اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

علت نوسانات بهای ارز در روزهای اخیر

سایت طلا : یک کارشناس مسائل اقتصادی علت نوسانات بهای ارز و افزایش آن بعد از بیانیه سوییس را نتیجه جو روانی انتظارات بازار از این مذاکرات دانست.


فرشید سیم بر، کارشناس اقتصادی در گفتگو با سایت طلا درباره علت رشد بهای ارز پس از بیانیه لوزان سوییس گفت: بعد از بیانیه سوییس امیدواری بر این بود که تحریم ها لغو شود و ایران توانایی این را داشته باشد که اولاً نفت بیشتری صادر کند و در اثر افزایش صادرات نفت، درآمدهای ارزی کشور بیشتر شود و مقدار ارز در کشور افزایش یابد که در نتیجه افزایش ارز باعث کاهش قیمت ارز شود.

وی در این باره افزود: دولت تمایل چندانی به پایین آمدن قیمت ارز به دلایل مختلف نداشت، زیرا اولاً بودجه دولت در سال 94 بارقم 2850 تومان بسته شده است و ثانیاً اگر نرخ ارز کاهش یابد با توجه به تمایل دولت به گسترش بخش تولید، می بایستی صادرات کشور افزایش یابد که اگر قیمت ارز کاهش یابد، قیمت کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت و در بازارهای بین المللی این مسئله منجر به زیان کشور در بخش صادراتی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت به دلیل کمبود ارز نمی خواهد واردات خود را افزایش دهد و با کاهش نرخ ارز، واردات کالاها ارزانتر می شود که منجر به افزایش واردات و زیان بخش تولید در کشور و بیلان ارزی کشور می شود.

وی با بیان اینکه مجموع این عوامل، مقاومتی را در برابر کاهش قیمت ارز قرار داد و بهای ارز نتوانست کاهش یابد عنوان کرد: در حال حاضر که مشکلاتی پیش روی لغو تحریم های ایران و توافق نامه ی سوییس نمایان می شود، امیدهای اولیه از تکاپو افتاده است و بر این اساس ممکن است بهای ارز با نوساناتی روبرو شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد پیش بینی خود از روند بهای ارز طی روزهای آینده گفت: بهای ارز بستگی به توانایی ایران در خصوص لغو تحریم ها و برداشته شدن آنها دارد و دولت های غربی چه مقدار تمایل دارند که پول هایی که از ایران در بانک های بین المللی در کشورهایی مانند چین و هند بلوکه شده است و نمی توانند آنها را انتقال دهند، با برداشته شدن تحریم ها این مبالغ به کشور سرازیر شوند و تغییرات اساسی در قیمت ارز را تا تیرماه فعلاً بعید می دانم.

وی تصریح کرد: نرخ ارز بین 3200 تا 3300 با نوسانی در حدود 100 تومان تغییر پیدا می کند، مگر آنکه اتفاق غیر مترقبه ای مانند جنگ یا عدم توافق و برداشته شدن تحریم ها به وجود آید.

سیم بر در پاسخ به سوال خبرنگار سایت طلا مبنی بر اینکه اگر در مذاکرات هسته ای توافق جامع و کاملی صورت گیرد، بازار ارز با چه چالشی روبرو خواهد شد؟ گفت: اگر این اتفاق روی دهد باز هم بعید می دانم به صورت چشمگیری نرخ ارز کاهش پیدا کند، زیرا بودجه دولت با نرخ 2850 تومان برای هر دلار تصویب شده است و تا پایان سال تغییرات اساسی ای در این زمینه به وجود نمی آید.

این کارشناس اقتصادی تأکیدکرد: برای تغییر جدی در نرخ ارز اولاً باید تمامی تحریم ها لغو شود که این اتفاق طولانی و زمان بر خواهد بود، و ثانیاً بخش تولید کشور تا چه اندازه توان دارد قدرت بالقوه خود را بدست آورد و بنابراین بعید می دانم در کوتاه مدت و شاید بلند مدت، تغییرات اساسی را در قیمت دلار شاهد باشیم.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی در مورد تک نرخی شدن بهای ارز نیز بیان داشت: این امر منوط به این است که ورودی ارز کشور بتواند به صورت کامل جوابگوی نیازهای ارزی کشور در خصوص واردات کالا و یا تکنولوژی و یا خدماتی که ایران به آن احتیاج دارد، باشد و در مقابل آنها ارز پرداخت کند.

وی افزود: تا زمانی که وضع عادی در بازار ارز به وجود نیاید، مشکل است که بتوانیم قادر به برقراری تک نرخی کردن نرخ ارز باشیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: دولت در حال حاضر تمایل چندانی برای تک نرخی کردن نرخ ارز ندارد، زیرا با محاسبه رقم 2850 تومان برای بودجه کشور و اختلاف آن با بازار غیر رسمی که بین 400 تا 500 تومان است، در نتیجه برای از بین بردن این مابه التفاوت بایستی نرخ ارز مصوب در بودجه را تغییر دهد و این اتفاق منوط به تصویب مجلس است.

سیم بر در پایان خاطرنشان کرد: دولت برای تک نرخی کردن قیمت ارز باید نیازهای کلی ارزی را از طریق بانک مرکزی برآورده کند که این امر برای دولت بسیار سخت خواهد بود، تمام نیازهای ارزی افراد را اعم از مسافران و بیماران و کسانی که کالاهای غیر ضروری و لوکس را به کشور وارد می کنند، پاسخگو باشد و در نتیجه شاید تمایل چندانی به تک نرخی کردن نرخ ارز نداشته باشد./ا

انتهای پیام


سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد