اونس طلا2318.59
مظنه15,366,000
18 گرم3,547,200
ارزش سکه34,619,598
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,300,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

آیا سرمایه‌گذاری در سال جدید در بازار طلا سودده است؟

قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، علاوه بر اینکه تابعی از متغیرهای اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و وضعیت بازارهای رقیب است، بیشتر از قیمت جهانی طلا و نرخ ارز (دلار/ریال) تاثیر می‌پذیرد.



در واقع، به این خاطر که طلا مقبولیت بین‌المللی دارد، قیمت آن به صورت جهانی تعیین می‌شود. از این رو هر تحلیلی که عوامل موثر بر قیمت جهانی آن را در نظر نگیرد، مطمئنا تحلیلی خام و ناصحیح خواهد بود.

طلا، این فلز زردرنگ از دیرباز و در تمام اعصار بشر را مسحور خود نموده است. طلا سال‌هاست که بر اقتصاد جهان حکم‌فرمایی می‌کند. نسل‌ها می‌آیند و می‌روند، جنگ‌ها و بلایای طبیعی سرزمین‌ها را ویران می‌کنند، حکومت‌ها عوض می‌شوند ولی هرچه می‌گذرد بر محبوبیت و ارزش این فلز زردرنگ اضافه می‌شود.

طلا تنها دارایی فیزیکی است که مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، مشمول گذر زمان نمی‌شود و هیچگاه ارزش خود را از دست نمی‌دهد.

ظاهراً این فلز برای بقا خلق شده است نه فنا! آب و خاک نیز آن را فرسوده نمی‌کند! این ویژگی‌های ممتاز سبب شده تا هر کس، هر جامعه و هر دولتی، بخشی از دارایی خود را جهت محافظت در برابر بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و ژئوپولیتیکی به طلا تبدیل کند.

همین امر سبب شده تا بازار آن نیز مورد توجه همه گروه‌ها باشد، چه آنهایی‌که طلا را برای زیبایی‌اش می‌خواهند، چه آنهایی که به آن به دید سرمایه‌ای پایدار می‌نگرند و چه گروهی که طلا برایشان وسیله کسب سود است.

اما در هر حال نباید فراموش کرد که طلا فقط یکی از اقلام دارائی‌هاست. اینکه طلا در رقابت با سایر دارائی‌ها چگونه رفتار می‌کند و چه تاثیری از شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌پذیرد و متقابلاً چه اثری بر آنها دارد مهم‌ترین اطلاعی است که هر سرمایه‌گذار در بازار طلا نیاز به آن دارد.

قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، علاوه بر اینکه تابعی از متغیرهای اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و وضعیت بازارهای رقیب است، بیشتر از قیمت جهانی طلا و نرخ ارز (دلار/ریال) تاثیر می‌پذیرد. در واقع، به این خاطر که طلا مقبولیت بین‌المللی دارد، قیمت آن به صورت جهانی تعیین می‌شود. از این رو هر تحلیلی که عوامل موثر بر قیمت جهانی آن را در نظر نگیرد، مطمئنا تحلیلی خام و ناصحیح خواهد بود.

قیمت طلا از سال 1900 تا دهه 70میلادی تقریبا روند ثابتی داشته است و پس از آن با افزایش زیادی همراه بوده است؛ دلیل آن نیز استفاده از نظام ارزی استاندارد طلا و نظام ارزی ثابت (برتن وودز) در سال‌های پیش از دهه هفتاد میلادی است.

در اوایل دهه هفتاد میلادی رئیس جمهور وقت آمریکا رسما جدایی خود را از نظام ارزی برتون وودز اعلام کرد و سیاست مذکور سبب جدایی رابطه ارزش دلار و طلا شد و قیمت طلا با توجه به وقایع سیاسی و اقتصادی دهه هفتاد و هشتاد (شوک‌های نفتی سال‌های 1973 و 1979، جنگ سرد، رکود تورمی آمریکا و ...) طی مدت 10‌سال بیش از 1395درصد افزایش یافت.

پس از سال 1981 با افزایش عرضه نفت، بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا و پایان جنگ سرد در دهه نود میلادی، قیمت طلا شروع به کاهش کرد و روند کاهشی آن تا سال 2001 ادامه یافت.

پس از سال 2001، به دلیل افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی، کاهش عرضه طلا، افت بازار سهام آمریکا و ... قیمت طلا شروع به افزایش کرد و با شروع بحران مالی اخیر در سال 2007 به روند صعودی خود ادامه داد و نهایتا در سال 2012 و 2013 به اوج قیمت تاریخی خود رسید؛ اما پس از سال 2013 با پیدایش نشانه‌هایی از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و جهان قیمت آن کاهش یافت.

مرور روند تاریخی طلا نشان می‌دهد که طلا همواره به عنوان سپری در برابر شرایط بد اقتصادی و سیاسی بوده است و در زمان‌های بحران، افراد به بازار طلا رو آورده و قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند.

در واقع، قیمت جهان طلا تابعی از متغیرهای گوناگون اقتصادی و سیاسی و البته بیش از همه وابسته به شرایط اقتصادی ایالات متحده آمریکا است؛ وضعیت متغیرهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا مانند تورم، رشد اقتصادی، بدهی‌های دولت، شاخص دلار، نرخ بهره، شاخص S&P500، نرخ بیکاری و شاخص تولیدات صنعتی این کشور جزو اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا هستند؛ بنابراین پیش‌بینی قیمت طلا مستلزم در نظر گرفتن کلیه عواملی است که در بالا به‌آن اشاره شد.

با دیدی جامع تلاش شده است تا همه متغیرهای اثرگذار بر قیمت جهانی و داخلی طلا را بررسی کرده و بر اساس آنها پیش‌بینی‌های دقیقی از بازار طلا ارائه کند.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد