اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ظريف: به توافق با غرب بسيار نزديک شده‌ايم/ پیش‌بینی‌های نتانیاهو هیچ ارزشی ندارند

وزیر امور خارجه ایران در اظهارتی ضمن اعلام اینکه توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است، گفت: آماده‌ایم به صورت شبانه روزی برای رسیدن به توافق کار کنیم.


"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه ان بی‌سی نیوز آمریکا گفت: آماده‌ایم به صورت شبانه روزی برای رسیدن به توافق کار کنیم.

خبرنگار این شبکه از ظریف پرسید مهلت تعیین شده برای ماه مارس در حال نزدیک شدن است؛ اگر فکر می‌کنید این مساله تا این اندازه اهمیت دارد، آیا می‌خواهید این مهلت نیز بگذرد. قرار است تا چه مدت زمانی مذاکرات ادامه داشته باشد؟

ظریف گفت: ما در وین توافق کردیم که پیش از ماه ژوئیه به توافق برسیم. به نظر من فایده‌ای ندارد که بخواهیم این مهلت را تمدید کنیم.

وی ادامه داد؛ اکنون نیز تلاش می‌کنیم و باور دارم که چندان نیز از اطلاع از اینکه این توافق چه شکلی خواهد داشت، دور نیستیم. ما پیش از پایان مارس، توافقی نخواهیم کرد.

مجری گفت منظور شما توافق سیاسی است؟
ظریف گفت: صحبت کردن از توافق سیاسی دشوار است. ما می‌خواهیم به توافق برسیم. جزئیاتی هستند که باید روی آن کار شود. ما آماده هستیم که کار کنیم، آماده‌ایم که بیست و چهار ساعته روی این مساله کار کنیم تا به توافق برسیم. باور داریم که بسیار نزدیک هستیم، بسیار نزدیک، ولی می‌توانیم بسیار هم دور باشیم.

وی افزود: «همانطور که رئیس جمهور اوباما گفت در صورتی که تصمیم گیری‌های سیاسی برای گرفتن بله صورت بگیرد، بسیار (به توافق) نزدیک هستیم». ولی این تصمیم سیاسی می‌بایست از سوی همه گرفته شود نه از سوی یک کشور و همه باید از آوردن فشار برای جلوگیری از تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق پرهیز کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران هیچ قصدی برای ساخت سلاح اتمی ندارد و جهانیان هر چه زود‌تر به این مساله پی ببرند، توافق هر چه زود‌تر به دست خواهد آمد توافقی که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های ایران در قبال برداشته شدن تحریم‌های فلج کننده علیه این کشور است، زود‌تر به دست می‌آید.

وی ادامه داد: «موضوع ساخت سلاح‌های اتمی نیست؛ ما نمی‌خواهیم ساخت سلاح اتمی نیستیم، باور نداریم که سلاح اتمی برای کسی امنیت بیاورد، برای ما هم قطعا نمی‌آورد»

ظریف افزود: کشورش قصد دارد فقط «به پیشرفت‌های علمی» و ارتقای غرور ملی برسد. «زمانی که به تقاهم برسیم، زمانی که این هیستری برچیده شود، زمانی که هراسی افکنی‌ها کنار بروند، می‌توانیم به توافق برسیم و توافق به کسی آسیب نمی‌رساند».

اظهارات ظریف یک روز بعد از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مطرح می‌شود؛ نتانیاهو هشدار داده بود توافق می‌تواند «راه ایران را برای ساخت بمب هموار کند».

ظریف در ادامه نتانیاهو را متهم کرد که تلاش می‌کند در مذاکراتی که آمریکا، چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه در آن حضور دارند، مداخله کند. ظریف گفت پیش بینی‌های نتانیاهو درباره اینکه ایران یک یا دو سال با ساخت کلاهک اتمی فاصله دارد، هیچ ارزشی ندارند.

وی گفت: «آقای نتانیاهو از سال هزار و نهصد و نود و دو به این سو مدعی می‌شده و پیش بینی کرده است که ایران تا دو، سه یا چهار سال آینده به بمب اتمی دست می‌یابد.»

جان کری که به شدت در تلاش برای رسیدن به توافق است، درباره «سیاست‌های یا عوامل خارجی» که در تلاش برای منحرف کردن تلاش‌ها هستند، هشدار داده است. اظهارات نتانیاهو در کنگره آمریکا به دعوت جمهوری خواهان از سوی برخی از دمکرات‌ها به تلاش برای تضعیف تلاش‌های دولت اوباما برای رسیدن به توافق تعبیر شده است.

ظریف به کوری گفت که امید دارد توافقی به دست آید که اطمینان بدهد برنامه اتمی ایران «همواره صلح آمیز باقی می‌ماند».

وی گفت «ممکن است نگرانی‌هایی از سوی کسانی که تحت تاثیر امثال نتانیاهو قرار دارند، وجود داشته باشد و به سود همه است که اجازه بدهند این توافق به دست آید»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد