اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سایت طلا : دلار در روزهای اخیر با گامهای بلند کاهشی دو کانال قیمتی را پشت سر گذاشت تا در روز گذشته به کمترین بها در سه ماه و نیم اخیر دست یابد.


به گزارش سایت طلا، دلار روز گذشته در پی خوش بینی به روند مذاکرات کاهش 90 تومانی را با افت شدید حجم تقاضا تجربه کرد و تا بهای 3240 تومان به پایین کشانده شد، کاهشی که از میانه های هفته گذشته رقم خورد تا دیروز دلار به پایین ترین سطح از 3 آذر ماه دست یابد.

نخستین روز هفته ی گذشته روز سقوط ارزها بود. یورو ریزش 101 تومانی را تجربه کرد که عامل اصلی آن افت 7/2 درصدی یورو در سطح جهانی بود. یورو در سطح جهانی با شروع برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و صعود ارزش دلار روبه کاهش گذاشت.

اما دلار با وجود تقویت این ارز در بازارهای بین المللی، تحت تأثیر خوش بینی بازار نسبت به مذاکرات هسته ای و موقعیت فروش معامله گران غیر رسمی کاهش یافت و در نزدیکی مرز 3400 تومان ایستاد. البته در این روز تقاضا برای ارز مسافرتی قدری رشد یافت اما حجم عرضه بیشتر از تقاضا بود.

در کنار دلار و یورو، پوند نیز در روز شنبه کاهش یافت. پوند در بازارهای جهانی 2 درصد در برابر دلار تضعیف شد که اثر آن در بازار داخل افت 70 تومانی آن بود.
در پایان معاملات روز شنبه ارزش دلار و یورو به 3402 و 3717 تومان و پوند و درهم امرات به 5190 و 931 تومان رسید.

در حالی که نخستین روز هفته بهای ارزها با سقوط همراه شد، روز یکشنبه دامنه ی نوسان ارزها کاهش یافت و دلار 3 تومان تقویت شد.

اما روز دوشنبه در حالی دلار طعم کاهش قیمت را چشید و به زیر مرز 3400 تومان فرو افتاد که تقاضای چندانی برای این ارز وجود نداشت و تنها معاملات جزئی در بازار انجام شد.
همزمان با افت دلار، یورو و پوند نیز در این روز نوساناتی را تجربه کردند که میل به سمت قیمت های بالاتر بود. تقویت ارزش یورو در برابر دلار به بالا رفتن این ارز در بازار داخل کمک کرد و قیمت یورو رشد 15 تومانی را به ثبت رساند. البته این رشد یورو در حالی بود که این ارز در 5 روز گذشته روی افزایش را به خود ندیده بود و از سطح 3866 تومان به 3720 تومان فرو ریخته بود.
در غروب روز دوشنبه دلار و یورو بر 3397 و 3735 و پوند و درهم امارات بر 5200 و 932 تومان قرار گرفتند.

در چهارمین روز هفته شاخص بازار ارز افت بیشتری را متحمل شد و در زیر سطح 3400 تومان بیشتر فرو ریخت که فعالان این کاهش را در ادامه تأثیر اخبار خوب هسته ای و افزایش عرضه از سوی برخی شرکت ها می دانند.تقاضای کمتر از انتظار نیز در این امر دخیل بود.
اما یورو بعد از رشد قیمت روز گذشته، در روز سه شنبه سقوط 55 تومانی را تجربه کرد و تا سطح 3680 تومان پایین آمد. پوند انگلیس نیز از افت قیمت به دور نماند و کاهش 30 تومانی را تجربه کرد.
در پایان روز سه شنبه دلار و یورو بر 3384 و 3680 تومان و پوند و درهم بر 5170 و 927 تومان آرام گرفتند.

در روز چهارشنبه ارزها در سرازیر قیمت افتهایی را شاهد بودند که در یورو به 80 تومان و در دلار و پوند به 43 و 50 تومان رسید.
فعالان بازار علت اصلی تداوم ریزش دلار را در بازار ارز اظهارات رئیس بانک مرکزی در یکسان سازی نرخ ارز و کاهش تقاضا جستجو کردند. البته در این روز اختلاف نرخ خرید و فروش ارزها نیز افزایش یافت که این امر حاکی از امید نداشتن صرافی ها به افزایش قیمتهاست.

سیف رئیس بانک مرکزی از فراهم شدن مقدمات اجرای ارز تک نرخی خبر داد که یکی از پیش نیازهای استمرار و موفقیت این سیاست، ارتباطات بین المللی نظام بانکی است.

ریزش یورو و پوند انگلیس در روزهای اخیر مربوط به تغییر و تحول بازارهای جهانی و نرخ برابری این ارزهاست.

در روز پنج شنبه دلار بازهم کاهش یافت و بر مرز 3300 تومان قرار گرفت اما به تدریج از این کف قیمتی بالا آمد و بر بهای 3330 تومان ایستاد که با این وجود 14 تومان نسبت به روز گذشته کسر داشت.
در این روز هر یورو با بهای 3560 تومان و هر پوند انگلیس و درهم امارات با بهای 5100 و 913 تومان به فروش رسیدند.

شایان ذکر است، دلار در هفته سوم اسفند ماه یکی از بی سابقه ترین هفته های کاهشی را پشت سر گذاشت و با ریزش 84 تومانی یک کانال قیمتی فرو افتاد و این در حالی است که برخی از فعالان معتقد بودند در ماه پایانی سال افزایش تقاضا زمینه رشد دلار را فراهم می کند.
اما این امر محقق نشد و دلار در روز گذشته نیز یک کانال دیگر پایین تر رفت تا ناامنی خود را برای سرمایه گذاری به منظور کسب سود بیشتر نمایان کند./گ


انتهای پیام




خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد