اونس طلا2199.34
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

فشار اونس و دلار، سکه را نزولی کرد

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کاملا بر فضای بازارهای داخلی تاثیر گذاشته است. این مذاکرات روز سه‌شنبه بر فضای بازار ارز سایه انداخته بود.



بازار روز گذشته در انتظار رسیدن اخبار تازه از «مونترو» محل برگزاری مذاکرات بود تا خلوتی آن کاملا به چشم بیاید. در نتیجه این حالت انتظاری، حجم معاملات و تعداد بازیگران غیررسمی کمتر از روزهای پیشین بود.

این عوامل در چهارمین روز هفته، قیمت دلار را با 10 تومان افت مواجه کردند تا بهای این ارز روی نرخ 3420 تومان قرار بگیرد. افت شاخص بازار ارز، قیمت سکه را نیز تحت فشار گذاشت.

سکه که خود تحت تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته بود، از کاهش بهای دلار نیز تاثیر گرفت. هر سکه بهار آزادی در چهارمین روز هفته تحت تاثیر این دو عامل با 9 هزار تومان نزول مواجه شد و به قیمت 983 هزار تومان رسید.


دومین کاهش دلار در هفته
روز سه‌شنبه تعداد بازیگران غیررسمی بازار کمتر از روزهای پیشین بود و میان همین بازیگران نیز معاملات چندانی انجام نمی‌شد. همچنین مشاهدات میدانی نشان‌دهنده آن بود که در مراکز رسمی و در درون صرافی‌های دارای مجوز فعالیت نیز متقاضی چندانی برای ارز وجود ندارد.

وضعیت کم‌جان تقاضا از ابتدای هفته جاری دامنه نوسانات دلار را بسیار محدود کرد و روز سه‌شنبه این وضعیت منجر به افت 10 تومانی دلار و ثبت قیمت 3420 تومان شد.

به‌نظر می‌رسد وضعیت کم نوسان روزهای گذشته نقش مهمی در کاهش تعداد بازیگران غیررسمی داشته است؛ کسانی که در بازار غیررسمی هستند از دامنه تغییرات این روزهای دلار شکایت دارند. یکی از معامله‌گران غیررسمی می‌گوید: «سه روز است که چیزی از دلار عایدم نشده است.»

اکثر فعالان عامل اصلی محدود شدن تغییرات قیمتی دلار را به دور جدید مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌دانند. به گفته آنها بازار از ابتدای هفته در سایه مذاکرات قرار گرفته و معامله‌گران ارزی در انتظار آشکار شدن نتایج این دور از مذاکرات، خرید و فروش‌های ارزی خود را تا حدودی متوقف و حجم معاملات بازار را با کاهش مواجه کرده‌اند، اما به جز تقاضای معامله‌گران غیررسمی، از سوی متقاضیان ارز مسافرتی نیز فشاری به قیمت دلار وارد نشده است.

سوال مهم این است که آیا روند کم نوسان روزهای اخیر به اواخر اسفند‌ماه نیز سرایت خواهد کرد یا دلار در ادامه دوازدهمین ماه سال روند دیگری را تجربه خواهد کرد؟ چیزی که به‌نظر می‌رسد این است که نتایج مذاکرات هسته‌ای و تقاضای ارز مسافرتی نقش مهمی در آینده قیمتی این ارز در ادامه سال 93 خواهد داشت.


افت 9 هزار تومانی سکه
در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی پس از دو روز افزایش قیمت با کاهش مواجه شد. روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی با 9 هزار تومان کاهش به 983 هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر پایین آمد؛ کاهش 10 تومانی دلار هم زمینه بیشتر کاهش را فراهم کرد تا بهای سکه در دوازدهمین روز اسفندماه یک کانال افت قیمتی را تجربه کند.

با وجود افت 9 هزار تومانی سکه، قیمت بازار همچنان از ارزش ذاتی این کالای گرانبها بالاتر است. روز سه‌شنبه ارزش ذاتی سکه 977 هزار تومان بود و اختلافی 6 هزار تومانی با نرخ فروشندگان بازار داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد