اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مانور ناتمام در بازار سکه

در نخستین روز هفته همزمان با ثبات بهای دلار، بازار سکه شاهد خنثی شدن اثر افزایشی جهش بهای اونس در روز جمعه بود. همچنین روز گذشته در حالی که بهای شاخص بازار ارز روی قیمت پنج‌شنبه یعنی 3460 تومان ثابت ماند، کاهش نرخ رسمی، دلار مبادله‌ای را به قیمت 2750 تومان رساند که متوسط قیمت بودجه‌های سال‌های 93 و 94 است.



دلار که پس از ابلاغ مقررات جدید ناظر بر صرافی‌ها روزهای آرام‌تری را تجربه کرده، روز شنبه نیز با وجود نوسان 20 تومانی در طول روز، شاهد ثبات قیمت نهایی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بود. دلار روز شنبه قیمت‌های 3450 تا 3470 تومان را به خود دید اما در بیشتر اوقات در محدوده 3460 تا 3465 تومان به فروش می‌رسید.

ثبات قیمت دلار در شرایطی 48 ساعته شد که بازار ارز هفته گذشته نیز از ثبات نسبی برخوردار بود. دلار در طول هفته گذشته با افت 5 تومانی از قیمت 3465 تومان در روز شنبه به بهای3460 تومان در روز پنج‌شنبه رسید. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 ریال کاهش داد تا دلار مبادله‌ای به 2750 تومان برسد. این کاهش در حدود یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

نکته جالب این نرخ رسمی این است که نرخ رسمی دلار در قانون بودجه سال جاری 2650 تومان و نرخ مصوب کمیسیون تلفیق بودجه 94 معادل2850 تومان است. به این ترتیب دلار مبادله‌ای روز شنبه به رقم میانگین دلار رسمی در قانون بودجه 93 و لایحه 94 رسید.

اما ‌روز گذشته بازار سکه شرایط متفاوتی نسبت به بازار ارز داشت. سکه بهار آزادی هفته گذشته روی قیمت یک میلیون و 35 هزار تومان ایستاده بود، اما روز شنبه به‌رغم جهش قیمت اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، قیمت آغاز به کار بازار داخلی کمتر از روز پنج‌شنبه بود.

سکه روز را با قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان آغاز کرد و تا بهای یک میلیون و 40 هزار تومان هم بالا رفت، ولی مقاومت بازار در نهایت قیمت سکه را به یک میلیون و 33 هزار تومان رساند. این قیمت نهایی به معنای افت 2 هزار تومانی این کالا نسبت به هفته گذشته بود.

این اتفاق در حالی رخ داد که روز جمعه در پی انتشار گزارش جدید تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی که داده‌های کمتر از انتظاری داشت، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 25 دلار افزایش یافته بود.

این انتظار در بازار وجود داشت که سکه به افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی واکنش مثبت نشان دهد، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اونس تا ساعت 3 بعدازظهر پنج‌شنبه به قیمت 1270 دلار رسیده بود.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: «بازار سکه هفته گذشته روند نزولی داشت که دلیل اصلی آن افت قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. روند حرکتی سکه در بازار هفته گذشته نشان می‌دهد که سکه به سمت ثبات در حرکت است و این موضوع التهاب در بازار را کاهش می‌دهد.»

وی همچنین درباره دلایل عدم همراهی روند اونس با سکه گفت: «معمولا نوسان قیمت اونس در روزهای جمعه که آخرین روز فعالیت بازارهای جهانی است شدید بوده و افزایش قیمت اونس در این روز اثر کمتری بر بازار سکه می‌گذارد. بر همین اساس تعیین قیمت سکه در روز شنبه کمتر متاثر از نرخ اونس در روز جمعه است.»

البته باید توجه داشت که در ماه‌های گذشته در موارد متعددی بازار داخلی شنبه کاملا متاثر از بازار جهانی جمعه بوده است. دلیل دیگری که می‌توان در مورد روند بازار سکه در روز شنبه به آن اشاره کرد مقاومت فروشندگان در برابر افزایش قیمت‌ها با هراس از کاهش میزان فروش است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد