اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ایران در مذاکرات هسته ای برگهای برنده خوبی دارد/ رونق اقتصادی آمریکا سه ساله است / افت بهای طلا تداوم خواهد یافت (قسمت دوم)

سایت طلا: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اعلام اینکه شرایط کنونی اقتصادی بهترین وضعیت برای سال آتی است گفت: کشورمان در مذاکرات هسته ای برگ برنده خوبی دارد، و امیداریم با بازی خوب ایران در این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسیم.


جمشید عدالتیان اقتصاددان و استاد دانشگاه ضمن حضور در کافه طلای سایت طلا به مباحث جدی و مهمی در خصوص وضعیت بازار و اقتصاد پاسخ داد. وی در قسمت نخست این گفتگو ثبات فعلی بهای دلار را نتیجه رشد دو سال قبل ارزیابی کرد و با توجه به تقاضای کم ارز در بازار نرخ دلار را در پایان سال افزایشی ندانست. وی رشد اقتصادی آمریکا را از عوامل اصلی افت بهای طلا عنوان کرد.و بر پیش بینی کاهش اونس جهانی طلا تأکید کرد. این کارشناس اقتصادی همچنین نرخ دلار را در شرایط کنونی بین 3400 تا 3450 دلار منطقی برشمرد.

آنچه در پیش رو می آید قسمت دوم این گفتگوی جذاب و مهم با عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران است که در ادامه می خوانید؛


*رابطه کنونی بین طلا و نفت عجیب است/ بهای نفت مجدداً افزایش خواهد یافت

- سایت طلا: همیشه ما شاهد رابطه ای منطقی بین طلا و نفت بوده ایم، اما همکنون این رابطه از بین رفته است. آیا این گسستگی در آینده هم ادامه خواهد داشت؟

عدالتیان: این رابطه فقط بین این دو بازار نیست. با بالا رفتن ارزش دلار خیلی از کالاهایی که در بورس هستند مانند نقره، پلاتین، قهوه و میوه جات و خیلی از کالاهای دیگر کاهش پیدا می کند. تقویت دلار همیشه با کاهش قیمت کالاهای موجود در بورس جهانی رابطه مستقیم دارد. اما در حال حاضر تناسب کاهش نفت و طلا عجیب است و کاهش قیمت نفت تناسبی با تقویت دلار ندارد.


- سایت طلا: آیا می توان نتیجه گرفت که شرایط حاضر یک استثنا است؟

عدالتیان: در حال حاضر بیشتر نشان از یک تصمیم سیاسی دارد.


- سایت طلا: آیا این تصمیم سیاسی در کاهش بهای نفت بازگشتی هم دارد و ما دوباره شاهد رشد بهای جهانی نفت خواهیم بود؟

عدالتیان: این اتفاق حتماً رخ خواهد داد، اما مسئله زمان بازگشت روند افزایش قیمت نفت مطرح است. یک سال هم برای کشور ما خیلی طولانی و زیاد است و در یکسال کشور 60 میلیارد دلار ضرر می کند. مگر کل درآمد ایران چقدر است که متحمل 60 میلیارد دلار ضرر در یکسال شویم. به نظر می آید تناسب بین قیمت طلا و نفت به این دلیل به هم ریخته است که با کاهش تقاضا، عرضه نفت افزایش پیدا کرده و روشهای جدید استخراج در آمریکا در نفت شل باعث کاهش واردات این کشور شده است.
از طرفی شاهد رشد کند اقتصادی چین و هند هستیم و روسیه هم که دچار تحریم جهانی است. عربستان برای افزایش فشار بیشتر بر کشور روسیه و تا حدودی ایران تولید خود را افزایش داده است که نمی تواند در بلند مدت این روند را ادامه دهد.


- سایت طلا: آمریکا در زمانی واردکننده نفت بود که در حال حاضر به صادرکننده این کالا تبدیل شده است؟ آیا این تولید برای آنها به صرفه است؟

عدالتیان: آمریکا با روشهای جدید استخراج از لابه لای سنگ و صخره توانسته به تولیدکننده نفت تبدیل شود. اما تولید در آمریکا هزینه بالایی دارد بنابراین احتمال بازگشت قیمت نفت به بهای بالاتر زیاد است، چرا که دیگر سرمایه گذاری در این زمینه نمی شود و تعدیل نیروی انسانی در شرکت های نفتی به وجود می آید. وقتی که سرمایه گذاری نشود، با توجه به رشد اقتصادی جهانی که حدوداً بین 3 و4 درصد است و حداقل به این مقدار تقاضا برای نفت افزایش پیدا می کند و اگر دراین زمینه سرمایه گذاری نشود، در مرحله ای تقاضا بیشتر از عرضه خواهد بود.


*رونق اقتصادی آمریکا سه ساله است/ افت بهای طلا تداوم می یابد

- سایت طلا: با توجه به اینکه بین اقتصاد آمریکا و بهای جهانی طلا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، پیش بینی شما برای اقتصاد آمریکا چیست؟ آیا رشد اقتصادی این کشور ادامه پیدا می کند؟

عدالتیان: در حال حاضر آمریکا در دوران رونق اقتصادی قرار دارد و معمولاً دوره رونق در ادوار تجاری 3 سال به طول می انجامد و اگر این روند مانند دوره هایی که شاهد بودیم و هستیم باشد، این دوره 3 سال ادامه پیدا می کند.


- سایت طلا: پس باید شاهد روند نزولی طلا در بازارهای جهانی در آینده باشیم؟

عدالتیان: اگر رابطه بین اقتصاد آمریکا و بهای جهانی طلا را به طور صد در صد بپذیریم، چرا که خیلی از اتفاقات سیاسی و غیره بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذار است. اگر بحران روسیه در اوکراین تشدید شود بلافاصله تقاضا به سمت بازار طلا می رود و قیمت آن بالا می رود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و رشد اقتصادی آمریکا ادامه پیدا کند، احتمالاً شاهد کاهش بهای جهانی طلا باز هم خواهیم بود.


* پیام افزایشی کشورهای تولید کننده نفت

- سایت طلا: با توجه به پیشنهاد دولت مبنی بر قیمت 72 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال 94، به نظر شما چه رقمی در حال حاضر برای بودجه سال آتی مناسب می باشد؟

عدالتیان: در حال حاضر از قیمت 40 دلار صحبت می شود اما این پیام بدی دارد و معمولاً کشورهای نفت خیز قیمت های نفت خود را بالاتر اعلام می کنند تا در بازار جهانی نشان دهند که سعی می کنند قیمت ها را در بالاتر از آن قرار دهند. به عنوان مثال کشور عربستان بودجه خود را با نفت بشکه ای 80 دلار تصویب کرده است. این پیامی است که کشور صادرکننده نفت به خریدار اعلام می کند، سعی دارد نفت خود را در این حدود قیمت به بازار عرضه کند. معمولاً دولت های نفتی، قیمت نفت را در بودجه در حداقل تصویب نمی کنند تا به بازار پیام بهای پایین نفت را بدهند. در حال حاضر قیمت نفت در بودجه 94 به طور واقعی حدود 42 و43 دلار است.


- سایت طلا: در صورتیکه دولت بودجه را در قیمت نفتی بالاتر از حال حاضر ببندد، آیا با کسری بودجه مواجه نمی شود؟

عدالتیان: بودجه کشور ما 2 قسمت دارد که یک قسمت آن بودجه مخارج جاری است که آن را تامین می کند تا هزینه کارکنانش را بدهد و اولین اتفاقی که رخ می دهد، بلافاصله بودجه عمرانی قطع می شود و پروژه های عمرانی را تعطیل می کند. کاهش بودجه عمرانی منجر به کاهش رشد اقتصادی و در مواقعی منفی شدن آن می شود.


- سایت طلا: آیا بودجه سال 94 در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی که همان اقتصاد بدون نفت است، بوده است؟

عدالتیان: وقتی درآمد نفتی به 40 دلار برسد خواه نا خواه فشارهای بیشتری بر مردم وارد می شود و بدیهی است سهم نفت در بودجه کاهش بیشتری پیدا می کند و این به معنای موفقیت نیست. زیرا بنا نبود که نفت ارزان شود، بلکه قرار بود قسمتی از درآمد آن استفاده شود و قسمتی نیز سرمایه گذاری شود و با این شرایط درآمد حاصل از فروش نفت را خرج می کنند و سرمایه گذاری هم ندارند. اهداف اقتصاد مقاومتی زمانی به تحقق می پیوندد که بتوانیم سرمایه گذاری در صندوق توسعه ملی یا جاهای دیگر کشور داشته باشیم. اگر نتوانیم و هر چه را بفروشیم، مصرف کنیم از این دیدگاه اقتصاد مقاومتی معنی ندارد و اما از دیدگاه دیگر که سهم نفت در بودجه کاهش یافته و اتکای ما به آن کم شده می توانیم بگوییم به اقتصاد مقاومتی نزدیک شده ایم.


*کشور از عدم سرمایه گذاری و افت رشد اقتصادی رنج می برد

- سایت طلا: در حال حاضر مشکل عمده اقتصاد ایران چیست؟

عدالتیان: سرمایه گذاری در کشور انجام نمی شود که در بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری باید حداقل بین 15 تا 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور((GDP باشد. وقتی سرمایه گذاری نباشد، رشد اقتصادی نخواهد بود و در نتیجه بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم اتفاق می افتد. اصل پولی اقتصاد داشتن رشد اقتصادی است و عدم تحقق این رشد فاجعه رخ می دهد. ما در کشور حدود 2-3 سالی رشد منفی داشتیم و کل درآمد مردم حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده که این کاهش به قشر متوسط فشار بیشتری وارد کرده است. مشکل از نداشتن رشد اقتصادی است و برای تحقق این رشد باید سرمایه گذاری در کشور صورت بگیرد و برای سرمایه گذاری باید فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و امنیت سرمایه گذاری و آینده نگری افزایش یابد.
معمولاً می گویند افرادی که برای سرمایه گذاری تصمیم می گیرند از روند آینده بازار مطلع هستند و یک پیش بینی دارند. مانند خرید و سرمایه گذاری در طلا. وقتی شخصی بخواهد در طلا سرمایه گذاری کند از پیش بینی ها و تحلیل ها در بازار بهره می گیرد و براساس افزایشی یا کاهشی بودن آنها تصمیم گیری می کند. سرمایه گذاری در تمام بازارها به همین نحو است و مردم در حال حاضر در بخش خصوصی سرمایه گذاری نمی کنند و در بخش دولتی هم که سرمایه گذاری در بودجه عمرانی است بناست سرمایه گذاری واقع نشود صفر شود. اگر اتفاق مثبتی در توافق هسته ای رخ ندهد، شاهد رشد اقتصادی منفی در سال آینده خواهیم بود. پیش بینی سازمان جهانی رشد اقتصادی 0.9 درصد برای ایران است.


*شرایط کنونی بهترین وضعیت برای سال آینده است

- سایت طلا: اقتصاد ایران را در سال 94 چگونه توصیف می کنید؟ پیش بینی شما از رشد اقتصادی کشور در این سال در چه شرایط و چه رقمی است؟

عدالتیان: در بهترین حالت ثبات اقتصادی در سال 94 در همین وضعیت فعلی است و حفظ تورم و قیمت ها و دلار در همین حدود است، در این صورت می توانیم بگوییم دولت موفق بوده است و کشور در سال 94 نسبت به سال 93 ثبات اقتصادی داشته است.
رشد اقتصادی 3 درصد امسال ممکن است تا انتهای سال تغییر پیدا کند و در حدود 2.5 تا 3 درصد باشد. رشد اقتصادی ایجاد شده در کشور به معنای واقعی نبود و به دلیل کاهش تحریم ها در 2- 3 صنایع مانند پتروشیمی و خودرو بوده است. این صنایع به ظرفیت قبلی تولیداتشان در حال بازگشت هستند و رشد اقتصادی ایجاد شده ظرفیت های خالی گذشته را پر می کند. تولید خودرو افزایش یافته و به ظرفیت قبل از تحریم ها باز می گردد، مشکل بعد از آن است که چگونه بتوانیم تولید را به بالاتر از ظرفیت قبلی برسانیم. رشد اقتصادی که امروز شاهد هستیم بازگشت به زمانی است که رشد منفی داشتیم. حدود 9 درصد رشد منفی داشتیم که حدود نیمی از آن جبران شده است و اگر سال 94 هم رشد اقتصادی 4 درصد را شاهد باشیم به وضعیت اقتصادی سال 90 باز می گردیم.


- سایت طلا : با این تفاصیل تورم کشور در سال 94 به چه رقمی خواهد رسید؟

عدالتیان: تورم در سال آینده به ثبات نسبی دلار و پول ملی کشور بر می گردد. اگر بانک مرکزی بتواند ارزش ریال را حفظ کند، تورم حدود 16 یا 17 درصد را خواهیم داشت، اما اگر نتواند که بعید هم نیست ممکن است نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان برسد. در این شرایط تورم بالای 44 و 45 درصد را باید تجربه کرد، البته این نظر خیلی بدبینانه ای است و هدف اصلی دولت این است که توافق هسته ای محقق شود، زیرا می داند با تشدید تحریم ها اقتصاد ما تحمل تحریم های بیشتر را ندارد.


*ایران با برگهای برنده ای که در مذاکرات دارد باید خوب بازی کند

- سایت طلا: تحلیل شما از سرانجام مذاکرات هسته ای چگونه است؟ آیا این مذاکرات نهایتاً به نتیجه خواهد رسید؟

عدالتیان: فقط درباره انرژی اتمی انتظار توافق را داریم، در سایر مقوله ها زمان زیادی می خواهد. در خصوص مذاکرات هسته ای باید به توافق برسیم، به این دلیل که زمانی از روی اجبار مجبور به توافق هستیم و زمانی از سوی قدرت است. ایران در حال حاضر برگه های مثبتی در اختیار دارد نه به دلیل قدرت اقتصادی کشور بلکه به علت پیشرفت های ایران در انرژی هسته ای است و اگر تحریم ها ادامه پیدا کند برای طرف های مذاکره کننده هیچ فایده ای ندارد چرا که ایران بلافاصله مسیرهای پیشرفت در زمینه انرژی هسته ای را ادامه خواهد داد. بنابراین ما برگه خوبی برای مذاکره داریم و غرب می گوید یا با ما به توافق می رسد یا تحریم ها را تشدید می کنیم. غرب اگر بازی باخت – باخت شروع شود خدای ناکرده به مسائل باریک می کشد و ایران باید با برگه های برنده ای دارد خوب بازی کند و به نتیجه برد- برد برسیم.


- سایت طلا: پیاده روی آقای ظریف و کری در جلسه مذاکرات پیام خاصی داشت؟

عدالتیان: در فضای دیپلماسی به معنای روابط دوستانه و خارج شدن از فضای رسمی است و "خیلی جبهه منفی نسبت به هم نداریم" را می توان از این رفتار ها برداشت کرد. نتایج این مذاکرات کار خیلی مشکلی است و عدم اطمینان ایران به غرب و غرب به ایران خیلی زود از بین نخواهد رفت.


- سایت طلا: تحریم ها برای کشور ما فشار مشکلات بیشتری را ایجاد می کند یا کاهش بهای نفت؟

عدالتیان: هر دو. در سالهای دهه 70 که به این شدت تحریم نبودیم، بهای هر بشکه نفت به 7-8 دلار رسید که با استفاده از صندوق ذخیره ارزی با سختی توانستیم مشکل را حل کنیم. هر دوی این عوامل بر روی یکدیگر اثرگذار هستند و ما به جای 2 میلیون و 400 هزار بشکه تنها یک میلیون بشکه صادرات نفت داریم و پول این مقدار را هم نمی توانیم به کشور بازگردانیم و باید در ازای آن کالا وارد کنیم. با کاهش قیمت نفت نیز درآمد ارزی کشور از روزی 100 میلیون دلار به 40 میلیون دلار کاهش پیدا کرده و اثر خیلی بدی بر اقتصاد کشور دارد، چرا که صادرات و قیمت نفت با هم کاهش یافته اند. کاهش تحریم ها تا حدی می تواند اثرات کاهش بهای نفت را جبران کند.


- سایت طلا: از بعد داخلی چه آسیب هایی اقتصاد ما را تهدید می کند؟

عدالتیان: مردم از اتفاقات مربوط به رقم های بالای فساد اقتصادی ناراحت می شوند و در حال حاضر به واقع مقاومت می کنند و گرانی و بیکاری و فشارهای مضاعف را تحمل می کنند و قید سفرها و حتی رفتن به رستوران و تفریح را زده اند. در مقابل رقم های بالای فساد اقتصادی اعلام می شود و عدم برخورد جدی با این موارد مردم را رنج می دهد. در تمام دنیا فساد و دزدی هست اما با این موارد برخورد می شود و این اشخاص را محاکمه می کنند. به طور مثال در آلمان هم سالانه 30 میلیارد یورو فرار مالیاتی دارد و این مبالغ از سوئیس سر در می آورد.



- سایت طلا: اگر موافق باشید از فضای سیاسی و اقتصادی به فضای اتاق بازرگانی تغییر مسیر دهیم. انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اواسط اسفند ماه برگزار خواهد شد، چه خبرهایی از انتخابات اتاق دارید؟ برنامه های شما و گروهی که در آن فعالیت دارید چه هست؟

عدالتیان: 18 اسفند انتخابات اتاق بازرگانی برگزار می شود که افراد و گروه ها از جمله گروه ما در این زمینه فعال شده اند و باید منتظر باشیم تا ببینیم نتایج انتخابات چه می شود. هدف ما در گروه "خواستار تحول" این است که اتاق بازرگانی را برای سرمایه گذاری بیشتر تشویق کنیم و برای این منظور به دنبال این هستیم تا بتوانیم رانت و ویژه خواری را از بین ببریم تا بازار سالمی ایجاد شود.
هر بازاری بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند هدف اصلی گروه ما از طریق اتاق است، البته کمی آرمانی است اما دلمان می خواهد به این سمت سوق پیدا کنیم. امنیت اقتصادی اینگونه برقرار می شود و کسی که سرمایه گذاری می کند در شرایط برابر با دیگران و رقابت سالم قرار داشته باشد که این می تواند به سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی کمک کند، البته راه طولانی را در پیش داریم.


- سایت طلا: در جلسه اتاق بازرگانی که چندی پیش با حضور معاون اول ریاست جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی و تعدادی از وزرا برگزار شد، چه صحبت هایی مطرح گردید؟

عدالتیان: در این جلسه صحبت هایی از جمله حمایت از بخش خصوصی مطرح شد، اما عملاً تا ساختار درآمدی دولت تغییر نکند، فضای اقتصادی کشور تغییر نخواهد کرد و با شعار کاری از پیش نخواهد رفت. تمام مردم ایران به درآمد نفت وابسته هستند و تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور به سوی اقتصاد مقاومتی حرکت نکند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. دولت در رابطه با حمایت از تولید نیت مثبتی دارد و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.


- جناب آقای عدالتیان از این که وقت گرانبهای خود را در اختیار سایت طلا قرار دادید و با حضور در "کافه طلا" به پرسشهای ما پاسخ دادید بسیار سپاسگذاریم.


خواهش می کنم و آرزوی موفقیت برای شما و مجموعه سایت طلا و کافه طلا دارم و امیدوارم در کار رسانه، این سایت همچنان موفق و پر انرژی در عرصه های اقتصادی ظاهر شود.



پایان



گفتگو از: احمد جعفری
هانیه اسماعیلی


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد