اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

عدم توافق هسته ای، کمبود منابع ارزی را به شدت تشدید میکند

یک اقتصاددان: در صورتی که مذاکرات نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد، تبعات مثبت آن برای اقتصاد می تواند تا حدودی کسری درآمدها و منابع نفتی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت را برای ما کاهش دهد.



کارشناسان هنوز پیش بینی قاطعی از نتایج احتمالی مذاکرات هسته ای ایران ارائه نمی دهند چرا که این مرحله از مذاکرات نه تنها برای ایران که برای کشورهای طرف مذاکره کننده هم از حساسیت بالایی برخوردار است.

با این وجود نگاه اغلب سیاسیون و فعالان اقتصادی به این مذاکرات معطوف شده زیرا نتایجش می تواند فضای کشور را از لحاظ مختلف مورد تاثیر قرار دهد. مهمترین بازاری که از این نتایج به طور مستقیم تاثیر می گیرد، ارز است. بازاری که هر بار بلافاصله به روند پیشرفت مذاکرات واکنش نشان داده است.

در این زمینه، "مهدی تقوی"، کارشناس اقتصادی با اشاره به اثرگذاری مستقیم مذاکرات ایران با 1+5 بر اقتصاد کشور، عنوان کرد: پیش از این شاهد بودیم که توافقات ژنو به طور مستقیم چه اثرات روانی و فیزیکی ای بر فضای اقتصادی ما به ویژه در بازارهای پولی و ارزی به همراه داشت. ارز به سرعت به آن مذاکرات واکنش نشان داد و بعد از یک شیب نزولی وارد یک روند ثبات نسبی شد.

وی می گوید: در صورتی که مذاکرات نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد، تبعات مثبت آن برای اقتصاد می تواند تا حدودی کسری درآمدها و منابع نفتی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت را برای ما کاهش دهد.

تقوی در عین حال به طرف دیگر مسئله یعنی عدم موفقیت مذاکرات هم اشاره کرد و توضیح داد: بدون شک به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای ما تبعات اقتصادی سنگینی به همراه دارد. فارغ از بحث تحریم ها و البته احتمال تشدید تحریم های اقتصادی علیه کشور، بازارهایی از جمله بازار ارز به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهند داد. یک وجه اثرگذار منفی دیگر عدم موفقیت مذاکرات مربوط به جو روانی منفی حاصل از این موضوع در کشور است که دامنه آن بسیار گسترده بوده و یک ناامیدی در فضای اقتصادی به همراه خواهد داشت.

وی افزایش تورم را یکی از تبعات اولیه اقتصادی عدم موفقیت مذاکرات دانست و افزود: در حال حاضر ما با کمبود منابع ارزی در کشور روبرو هستیم. در صورت شکست مذاکرات کسری منابع ارزی تشدید شده و علاوه بر آن باید انتظار افزایش یکباره نرخ دلار را داشت. این مسئله به تنهایی می تواند ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به همراه داشته باشد.

تقوی ابراز امیدواری کرد: باید امیدوار بود که این مذاکرات به نتیجه برسد چرا که در غیر اینصورت، باید منتظر شرایط بدی برای کشور بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد