اونس طلا2194.89
مظنه14,206,000
18 گرم3,279,400
ارزش سکه32,006,118
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

طرح دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها در پیچ‌وخم شورای پول‌و‌اعتبار

قرار بر آن بود تا از اول آبان ماه سال‌جاری دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها به صورت رسمی آغاز به کار شود اما همچنان اجرای این طرح به تعویق افتاده است؛ به تازگی قائم مقام بانک مرکزی خبرداده است که گزارش دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی هم اکنون در بانک مرکزی نهایی شده و به‌زودی در شورای پول و اعتبار طرح خواهد شد.



طرح اخذ کارمزد از کارتخوان‌ها هرچه از آبان ماه امسال می گذریم به حاشیه رفته است اما با این حال همچنان مسوولان بانک مرکزی امید دارند که تا پایان سال این طرح را اجرایی کنند.

طرحی که گفته می شود چندماهی است در نوبت انتظار بررسی در شورای پول و اعتبار قرار دارد اما به تازگی قائم مقام بانک مرکزی خبرداده است که گزارش دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی هم اکنون در بانک مرکزی نهایی شده و به‌زودی در شورای پول و اعتبار طرح خواهد شد.

این درحالیست که چندی پیش اجرای طرح اخذ کارمزد برای کارتخوان‌ها با واکنش بازاریان و اصناف مواجه و در ‌‌نهایت بانک مرکزی از اجرای این طرح عقب نشینی کرد و در ماههای اخیر نیز شایعات مبنی برای منتفی شدن این طرح بطورکلی مطرح شده است.

با این حال احمدی دبیرکل بانک مرکزی گفته است که کارمزد از کارت‌خوان‌ها قرار بود از ابتدای دی ماه اجرایی شود ولی اتحاد دیانی‌ها و بقالی‌ها از شبکه بانکی بیشتر بود و توانستند اعتراض‌شان را به دولت ببرند. در حالی که در آن ایام بانک مرکزی با تمام توان خود برای دفاع از این طرح ورود کرد.

او با بیان اینکه بانک مرکزی در این طرح تنها ماند، تاکید دارد که برنامه بلند مدتی در این زمینه داریم و این تنهایی به‌معنای آن نیست که بانک مرکزی از این سیاست کناره گیری کرده است.

حال تمام این موارد در حالی مطرح می‌شود که مردم نسبت به دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان در صورتی که هزینه‌ای به مصرف‌کننده وارد شود واکنش نشان داده و فروشندگان بانک‌ها تهدید به جمع‌آوری دستگاه‌های کارت‌خوان کردند.

در حال حاضر شنیده شده است که براساس قیمت تمام شده هزینه‌های دستگاه‌های پوز از هر تراکنش در حدود 250 تومان در می‌آید. با توجه به این امر به نظر می رسد بانک مرکزی قصد دارد بین 100 تا 150 تومان کارمزد بگیرد.

این درحالیست که برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند؛ بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در خرداد ماه امسال تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروش در سراسر کشور بیش از 429 میلیون مورد بوده است. از این تعداد، 294 میلیون تراکنش مربوط به خرید، 87 میلیون تراکنش مربوط به مانده‌گیری و حدود 47 میلیون تراکنش نیز پرداخت قبض و خرید شارژ بوده است.

بر این اساس اگر همین مقدار تراکنش در خرداد ماه را به کل سال تعمیم دهیم، در یک سال بیش از پنج میلیارد تراکنش از طریق دستگاه‌های پایانه فروش انجام می‌گیرد. بنابراین اگر بانک مرکزی از هر تراکنش رقمی معادل کارمزد مانده‌گیری از خودپردازدها (100 تا 150 تومان)دریافت کند، در سال حداقل بیش از 500 میلیارد تومان درآمد از این محل و از اقدام شاپرک حاصل خواهد شد.

با وجود این درآمد هنگفت بانک مرکزی از تراکنش‌ها درمقابل مسوولان این بانک اعلام می کنند که در شرایط اجبار قرار گرفته‌اند و چاره‌ای جز دریافت کارمزد ندارند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد