اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خطر برگشت تورمی وجود دارد/ بانک‌ها بیش از توان تسهیلات پرداخته‌اند

قائم مقام بانک مرکزی گفت: بانک‌ها نه‌ تنها منابع خود را تسهیلات داده‌اند که به منابع بانک مرکزی هم دست درازی کرده‌اند و این خطر برگشت تورمی ایجاد می‌کند.



به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی عصر دیروز با حضور در نشست مشترک بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی ایران در خصوص شرایط بخشودگی بدهکاران ارزی اظهارداشت: اگر این بدهکاران ظرف مدت شش ماه برای بازپرداخت مراجعه کنند، با نرخ ارز مبادله‌ای و 30 درصد تخفیف و اگر بعد از یکسال مراجعه کنند، با 15 درصد تخفیف برای آنها محاسبه خواهد شد.

کمیجانی همچنین با تاکید بر ادامه تسهیلات‌دهی بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال اظهار داشت: در روزهای پایانی سال، در اولویت تسهیلات‌دهی بانک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود. بر مبنای ارقام اعلامی بانک‌ها، تسهیلات اعطا شده تا دی ماه، بالاتر از پیش‌بینی‌های ما در آغاز سال بود.

وی با بیان این که تسهیلات اعطا شده و کل تسهیلات اعطایی در پایان 10 ماه سال 93 به 270 هزار میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: پیش بینی ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت برای کل سال 280 هزار میلیار تومان‌ بود ولی اگر اوضاع تا پایان سال به همین روال پیش رود، بانک‌ها 324 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی ما است.

قائم مقام بانک مرکزی ضمن بیان اینکه مهار تورم همچنان اولویت بانک مرکزی است، عنوان داشت: در زمینه تورم باید مراقب تلاش و زحمتی که دولت کشیده و از سوی مجلس حمایتی شده و بانک مرکزی آن را مدیریت کرده باشیم.

کمیجانی با اشاره به این که بانک‌ها خارج از توان خود اعطای تسهیلات کرده اند، افزود: بانک‌ها با تمام قوا هر نوع امکان و منابعی که در اختیارشان بوده را به شکل تسهیلات پرداخت کرده‌اند و تعداد زیادی از بانک‌ها به عنوان اضافه برداشت بدهکار بانک مرکزی هستند. بانک‌ها نه‌تنها منابع خود را در این راه مصرف کردند، بلکه به منابع بانک مرکزی هم دست درازی کرده‌اند و این خطر بزرگی است که می‌تواند برای سال آینده اهداف تورمی را خدشه دار کند.

وی با مهم دانستن تامین سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد هدف بانک مرکزی و دولت طی سال جاری حرکت به سمت تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بوده است. امسال 60 درصد از تسهیلات برای این بخش اختصاص داده شد. در صورتی که در سال قبل این عدد کمتر از این بود که در تمام ماه‌های نیمه دوم این عدد حاصل شد. در بخش کلان این رقم در حد 59.9 درصد از تسهیلات اعطایی صرفا برای سرمایه در گردش بوده که در بخش صنعت، این عدد در حدود 81 درصد معادل 84 هزار میلیارد تومان بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه همه این مبالغ تسهیلات جدید نیست، بیان کرد: بخشی از این منابع، منابع در حال تجدید است که از طریق تسویه بدهی‌ها تامین شده؛ چه بسا این مبلغ با رقم اضافی به خود بدهکار بر می‌گردد. ارقام نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از آنچه که قابل پیش بینی بوده تسهیلات اعطا کرده‌اند. اگر فرض کنیم در بدترین سناریو حدود 40 تا 50 درصد این منابع، منابع جدید است باز هم بانک‌ها در محدوده‌ای عمل کردند که خطر برگشت تورمی را مطرح می‌کند.

وی با گلایه از وضعیت وام‌دهی بانک‌ها اظهار داشت: ما از منظر کلان و کل تسهیلات اعطایی نه تنها احساس نمی‌کنیم که بانک‌ها خویشتن‌داری کرده‌اند، حتی مازاد بر منابع خودشان و با استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان اضافه برداشت، به این موضوع دامن زدند و احتمالا در مدت باقی مانده، به صور مختلف اعطای تسهیلاتشان نسبت به ماه‌های قبل بیشتر هم خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین در خصوص استفاده از ال.سی های داخلی و تغییر آئین نامه اخذ وثائق گفت: با توجه به شرایطی که در سال 90 ایجاد شد و برای جلوگیری از سوء استفاده‌ از این ابزار، رئیس کل وقت بانک با توجه به شرایط ایجاد شده این تصمیمات را گرفت. هر چند این ابزار بیشتر برای روابط بین المللی استفاده می شد و برای اینکه این ابزار در اختیار بخش داخلی نیز قرار بگیرد، اواسط دهه 80 امکان استفاده داخلی از آن فراهم شد. در هر صورت اگر قرار است تغییراتی مجدد در این زمینه ایجاد شود باید از طریق شورای پول و اعتبار مصوب شود.

در این جلسه مقرر شد موارد موجود در خصوص اخذ وثائق برای ال.سی‌های داخلی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی بررسی و موارد اصلاحی آن به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارسال شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد