اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خدشه دار شدن چشم انداز فنی طلا

سایت طلا : طلای جهانی در ادامه تضعیف خود در ماه فوریه، این هفته نیز کاهش 24 دلاری را تجربه کرد تا پیش بینی کارشناسان برای روزهای آینده حول و حوش تداوم افت طلا بچرخد.


به گزارش سایت طلا، اونس جهانی در بیشتر مقاطع کاری هفته گذشته شیب نزولی داشت و حتی بهای زیر مرز 1200 دلار را نیز لمس کرد که در این زمینه توافق وزرای دارایی منطقه یورو با یونان، تقویت شاخص دلار، افت بهای نفت و رشد شاخص سهام نقش داشتند.

بازارهای جهانی طلا بعد از تجربه افت 0.6 درصدی، در حالی هفته کاری جدید را آغاز کردند که پیش از نشست مقامهای مالی اروپا و در حالیکه بازارهای آمریکایی به مناسبت روز روسای جمهور تعطیل بود، با افزایش قیمت مواجه شدند.

خوش بینی به نتیجه نشست وزرای دارایی منطقه یورو درباره یونان سبب تجربه بالاترین سطح از ماه سپتامبر در بازارهای سهام اروپا و تقویت یورو شد که این امر زمینه افت دلار و افزایش ارزش طلا را فراهم کرد. البته انتشار داده های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا نیز به این امر دامن زد.

شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه فوریه به طور غیر منتظره ای با کاهش روبرو شد که نگرانی ها درباره میزان رشد اقتصادی آمریکا باعث افت این شاخص شد. همچنین در این روز خروج ژاپن از رکود نیز اعلام شد که رشد این کشور همچنان کمتر از انتظار مانده است.

در روز دوشنبه بازار طلای تهران نیز شاهد کاهش ارزش فلزات طلایی بود و ارزش هر مثقال بر 438 هزار تومان قرار گرفت که افت نسبی دلار داخل نیز در این امر بی تأثیر نبود. البته بازار تهران این هفته را با افزایش قیمت آغاز کرد.

اونس در نخستین روز فعالیت بازارهای آمریکا روبه کاهش نهاد و به کمترین بها در 5 هفته گذشته رسید. سقوط طلا در این روز ناشی از افزایش شاخص های سهام آمریکا بود که جریان سرمایه را از بازار طلا به سمت بورس هدایت کرد. البته افت بهای نفت خام و رشد شاخص دلار نیز در این امر بی تأثیر نبودند. نشست روز دوشنبه مقامهای مالی اروپا درباره یونان بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید و شاخص بازارهای سهام اروپا و یورو در مقابل دلار کاهش یافتند.

بازار طلای داخل در روز سه شنبه با افت اونس و تحت تأثیر افت قابل ملاحظه دلار داخل کاهش یافت و ارزش هر مثقال طلا به 431 هزار تومان و بهای هر گرم به 99 هزار و 497 تومان رسید .

اونس روز چهارشنبه را با رشد از کف قیمتی 5 هفته گذشته آغاز کرد اما مجدداً تحت تأثیر تقویت شاخص دلار، کاهش قیمت نفت خام و اخباری از احتمال توافق یونان و اتحادیه اروپا که شاخص های سهام را افزایش داد، با کاهش روبرو شد و حتی در مقطعی کمترین قیمت ها را در 1 ماه و نیم گذشته تجربه کرد. البته آغاز تعطیلات سال نو چینی که به کاهش تقاضای بزرگترین وارد کننده طلای جهانی منجر شد نیز در این امر موثر بود.

اما در این روز انتشار صورت جلسه نشست 28 ژانویه فدرال رزرو زمینه رشد طلا را فراهم کرد که البته طلا همچنان از موضع تقویت شاخص دلار و کاهش قیمت نفت ضعف را احساس می کرد.

صورت جلسه نشست فدرال رزرو در 28 ژانویه نشان می دهد که مقامهای ارشد بانک مرکزی این کشور به شدت نگران آن هستند که افزایش سریع نرخ بهره به ضرر رشد و رونق اقتصادی باشد.

در روز چهارشنبه بازار طلای تهران تحت تأثیر تغییر افزایشی دلار و طلای جهانی، رشد و ارزش هر گرم طلا به 99 هزار و 751 تومان رسید که تداوم آن در روز پنج شنبه ارزش این فلز زرد رنگ را به 100 هزار و 443 تومان رساند.

در روز پنج شنبه بازارهای جهانی طلا تحت تأثیر صورت جلسه فدرال رزرو بازهم با افزایش قیمتها روبرو شدند اما در پایان روز مجدداٌ تقویت دلار و کاهش قیمت نفت از ارزش این فلز زرد رنگ کاست و اونس را تا سطح 1208 دلار پایین کشاند. البته خوش بینی به انجام توافق یونان با اتحادیه اروپا و تعطیلی بازارهای چین به افت طلا در این روز کمک کردند.

وزرای دارایی منطقه یورو در نشست روز جمعه خود موافقت کردند که برنامه نجات اقتصادی یونان تنها به مدت 4 ماه دیگر تمدید شود و این مسأله نگرانی ها در خصوص بحران مالی آتن و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو را تشدید کرد. در این روز طلا با کاهش خرید روبرو شد و بعد از نوسان و ورود به کانال 1100 دلاری بر بهای 1204 دلار و 90 سنت بسته شد.

گفتنی است، از ابتدای سال 2015 میلادی بهای طلا پس از سه هفته ی افزایشی، شاهد یک ماه ریزش قیمتها بود و اونس در یک ماه گذشته بیش از 90 دلار تضعیف شد که این امر هواداران کاهش قیمت طلا را در روزهای آینده در اکثریت قرار داد.

این روند طلای جهانی سرمایه گذارانی را که با افزایش اونس در ابتدای سال 2015 میلادی به این بازار جذب کرده بود، با خدشه دار شدن چشم انداز فنی طلا و جایگاه این فلز زرد رنگ به عنوان سرمایه ای امن، از دست داد.

شایان ذکر است، طلا همچنان تحت تأثیر عواملی همچون دلار، نفت، نگرانی های اقتصادی، بحرانهای ژئوپلیتیک، اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهره قرار دارد و دارای هواداران کاهشی و افزایشی است./گ


انتهای پیام


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد