الماس زرد احمد شاهی – سوار کردن الماس بر روی سنجاق

الماس به عنوان محور یک سنجاق، روی طلای زرد سوار شد که توسط یک ردیف، متشکل از 22 سنگ، از الماس های بی رنگ (سفید) کوسن شکلِ کوچکتر احاطه و درخشان شده است. این رکاب را می توان بعنوان یک سنجاق به یونیفرم، ژاکت و ... وصل کرد یا برای تزئین کلاه مورد استفاده قرار داد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

خصوصیت الماس زرد احمد شاهی

الماس زرد فانتزی سلطان احمد شاه قاجار، الماس نوع 1A است، چرا که شامل مقادیر قابل تشخیص نیتروژن می باشد. اتم های نیتروژن به صورت سنگ های دانه ای A-(2 اتمی)، سنگ های دانه ای- B (4 اتمی) و مراکز- N3 (3 اتمی) یافت می شوند.

از این رو الماس مورد نظر نوع 1aAB است. سنگ های دانه ای A و B نور قابل مشاهده را جذب نمی کنند و به همین دلیل روی رنگ الماس تاثیر نمی گذارند. با این حال مراکز - N3 نور مرئی را در انتهای آبی طیف جذب می کنند که موجب بروز یک رنگ زرد کمرنگ تا رنگ زرد متوسط می شود. سنگ های دانه ای A- می توانند فلورسانس را فرو بنشاند، اما سنگ های دانه ای B- و مراکز - N3 این کار را نمی کنند. از این رو، الماس نسبت به فلورسانس متوسط، یک ضعف نشان می دهد.

در الماس های نوع 1aAB ، شدت رنگ زرد به غلظت مراکز - N3 بستگی دارد. در الماسی که قرار است یک الماس زرد فانتزی باشد، با یک رنگ زرد متوسط، غلظت مراکز - N3 باید نسبتا بالا باشد. تقریبا 98% از الماس هایی که به طور طبیعی بوجود می آیند، نوع 1aAB هستند. الماس های Cape Series که در آفریقای جنوبی تولید می شوند نیز به این نوع تعلق دارند.

مبدأ الماس

ناصر الدین شاه در زمان حکومت خود سه سفر، در سالهای 1873، 1878 و 1889، به اروپا داشت. این دوره زمانی بود که مقادیر زیادی از الماس های Cape Series پس از کشف اولین الماس ها - در منطقه کیمبرلی (Kimberley) آفریقای جنوبی (South Africa) در سال 1869 در دامنه های تپه کلزبرگ ( Colesberg)، در مزرعه وورویتزیگت ("Vooruitzigt") متعلق به نیکولا دوبیر (Nicolas de Beer) و دیدریک دوبیر (Diederick de Beer )- به اروپا می رسیدند.

بسیاری از الماس های Cape Series سرچشمه در دو معدن اولیه الماس دارند که در این مزرعه حفر شده و تحت عنوان معادن الماس کیمبرلی (Kimberley) و دو بیرز (De Beers) شهرت داشتند که زمانی پربازده ترین معادن جهان بودند. الماس های Cape Series عمدتا از فام های مختلف رنگ زرد بودند و گاهی رنگ قهوه ای کیفیت پایین به شمار می آمد و قیمت های پایین تری در بازار الماس بین المللی داشت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها