اینگونه بیان داشت: طراح طلا و جواهر باید از ابتدا ایده پردازی را فرا گرفته باشد و بعد از طراحی با دست بتواند طرح مورد نظر خود را به صورت سه بعدی داخل کامپیوتر قرار دهد.

این مدرس دانشگاه استقبال از طراحی در تولید مصنوعات طلا و جواهر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با وجود اینکه استقبال از طراحی در این زمینه افزایش یافته اما قابل قیاس با کشورهای همسایه مانند ترکیه و دبی نیست و در حال حاضر کشورهایی که تولیدکننده اول طراحی طلا و جواهر در دنیا هستند مانند کشورهای ایتالیا، تایلند، ترکیه و هنگ گنک به طور کامل از طراحان خود استفاده می کنند.

این هنرمند صنعت طلا و جواهر، با بیان اینکه اهمیت طراحی در کارخانه های تولید مصنوعات بسیار زیاد است افزود: در حال حاضر خیلی از تولید کنندگان در صنعت طلا و جواهر متوجه این موضوع نشده اند که فلز و شمش طلا علاوه بر ماهیت گرانبها و ارزشمند بودن، ذهن خلاق طراحان است که باعث افزایش فروش آن در بازار می شود و یک طرح متمایز می تواند فروش مصنوعات تولید کنندگان را در بازار رونق دهد.

وی تصریح کرد: طراحی قلب هر مجموعه است و اگر تولیدکننده ای طراح خوب و خلاق و آشنا به بازار داشته باشد، می تواند قطعات طلا و جواهر تولیدی خود را در بازار داخل و خارج از کشور عرضه کرده و بفروشد.

فخر موحدی در خصوص جایگاه طراحی در این صنعت در کشور در گفتگو با سایت طلا گفت: متاسفانه در ایران هنوز جایگاه طراحان طلا و جواهر در نظر گرفته نمی شود و تولید کننده ترجیح می دهد قیمت خیلی زیادی برای یک کاتالوگ بدهد و محصولات خود را چندین بار از آن کپی و وارد بازار مصرف کند، و در مواردی نیز با شرکت در نمایشگاه های مختلف و خرید قالب و موم با قیمت های بالا و گران همان قالب و موم را در کشور تولید کند و به میزانی که کشورهای مختلف به طراحی طلا و جواهر اهمیت می دهند، در ایران به طراحی توجهی نمی شود.

وی ضمن اعلام اینکه جایگاه ایران در مقایسه با کشورهای مطرح طراحی بسیار پایین است تصریح کرد: تولید کنندگان هزینه ای بابت طراحی دستی در نظر نمی گیرند و هزینه ی آن صرف خرید قالب یا کاتالوگ از کشورهای دیگر می کنند و با استفاده از یک طراح کامپیوتر این طرح ها را کپی می کنند و تنها 10 تا 20 درصد آنها را تغییر می دهند که در حد جا به جایی یک گل در آن طرح می باشد.

این طراح طلا و جواهر تاکید کرد: در طراحی یک قطعه طلا، اگر بخواهند از یک قطعه مادر طراحی مجدد انجام شود باید بیش از 50 درصد یک طرح تغییر پیدا کند و به طور کامل طرحش عوض شود.

وی برگزاری همایش ها و مسابقات را برای رشد فرهنگ طراحی در صنف طلا و جواهر موثر دانست و ادامه داد: تاثیر مسابقات در شرایطی حاصل می شود که این برنامه ها تداوم داشته باشد و اینگونه نباشد که یکسال برگزار شود و سال دیگر برگزار نشود. در سال گذشته مسابقه ای در این زمینه در مشهد برگزار شد و طراح های خیلی خوبی در آنجا شناخته شدند، اما در آخر این طراحان به دلیل اینکه کسی در بازار از آنها حمایت نکرد، تا به حال مشغول به کار نشده اند.

این مدرس دانشگاه افزود: لازم است که اتحادیه و کسانی که در راس صنف طلا و جواهر هستند، از این افراد حمایت کافی به عمل آورند و مکانی را فراهم کنند تا زمانی که شخصی به طراحی احتیاج داشت به آنجا مراجعه کند و اسامی این طراحان خوب و زبده در آنجا وجود داشته باشد و به آنها دسترسی داشته و این طراحان را به کار بگیرند.

وی با اشاره به مسابقه طراحی سال گذشته در مشهد و قولهای مساعد برای وام و اشتغال برگزیدگان آن به سایت طلا گفت: این اتفاقات باعث دلسردی شرکت کنندگان می شود، به همین دلیل باید این همایش ها و مسابقات ادامه داشته باشد تا بتوان از این طراحان استفاده نمود و صرف برگزاری یک همایش کفایت نمی کند، چرا که سودآوری آن تنها برای پشتیبان مالی همایش است و حتی به صلاح خود طراحان نیز نیست و تنها وقت آنها گرفته می شود.

فخر موحدی ضمن بیان اینکه در کشور استعدادهای خیلی خوبی در زمینه طراحی طلا و جواهر داریم تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات طراحان ما این است که قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی شود و اکثر تولید کنندگان از یکدیگر طرح های مصنوعات طلا و جواهر را کپی می کنند که به همین دلیل نیاز به داشتن طراح احساس نمی شود.

این طراح طلا و جواهر در خصوص نقش دانشکده طلا و جواهر در این عرصه هنری گفت: استادی که در یک دانشگاه تدریس می کند باید کاملاً به طراحی مسلط باشد و کارهای اجرایی زیادی در این خصوص با شرکت ها و کارخانه های مختلف انجام داده باشد و طراحی طلا و جواهر را از حالت نقاشی کردن خارج کند زیرا طراحی با نقاشی متفاوت است. طراح باید طرحی را ارائه دهدکه مشتری پسند باشد و قطعه ساخته شده طلا و جواهر آن طرح علاوه بر زیبایی قابلیت اجرا و خریداری توسط افراد را داشته باشد.

وی در خاتمه طراحی های فارغ التحصیلان دانشکده طلا و جواهر را کارهای اجرایی خیلی قوی ندانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت در این زمینه نیاز به مشاوره و هماهنگی دارد که می تواند با دعوت از اساتید مطرح در این عرصه یک چارت آموزشی قوی را برای این دانشکده برنامه ریزی کرد./ا


انتهای پیام



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد