اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کاهش نرخ سود اگر از حجم سپرده‌ها بکاهد سیاست صحیحی نیست

یک کارشناس بازار پول و بانک با اشاره به اینکه تجربه موفقی در تک نرخی شدن ارز نداریم،‌ گفت: تغییر نرخ سود بانکی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر ایجاد آرامش بر دیگر بازار‌ها، میزان سپرده‌ها در سیستم بانکی را کاهش ندهد.


عباس کمرئی عضو سابق هیات مدیره بانک ملی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه اعلام نرخ ارز باعث ساماندهی بازار ارز خواهد شد،‌ گفت: سامانه اعلام نرخ ارز نیاز به ملزومات وابزاری دارد و تا زمانی که ملزومات کار عملیاتی نشده باشد طرح چنین برنامه‌ای به صلاح نیست.

او بیان کرد: سامانه اعلام نرخ ارز کار شدنی است اما باید به گونه‌ای رفتار شود که در صورت عدم اجرای کار در زمان مقرر خرده‌ای گرفته نشود. این سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز و بانک مرکزی ناظر بر آن باشد.

این کارشناس حوزه پولی‌وبانکی ادامه داد: امروزه بازیگران بازار پول بسیار زیاد بوده که بانک مرکزی توان آن راندارد به تنهایی از پس داستان برآید از این رو باید کانون‌هایی همچون کانون صرافان یاری‌گر بانک مرکزی باشند.

وی گفت: ملزومات اجرای سامانه اعلام نرخ ارز مواردی همچون سامانه جامع اطلاعاتی بازارارز و تطبیق صرافی‌ها با مجوزهای بانک مرکزی است که از ماه‌های پیش بانک مرکزی به دنبال اجرای این موارد بوده است.

او همچنین در رابطه با نرخ ارز مبادلاتی تاکید کرد: تک نرخی کردن ارز نیاز به ابزار‌های مختلفی دارد که تنها با توجه به آمار و اطلاعات موجود در بانک مرکزی می‌توان زمان مشخصی برای اجرای سیاست تک نرخی داشت.

این کارشناس حوزه پولی‌وبانکی با اشاره به این که باید تاثیرات تک نرخی شدن ارز به درستی مورد بررسی قرار گیرد،‌ افزود: در چند نرخی آشوب و رانت وجود دارد اما تجربه‌های گذشته در رابطه با تک نرخی کردن آنچنان موفق نبوده از این رو باید به سیسات‌گذاران پولی و بانکی اعتماد وجود داشته باشد تا با رصد شرایط،‌تصمیمات مناسب و به‌جا گرفته شود.

وی یادآور شد: همگان مطلع هستند که تک نرخی شدن و کاهش نرخ سود بسیار خوب است اما تماما نیاز به کار کارشناسی و الزامات خاص است.

عباس کمرئی پیرامون کاهش نرخ سود بانکی اظهارکرد: در رابطه با نرخ سود و بهره بانکی هیچ کس بهتر از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اطلاعات گوناگون در زمینه‌های مختلف را در کنار بررسی جنبه‌های مختلف تاثیر‌گذاری نرخ سود ندارد اما با این حال بانک مرکزی و شورای پول واعتبار نمی‌خواهد به شکل دستوری نرخ سود را تعیین کنند.

این عضو سابق هیات مدیره بانک ملی تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نرخ تورم است. اما نمی توان این مولفه‌ را به تنهایی برای تغییر نرخ سود ملاک قرار داد.بانک مرکزی قطعا باید تمام مولفه ها همچون بحث‌ روانی، انتظارات و نرخ تورم را مورد بررسی قرار دهد و پس از آن با توقیت جنبه های نظارتی بانک ها را متقاعد کند که نرخ سود سپرده های متناسب در نظر بگیرند.

او معتقد است: بانک مرکزی و شورای پول‌واعتبار که در حال حاضر مشغول بررسی نرخ سود بانکی هستند پیش بینی می شود که نرخ مناسبی در چارچوب آیین نامه‌ها و قوانین نظام بانکی تعیین کنند.

این فعال حوزه بانک هشدار داد: اگر نرخ‌ سود بانکی منجر به خروج سپرده‌ها از سیستم بانکی شود در حالی که به دنبال ثبات و آرامش در دیگر بازار‌ها هستیم اما روش مناسبی نبوده چراکه به سیستم بانکی ضربه می‌زند.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد