اونس طلا2394.45
مظنه16,156,000
18 گرم3,729,600
ارزش سکه36,399,468
قدیم (بهار)40,800,000
جدید (امامی)43,300,000
نیم25,900,000
ربع15,900,000

سپرده گذاری در بانک امن تر از بازارهای ارز و سهام است

یک کارشناس پولی و بانکی با بیان این که در شرایط فعلی سپرده بانکی بهترین سود را برای افراد دارد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی زمانی محرک دیگر بازارهای سرمایه خواهد بود که بازارهای جایگزین، شرایط مناسب و بهتری داشته باشند.



کاظم دوست‌حسینی اظهار کرد: تجربه تلخ چند سال گذشته مبنی بر تاثیر پذیری برخی بازارها همچون مسکن، سهام، ارز و طلا از بحران‌ها و شایعات، رشد شدید این بازارها را به دنبال داشت. در حال حاضر با توجه به مسائل مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌های اقتصادی که نوید ثبات و دوری جستن از هیجانات اجتماعی را به همراه دارد، پیش بینی می‌شود تمایل مردم بیشتر به سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی است زیرا میزان خطر پذیری این بازار کمتر از دیگر بازارها است.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود بهره‌های بالای 20 درصد و حداقل 20 درصد بانکی در سال آینده ادامه نیابد و میزان آن‌ها به احتمال زیاد کاهش داشته باشد، این موضوع در پی آن اعلام می‌شود که دولت گذشته و فعلی ارتباطی میان نرخ بهره بانکی و تورم ایجاد کرده‌ و تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند.

این کارشناس پولی و بانکی، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ تورم امکان ارائه سود با میزان فعلی را از بانک‌ها سلب می‌کند زیرا ارائه چنین میزان سودی برای بانک‌ها صرف نخواهد داشت.

دوست‌حسینی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به عدم بی اعتمادی افزایش قیمت مسکن در کنار بازار طلا و ارز پیش بینی‌ها بر گرایش مردم بر سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت تضمین شده،‌ است.

او در رابطه با بازار مسکن بیان کرد: بازار مسکن از سوی دو قشر نیازمند به خرید و سرمایه‌گذاران آن بسیار قابل توجه بود که درحال حاضر میزان توجه در پی کاهش قدرت خرید و عدم بازدهی مناسب نگاه‌ این افراد به سمت سپرده بانکی رفته است.

دوست‌حسینی افزود: بازار طلا و ارز ارتباط بسیاری با روابط سیاسی و بین‌المللی دارد که پیش‌بینی می‌شود تنشی در این روابط وجود نداشته باشد، از این رو پیش بینی می‌شود بازار طلا و ارز دارای ثبات بوده و تفاوت چندانی با زمان حال نداشته باشد.

او با بیان این که اگر به دنبال دستیابی به یک اقتصاد سالم بوده باید به گونه‌ای رفتار شود تا حداقل تضعیف خرید پول وجود نداشته باشد، افزود: نرخ بهره باید تابع یا ضریبی از سود متعارف حوزه‌های مولد اقتصادی باشد و این در حالی است که میزان سود بانکی در دنیا پنج تا شش درصد است.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: اگر سیاست‌های اقتصادی درست اتخاذ و به نتیجه رسد، کشور به سمت و سوی درستی از ارائه سود بانکی حرکت خواهد کرد. علائم نشان از آن دارد که در مسائل اقتصادی تصمیمات و سیاست‌ها، عاقلانه‌تر اتخاذ شده است.

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: تا زمانی که بازار بهتری نسبت به سپرده بانکی جایگزین نشود،‌ سپرده بانکی حتی با سود 10 درصد بهترین بازار برای سرمایه گذاری مردم خواهد بود.

او با توجه به تصمیمات و نظرات در لایحه خروج از رکود، یادآور شد: هدایت سرمایه مردمی به سمت تولید، صنعت و کشاورزی بسیار مغفول واقع شده است.

دوست‌حسینی ادامه داد: بانک‌ها و صندوق‌ها به عنوان واسطه‌گر باید وجوه 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی مردم را به سمت حوزه‌های مولد اقتصادی هدایت کنند که باید بخش‌های تولیدی پربازده بیش از دیگر بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد، پیش‌بینی‌ می‌شود در چند وقت آینده سرمایه مردم به این بخش‌ها و سرمایه‌ گذاری در صنایع نوظهور حرکت خواهد کرد.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: بانک‌ها، صندوق‌ها و حتی بورس می‌تواند در توجیه اقتصادی چنین فعالیت‌های تاثیر‌گذار باشند. پیشنهاد می‌شود از وجوه مستقیم مردمی در راستای هدایت به سمت مولدهای اقتصادی استفاده شود.

دوست‌حسینی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود بانکی محرک بخش‌های دیگر اقتصاد کشور خواهد بود؟، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی کاهش نرخ سود بانکی تقویت کننده دیگر بخش‌های مولد نخواهد بود و این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی بر حوزه‌های غیر مولد همچون بازار ارز و طلا تاثیرگذار خواهد بود و نرخ آن‌ها را افزایش می‌دهد.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد