اونس طلا2310.55
مظنه15,587,000
18 گرم3,598,200
ارزش سکه35,117,511
قدیم (بهار)39,700,000
جدید (امامی)42,800,000
نیم25,100,000
ربع15,100,000

طلای ایرانی، برچسب ایتالیایی می‌خورد/ جولان طلاهای خارجی در بازار با وجود ممنوعیت

سبک بودن، خوش تراشی و تنوع طلاهای خارجی باعث شده در سالهای اخیر طرفداران بسیاری در بازار طلای ایران پیداکنند. اما همین مساله باعث شده است تا طلافرشان به بهانه خارجی بودن این طلا‌ها اجرت‌های بالایی در مقایسه با طلای ایرانی دریافت کنند.



بازار طلا نیز همچون بازارهای دیگر از محصول ایرانی و خارجی تشکیل شده است و همانند دیگر بازار‌ها قیمت کالای خارجی تا حدودی بیشتر از کالای داخلی است اما این گفته دارای استثنایی همچون کالای چینی است.

همانطور که گفته شد بازار طلا از محصولات ایرانی در کنار محصولات ایتالیا، بحرین چین، ترکیه، مالزی و تایلند تشکیل شده در این بازار طلای ایتالیایی از دید مشتریان فاصله بسیاری با دیگر طلا‌ها دارد.

سبک بودن، خوش تراشی و تنوع طلاهای خارجی باعث شده در سالهای اخیر طرفداران بسیاری در بازار طلای ایران پیداکنند. اما همین مساله باعث شده است تا طلافرشان به بهانه خارجی بودن این طلا‌ها اجرت‌های بالایی در مقایسه با طلای ایرانی دریافت کنند.

در این رابطه خانمی جوان حدوداد 23 ساله با بیان اینکه طلای ایتالیایی نمونه ندارد و خاص است، می‌گوید: طلای ایتالیایی خوش نقش بسیار و شیک‌تر از نمونه‌های دیگر است.

همچنین خانمی 30 ساله بر این عقیده است که طلای تولید داخل در طراحی و ساخت توان رقابت با طلای ایتالیایی را ندارد.

او در پاسخ به این سوال که اگر طلای ایتالیایی و ایرانی کاملا مشابه وجود داشته باشد اما به دلیل آنکه یکی از آن‌ها وارداتی بوده و اجرت بیش تری دارد کدام نمونه را خرید می‌کند، بیان کرد: اگر دو نمونه طلای ساخته شده کاملا یکسان باشد طلای ایرانی را خرید خواهم کرد اما مطمئن هستم طلای ایرانی نمی‌تواند کاملا مشابه نمونه ایتالیایی خود باشد.

بازار تهران که توانسته تمام صنوف را در دل خود جای دهد یکی از مراکز اصلی طلای تهران نیز محسوب می‌شود، فروشنده‌ای که در دل بازار تهران مغازه‌ای کوچک دارد در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا طلای ایتالیایی دارد، گفت: طلای ایتالیایی در مغازه وجود دارد اما شما خواهان چه قسمی از مجموعه طلا هستید؟.

این فرد در ادامه بیان کرد: طلای ایتالیایی در بازار تهران وجود دارد که عمدتا به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و اجرت ساخت آن به نسبت دیگر طلا‌ها بیشتر است.

به هرشکل اقبال مردم نسبت به طلاهای خارجی باعث شده در این سال‌ها شاهد قاچاق طلاهای خارجی به کشور هم باشیم. چراکه ورود طلای خارجی در ایران از مبادی رسمی غیرقانونی است.

در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: طلای قاچاق تنها منوط به طلای ایتالیایی نمی‌شود و طلاهای چین، مالزی، ترکیه و تایلند به نام طلای ایتالیایی در بازار به فروش می‌رسد.

محمد کشتی آرای با تاکید بر اینکه به صورت قانونی ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است، می‌افزاید: ممنوعیت طلا در پی حمایت از تولید داخلی انجام گرفته است.

به گفته او خیلی از مصنوعات طلا که تولید داخل است به نام طلای ایتالیایی در کشور به فروش می‌رسد.

همچنین عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در رابطه رشد طلاهای غیر ایرانی در بازار تهران می‌گوید: با وجود اینکه ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است اما به دلیل فرهنگ خرید مردم مبنی بر علاقه خرید به کالای غیر ایرانی که از گذشته تا به حال ادامه دارد مشتریان و فروشندگان به سمت طلای غیر ایرانی سوق پیدا کرده‌اند.

این فعال صنفی تاکید دارد: حجم اعظم طلای غیر ایرانی به صورت قاچاق در کشور تامین می‌شود که در کنار آن حجم اندکی نیز از طریق مسافر به کشور وارد می‌شود که وزن مجاز واردات طلا توسط مسافر در حدود 100 گرم است.

او می‌افزاید: در برخی مواقع تعداد انگشت شماری فروشنده اجرت طلای عرضه شده را که نام طلای وارداتی را یدک می‌کشد بیشتر از حد مجاز محاسبه می‌کنند.

وی در رابطه با اجرت ساخت طلا هم توضیح می‌دهد: اجرت کار از گرمی 2500 تومان تا حدود 40 هزار تومان است که این تفاوت قیمت به دلیل هزینه تولید کار و میزان سختی و ظرافت کار است.

اما چرا اجرت طلاهای خارجی به نسبت طلاهای خارجی گران‌تر است، او می‌گوید: اکثر کارهای سفارشی که کار جدید و در تعداد محدود است دارای اجرت کار بالایی است که طلاهای خارجی هم شامل این موارد می‌شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد